آفتاب

گندم برشته از بهترین آجیل‌های مردم کهگیلویه و بویراحمد

گندم برشته از بهترین آجیل‌های مردم کهگیلویه و بویراحمد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: گندم برشته از بهترین آجیل های مردم این استان در ایام نوروز است.

"رحیم دادی ن‍ژاد" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: مردم در روستاه‌ها و نقاط مختلف این استان قبل از ایام عید با پخت نان محلی که با شکر، کنجد، رازیانه و ادویه درست می‌شود که نان بسیار لذیذ است و در سفره هفت سین عید قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در بررسی انجام شده توسط کارشناسان باستان شناس احتمال می‌رود نان محلی استان از هزاره سوم قبل از میلاد در بین مردم و روستائیان پخت می‌شد و اینکه یکی از نازکترین نان‌هاست که با پخت کامل و بدون هیچ خمیره‌ای بدست می آید و با محصولات طبیعی و زراعی تلاش خود مردم مانند بنوشه، کنجد، رازیانه، قند و شکر تهیه می‌شود، نان تیری محلی کهگیلویه وبویراحمد را در فهرست آثار ملی کشور قرار داد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نان محلی از آرد گندم و جو و با هیزم و شاخه‌های خشک درختان، تابه، خنک(خمچک) وسیله دایره‌ای شکلی که نان بر روی آن پخته می‌شود و سیخ برای وارونه کردن نان‌ها وسائلی هستند که نان تیری کهگیلویه و بویراحمد درست می شود.

دادی نژاد تصریح کرد: گندم برشته که از گندم محصولات زراعی و تلاش خود مردم استان بدست می‌آید تا مدتها در آب خیس قرار داده می شود و بعد از گذشت چند روز آن را درون تابه برشته می‌کنند سپس با بادام کوهی شیرین شده، بنوشه، مغز گردو و کشمش، گندم برشته‌ای خوشمزه درست می کنند و در پذیرایی سفره عید از این آجیل خوشمزه استفاده می کنند.

وی خاطرنشان کرد: نان کَلگ از جمله غذاها و نان‌هایی است که از میوه درخت بلوط بدست می آید به طوری‌که با گذشت بیش از 40 روز از فصل پاییز میوه رسیده درخت بلوط چیده می‌شود و پوست آن کنده و در آفتاب خشک جَفت آن جدا می شود و با نزدیکی به فصل گرم سال (البته بیشتر با نزدیکی به فصل بهار) میوه خشک شده بلوط در آسیاب آرد می‌شود و به مدت سه شبانه روز آرد خمیر شده بلوط در جایی گرم خوابانده می‌شود و با گذشت مدت ذکر شده در زیر آفتاب قرار می‌گیرد تا تلخی آن از بین برود بعد آن را به حالت دایره کوچک زیر آفتاب قرار می‌دهند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از خمیر میوه بلوط بروی تابه نان کَلگ پخته می شود که این نان بیشتر در مصرف آب گوشت، کله پاچه و کباب مورد استفاده مردم در این استان قرار می گیرد.

دادی نژاد اضافه کرد: شُل شِلی که از خمیر گندم بدست می آید که این نان خوشمزه بروی تابه و زغال پخته و ضخیم می شود که این نان ضخیم شده با کره و روغن حیوانی مورد مصرف قرار می گیرد.

وی یادآور شد: گِردَه،‌ آش کارده، نان ذُرت که از آسیاب کردن ذرت بدست می آید، دمپخت ماش و دمپخت لوبیا از دیگر غذاهای مردم کهگیلویه و بویراحمد است که گِردَه که از خمیر گندم بدست می‌آید که خمیر گندم را با رازیانه و زعفران طعم دار می کنند و آن را زیر زغال چاله قرار می‌دهند و بعد از گذشت مدتی و زیر و رو کردن آن گرده خوشمزه بدست می آید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مسافران نوروزی با سفر به این استان حتما از آش کارده معروف و خوشمزه این استان استفاده کنند آش کارده که از گیاهی کوهی به نام کارده بدست می آید و با گندم و برنج درست می شود این آش باید بیش از 12 ساعت در جایی گرم نگهداری شود تا ترش و خوشمزه شود.

انتهای پیام

کد N169678

وبگردی