آفتاب

مذاکرات مخالفان و موافقان طرح تغییر ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق

مذاکرات مخالفان و موافقان طرح تغییر ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق

در جریان بررسی طرح دو فوریتی تغییر ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق، احمد توکلی و جعفر قادری به عنوان مخالف، موسوی‌نژاد و مهرداد لاهوتی به عنوان موافق این طرح به ایراد سخن پرداختند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد توکلی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مخالفت با طرح مذکور با استناد ماده 160 آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه پرونده بودجه سال آینده بسته شده است دو فوریت ضرورت ندارد و دو فوریت وقتی مطرح می‌شود ضرورت جلوگیری از خسارت احتمالی و فوت فرصت وجود داشته باشد اما اکنون بودجه که تصویب شده هنوز زمان اجرا نرسیده که بخواهیم اینگونه تصمیم‌گیری کنیم.

وی افزود: نزدیک‌ترین زمان به‌ آغاز بررسی بودجه سال آینده 15 آذر 93 است.

توکلی با تاکید بر اینکه ایرادات مطرح و اصلاح ساختار تلفیق را قبول دارم گفت: اگر بخواهیم به دنبال اصلاح ساختار باشیم باید عرض کنم در مجلس اول ساختار به گونه‌ای بود وقتی راجع به کلیات بودجه یک نفر می‌خواست به عنوان موافق ویا مخالف صحبت کند، محدودیت زمان نداشت در حال حاضر هم با توجه به اینکه چنین طرحی مطرح شده است بنده ایرادات ساختاری را قبول دارم، اصل کار درست است اما زمان مطرح شدن دو فوریت نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان نیز به عنوان موافق تغییر ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق گفت: همانطور که استحضار دارید بیش از یک سال و اندی است که طرح‌های یک فوریتی در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود اما متاسفانه هنوز در دستور کار قرار نگرفته است و ما با طرح دو فوریتی می‌خواهیم از این طریق ورود کنیم.

وی با اشاره به اینکه در آستانه تنظیم برنامه ششم توسعه هستیم گفت: در برنامه ششم هم مواردی که دربرنامه باید تدوین و لحاظ شود تمام نمایندگان وظیفه دارند که آن را نظارت کنند اما اگر کمیسیون های تخصصی از قبیل اقتصادی، عمران‌، کشاورزی‌،انرژی و ... نتوانند مصوبات برنامه‌های خود را در برنامه وارد کنند پس کجا باید این کارها را انجام دهند.

وی تاکید کرد که اگر می‌خواهیم کشور را به سمت توسعه و رشد ببریم باید نظرات سایر کمیسیون هیا تخصصی نیز دخالت داده شود.

به گزارش ایسنا، جعفر قادری عضو کیمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف این طرح گفت: شکل‌گیری کمیسیون ها براساس شرح وظایفی است هم اکنون برایشان تعریف شده است و اگر ما بخواهیم برنامه‌ریزی را از کمیسیون بودجه جدا کنیم کمیسیون از موضوعیت می افتد.

قادری افزود: در دور بعد تعداد اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به 23 نفر می‌رسد در واقع اکثریت تلفیق از اعضای این کمیسیون خواهد بود امکان اضافه کردن اعضا وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از جنبه‌های انتخاب اعضا در تلفیق، انتخاب نیروهای توانمندی است که در کمیسیون‌ها وجود دارد گفت: به علت محدودیتی که در کمیسیون برنامه وجود دارد ممکن است برخی نتوانند به عنوان عضو تلفیق انتخاب شوند می‌توان در صحن علنی به انتخاب این افراد مبادرت ورزید.

وی تاکید کرد: در حال حاضر که فرصت کافی وجود دارد می‌توانیم به یک فوریت یک طرح رای دهیم و کارهای کارشناسی توسط کمیسیون تدوین آیین‌نامه انجام شود.

براساس این گزارش مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز در موافقت با طرح دو فوریتی تغییر ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق اظهار کرد: اکنون که لایحه بودجه بررسی شده است و ضعف‌های تلفیق خود را نشان داده، فوریت آن جایز است و همه نمایندگان هم این احساس را کرده‌اند که باید تغییری در تلفیق صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اعضای کمیسیون برنامه در تلفیق 29 نفر می‌باشد اما از 13 کمسیون تخصصی دیگر در مجموع 28 نفر در تلفیق وجود دارند، کجای این مسئله عدالت است؟

لاهوتی تاکید کرد: کمیسیون برنامه هر چیزی را که دلش بخواهد در تلفیق تصویب می‌کند و به نظرات سایر کمیسیون‌ها توجهی ندارد حتی در تلفیق موردی به تصویب رسید بر این مبنا که در جلسات علنی ابتدا نظرات و پیشنهادات اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شود، مگر سایر کمیسیون‌ها نظر تخصصی ندارند.

به گزارش ایسنا، پس از اظهارات موافقان و مخالفان طرح دو فوریتی تغییر ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 158 رای موافق به دو فوریت آن رای دادند.

انتهای پیام

کد N169756

وبگردی