آفتاب

اوکراین؛ صحنه تظاهرات سراسری ملی گرایانه

اوکراین؛ صحنه تظاهرات سراسری ملی گرایانه

تهران- ایرنا- مردم اوکراین همزمان با دویستمین سالروز تولد ˈتاراس شوچنکوˈ شاعر و قهرمان ملی در سراسر این کشور تظاهرات کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، قرار است این تظاهرات در شهرهای مهم شبه جزیره کریمه از جمله ˈسباستاپولˈ و ˈسیمفروپولˈ نیز برگزار شود.

تظاهرات روز یکشنبه در پارکی برگزار می شود که به نام شوچنکو نام گذاری شده است و بعد از آن مردم برای شنیدن کنسرت موسیقی به میدان استقلال این شهر می روند.

ˈالکساندر تورچینوفˈ رییس جمهوری موقت و ˈآرسنی یاتسنیوکˈ نخست وزیر موقت این کشور در تظاهرات امروز شرکت می کنند.

در همین حال نیروهای طرفدار روسیه نیز خواستار برگزاری تظاهراتی در شهر شرقی ˈدانتسکˈ اوکراین شده اند که انتظار می رود درگیری هایی بین دو طرف به وقوع بپیوندد.

شبه نظامیان طرفدار مسکو شنبه شب برای جلوگیری از ورود ناظران به شبه جزیره کریمه تیرهای هوایی شلیک کردند و مسکو هشدار داد مشارکت در نظارت بر خرید و فروش تسلیحات هسته ای را متوقف می کند.

این سومین روزی بود که ناظران نظامی و غیرنظامی سازمان همکاری و امنیت اروپا تلاش کرده و نتوانستند وارد شبه جزیره کریمه شوند تا بر روند بن بست پیش آمده بین سربازان اوکراین، شبه نظامیان مورد حمایت کرملین و نیروهای روسیه نظارت کنند.

40 نفر از نیروهای مسلح که صورت خود را پوشانده اند همچنین شماری از نیروهای نظامی یونیفورم پوش در برابر 59 ناظر نظامی و غیرنظامی از 29 کشور عضو سازمان امنیت و همکاری تیرهای هوایی شلیک کردند. اعزام ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا بخشی از اقدامات سه مرحله ای دیپلماتیک ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا بود در مورد بحران اوکراین بوده است. بر اساس این اقدامات ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه نیز باید سربازان خود را به پایگاه های نظامی اش منتقل کرده و اوکراین نیز در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) انتخابات ریاست جمهوری پیش از موعد را برگزار کند.

نیروهای مرزبانی اوکراین نیز گزارش دادند نیروهای افراطی یکی از هواپیماهای سبک گشت زنی این نیرو را مورد حمله قرار داده اند. آنها همچنین روسیه را به توقیف یک کشتی باربری و کشتی نیروی دریایی در جنوب شرقی و شرق کریمه برای ارسال 67 دستگاه خودروی زرهی پر از سرباز به سوی سیمفروتوپول مرکز این منطقه متهم کرده اند.

شوچنکو شاعر قرن نوزدهمی اوکراین و مبدع زبان مدرن این کشور را مدیون او می دانند و مبتکر اندیشه اوکراین متحد بوده است. سالروز تولد او بهانه خوبی به دولت کی یف به منظور گردهم آوری مردم این کشور و افزایش روحیه ملی گرایی داده است.

اوکراین 46 میلیون نفری از اواخر نوامبر سال گذشته میلادی (آبان/آذر 1392) به دلیل خودداری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، صحنه ناآرامی های گسترده بوده است.

بحران سیاسی در اوکراین از دوهفته قبل به دنبال تشدید خشونت در اعتراضات مردمی و خروج یانوکوویچ از قدرت وارد مرحله تازه ای شد.

استقرار نیروهای نظامی روسیه در منطقه خودمختار شبه جزیره کریمه اوکراین تحولات این کشور را در مرکز توجهات بین المللی و رویارویی غرب با مسکو قرار داده است.

اروپام**9157** 1337
کد N169119

وبگردی