آفتاب

عباس: هرگز اسرائیل را به عنوان "کشور یهود" به رسمیت نمی‌شناسیم

عباس: هرگز اسرائیل را به عنوان "کشور یهود" به رسمیت نمی‌شناسیم

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قاطعانه اعلام کرد که هیچگاه اسرائیل را به عنوان "کشور یهود" به رسمیت نخواهد شناخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با هیاتی از بازرگانان اسکاندیناوی اظهار کرد: درخواست تل‌آویو برای به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان "کشور یهود" تنها از دو سال قبل مطرح شد و هدف آن ایجاد مانعی برای دستیابی به توافق در جریان مذاکرات صلح خاورمیانه است.

وی افزود: ما در معاهده "اسلو" اسرائیل را به رسمیت شناختیم اما چرا آنها در حال حاضر از ما می‌خواهند که اسرائیل را به عنوان "کشور یهود" به رسمیت بشناسیم چرا ‌آنها این درخواست خود را به اردن یا مصر زمانی که این دو کشور با تل آویو توافق صلح امضا کردند، ارائه ندادند.

محمود عباس تصریح کرد: یهودیت اسرائیل مساله‌ای مربوط به خود اسرائیلی‌ها است و آنها آزاد هستند که به سازمان ملل بروند و به هر عنوانی که می‌خواهند دست یابند اما ما هیچگاه آنها را بها این عنوان به رسمیت نخواهیم شناخت.

وی در خصوص اختلافات میان رهبران فلسطین و رژیم صهیونیستی پیرامون سرنوشت قدس گفت: ما می‌خواهیم کشورمان را در مرزهای 1967 با پایتختی قدس شرقی تشکیل دهیم.

عباس خاطرنشان کرد: درهای قدس همواره به روی پیروان ادیان آسمانی باز خواهد بود. ما با حضور طرف سومی در خاک فلسطین موافقت کردیم تا به طرف اسرائیلی در خصوص امنیتش اطمینان بدهیم. ما همچنین قبول کردیم که با حضور نیروهای پلیس قدرتمند، کشوری عاری از سلاح داشته باشیم چرا که ما به دنبال صلح هستیم و می‌خواهیم با امنیت و ثبات در کنار اسرائیلی‌ها زندگی کنیم.

وی در خصوص مساله آوارگان فلسطینی تاکید کرد: طرف فلسطینی خواهان راهکاری عادلانه است که بر اساس طرح صلح عربی با طرف اسرائیلی نیز در خصوص آن به توافق دارد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین عنوان داشت: آوارگان فلسطینی حق دارند در کشوری که در آن حضور دارند بمانند یا اینکه به کشور دیگری بروند. آنها همچنین می توانند به کشور فلسطین که در آینده تشکیل خواهد شد، بازگردند و یا اینکه تابعیت اسرائیلی دریافت کنند و در همه این موارد غرامت به آوارگان فلسطینی پرداخت خواهد شد.

محمود عباس تصریح کرد که طرف فلسطینی هیچ تعهدات مکتوبی را در خصوص توافق با طرف اسرائیلی کسب نکرده است.

در همین راستا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به محمود عباس تماس تلفنی برقرار و با وی در خصوص مذاکرات صلح با رژیم صهیونیستی بحث و مذاکره کرد.

انتهای پیام

کد N168964

وبگردی