آفتاب
گزارش مهر/

6000 سال پیشینه در رشته كوه‌هاي البرز و زاگرس/ استان مرکزی گنجینه‌ای متنوع از تاریخ

6000 سال پیشینه در رشته كوه‌هاي البرز و زاگرس/ استان مرکزی گنجینه‌ای متنوع از تاریخ

اراک- خبرگزاری مهر: استان 6 هزار ساله مرکزی، در رشته كوه‌هاي البرز و زاگرس با آثار باستانی، تاریخی، طبیعی و گردشگری، هرساله پذیرای گرشگران نوروزی می شود. استانی که قبل از مکانهای تاریخی این ساکنانش بودند که تاریخ ساز شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، این منطقه نيمه بياباني، بين كوهستان و بيابانی قد برافراشته که همین تنوع، آب و هوایش را در مناطق مختلف، گوناگون کرده است. از غار تو در توی 70 میلیون ساله نخحیر تا سنگ نگاره های 40 هزاران ساله تیمره تا ستون های بلند خورهه، و خانه  معمار بزرگ انقلاب، و چهره های علمی و هنری و معمارهای های ایرانی اسلامی و حجره های و سراهای بازار تاریخی اراک، و صدها اثر دیگر حکایت از قدم گذاشتن در استانی را دارد که زیبنده بازدید گردشگران است.

موزه حسن پور بنایی به جا مانده از دوران قاجار

به گذر پنجم بازار اراک که وارد می شوی خانه  حسن پور از بناهای دوران قاجار است که در تاریخ 20 خرداد ماه سال 82  تبدیل به موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی شده است. خانه ای که در آن آثار هنرمندان ایرانی جلوه گری می کند و زندگی گذشتگانمان را که این روزها در لابه لای زندگی ماشینی گم شده، یادآوری می کند.

درهای چوبی و قهوه ای رنگ خانه حسن پور رو به حیاطی باز می شوند که در نگاه اول درخت توت تنومندی درون آن خودنمایی می کند پله های قدیمی و بلند با سنگهایی قدیمی راهنمای خوبی هستند برای ورود به داخل ساختمان دو طبقه موزه حسن پور.

مجموعه بازار اراک گنجینه ای از دیدنی های معماری

مجموعه بازار  تاریخی اراک نیز خود حرفهای زیادی برای گفتن دارد. بازاری از آخرین آثار معماری دوران قاجار که با 8 گذر و  سراهای متعددی چون تیمچه کاشانی که به بازار فرش اختصاص یافته و تیمچه مهر که به صنایع دستی مختص شده یا سراهایی دیگر مثل نوروزی، گلشن، آقایی، کتاب فروشان ٬نوذری، اکبری، فراهانی‌ها و کرمانشاهی که هر یک به کالایی خاص اختصاص یافته‌اند.

این بازار که به بازار سرپوشیده نیز معروف است کمتر از یک کیلومتر طول دارد و دارای طاق هایی بلند و دیوارهای مرتفع است. طول دیوارهای بازار اراک به حدود هفت متر می رسد و شامل انواع واحدهای تجاری متعدد است و با ورود به بازار می توان انواع مایحتاج از اجناس لوکس و زیورآلات گرفته تا سوغاتی های استان و لباس را تهیه کرد.

حمام چهار فصل

از دیگر بناهای دوران قاجار ، حمام چهار فصل است حمامی در شلوغ ترین منطقه شهر اراک که در سال 72 به عنوان موزه در این شهرستان تاسیس شد. آثار موجود در این موزه شامل آثار باستان شناسی و مردم شناسی است که برای حفظ و انتقال فرهگ غنی ایرانی به نسل های آینده در این مکان جمع آوری شده اند.

تالاب ميقان زيباترين جلوه‌ اكوسيستمي استان مركزي

در فاصله 15 كيلومتري از شمال شرق شهر اراك اما تالاب ميقان با جلوه ای طبیعی يكي از زيباترين جلوه‌هاي اكوسيستمي استان مركزي است که علاوه بر  زمستان گذرانی پرندگانی چون درنا حالا گردشگران زیادی را به خود علاقمند کرده است.

میقانی که در زمستان تالاب است و در تابستان به علت تبخیرهای بسیارش تبدیل به کویر می شود. شنیدن آواز پرندگان و پرواز آنها در این منطقه کویری جالب ترین قسمت گردشگری در کویر و تالاب میقان است.

به عقیده کارشناسان تالاب میقان دارای پیشینه ای دو هزار ساله است که به دلیل کهنسالی، زیستگاه پرندگان مهاجر از سمت سیبری است.

غار بلورین نخجیر

غار بلورین نخجیر شهرستان دلیجان در پی عوامل زمین ساختی و هوازدگی شیمیایی پدید آمده است.

ارتفاع این غار که در سال 1368 ‏شناسایی شده از 20 متر تجاوز می کند و دره های ژرفی که بیشتر راه های انحرافی را فراگرفته بازتاب نور از منشورهای بلور و کلسیت در کنار آویزهای متنوع، پوشش اسفنجی بلورین دیواره ها و کف غاره آن را مساعد بازدید جهانگردان کرده است.

منزل تاریخی امام خمینی(ره)

در قلب شهر خمین، خانه ای قدیمی وجود دارد که امام خمینی(ره) در سال 1281هجری شمسی در آن متولد شده است. این خانه از مهمترین آثار تاریخی استان مرکزی است که سبک معماری آن مربوط به عصر قاجار است و قدمت آن به حدود ‎ 175سال می رسد.

اتاق های این خانه، حیاط هایش، راهروها و هشتی هایش بخشی از تاریخ تو در توی ایران اسلامی را به یدک می کشد، خانه ای که بنیانگذار انقلاب اسلامی تا جوانی در آن زندگی می کرده است.

سنگ نگاره های تاریخی صخره های تیمره

یکی از مهمترین و شاید کاملترین مجموعه های سنگ نگاره کشور که در خمین قرار دارد، نمادها، کتیبه ها و سنگ نگاره های تاریخی منطقه تیمره است، این نگاره ها که ناشی از تجربیات عینی و باورهای اعتقادی و فرهنگی نیاکان ما است.

در میان صخره های تیمره در شهرستان خمین، طرح ها و نقاشی های ابتدایی و جالبی دیده می شود که حکایت انسان های اولیه و عصر حجر را برای انسان های عصر فناوری بازگو می کند.

در خمین 21 هزار سنگ نگاره به عنوان کهن ترین آثار تاریخی و هنری جهان با قدمت 40 هزارساله وجود دارد که نشانی از اسرارآمیزی این منطقه دارد.

آبگرم محلات

آبگرم محلات مجموعه‌ای از چشمه‌های آبگرم است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهر محلات در استان مرکزی واقع شده‌است.

مولف تاریخ و جغرافیای قم در کتاب خود آورده‌است: هر کس را که بیماری و علتی سرد باشد یا بادی در اعضای او باشد چون خود را بدین آب شوید به قدرت خدای عز و جل شفا یابد.

آرامگاه پروفسور حسابی

آرامگاه پروفسور حسابی، دانشمند نامی کشور که خدمات ارزنده ای را به انجام رسانید در شهر تفرش و محله ترخوران واقع شده که همواره مورد بازدید افرادی است که به این شهر مسافرت می کنند.

قدمت شهر تفرش به قبل از اسلام مي رسد درباره وجه تسميه نام اين شهر آمده است که تفرش در اصل گبرش بوده است و اين توجيه شايد بدين سبب است که در سده هاي قبل و حتي صدر اسلام گبرها يا زردتشتيها در اين جلگه و نقاط مجاور آن از جمله فراهان و آشتيان سکونت داشتند.

قلعه تاریخی آردمین

 

قلعه آردمین در روستایی به همین نام واقع در 56 کیلومتری جاده ساوه – همدان و در سه راهی غرق آباد است. این قلعه شامل بخش های اندرونی، ایوان ها، تالارهای شاه نشین و ارسی های گره کاری شده و برجهای متعدد است که همگی حکایت از معماری شهری و اشرافی دارد.

نمای بنا از داخل حیاط ، چهارچوب های مستطیل آجری است که یک در میان با استفاده از گچ سفید شده اند. در حال حاضر تعداد اندکی از تزئینات داخلی بنا به خصوص در تالار اندرونی باقی مانده است. این قلعه و فضای سبز و چشم انداز مفرح روستا از نقاط دیدنی شمالی استان محسوب می شود.

ستون‌های باستانی خورهه حکایتی از ایران باستان

خورهه در اوستا به معنی محل برآمدن خورشید بوده و یکی از روستاهای محلات است که در شمال شرقی این شهرستان در بین روستاهای دودهک، ورین و آب گرم، در کنار رودخانه خورهه واقع شده است.

مجموعه بقایا و آثار  بجا مانده در منطقه تاریخی خورهه محلات از جمله مهمترین آثار تاریخی کشور است که ابهامات زیادی را در خصوص قدمت، معماری، کاربرد و نوع استفاده از بنا را در بین مورخان و باستان شناسان داخلی و خارجی ایجاد کرده است اما مورخان این مجموعه را به نام آتشکده، معبد، کاخ و مرکز برگزاری جشن ها و مراسم ملی و مذهبی، عمارت و منزل ییلاقی و قبرستان می دانند.

آثار استان مرکزی به صدها مرکز گردشگری می رسد. مکانهایی که تو را به فراخنای تاریخ می برند و در گوشه گوشه این سرزمین منتظر پای قدمهای بهار است که نسیم خوش مسافران نوروزی را به ارمغان می آورد.

کد N168805

وبگردی