آفتاب
روزنامه رسمی کنگره آمریکا:

آمریکا بازنده جنگ سرد جدید با روسیه است

آمریکا بازنده جنگ سرد جدید با روسیه است

تهران - ایرنا- روزنامه هیل (کنگره آمریکا) نوشت: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران، اگر جنگ سرد جدیدی با روسیه در بگیرد، آمریکا بازنده است.

به نوشته هیل، ˈاریک برتبرگˈ عضو اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک معتقد است، هدف ˈولادیمیر پوتینˈ رئیس جمهوری روسیه از تهاجم به اوکراین اعمال مجدد نفوذ این کشور و جلوگیری از توسعه بیشتر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سمت روسیه است.

برتبرگ گفت: جنگ های دیپلماتیک سال 2013 بر سر سوریه و درگیری نظامی روسیه با گرجستان در سال 2008 باعث ایجاد اعتماد در پوتین برای حمله به کریمه شد. طبق محاسبات وی، آمریکا و اتحادیه اروپا واکنش جدی و قابل ملاحظه ای به این تهاجم نشان نمی دهند و البته، این محاسبات تاکنون درست بود.

وی افزود: قانونگذاران و کارشناسان همه طیف های سیاسی هشدار دادند که اگر دولت ˈباراک اوباماˈ رئیس جمهوری آمریکا و متحدان غربی اش، الان برخوردی مناسب و کافی با پوتین نکنند، باید در انتظارات تبعات جدی این انفعال بود.

برتبرگ خاطر نشان کرد: گرچه تهاجم روسیه به گرجستان در زمان ریاست جمهوری ˈجرج دبلیو بوشˈ اتفاق افتاد اما، پوتین، اوباما را، به ویژه در رابطه با سوریه، فردی ضعیف و سیاست وی در زمینه از سرگیری روابط را خام و ساده لوحانه می پندارد. ما در رابطه با سوریه، خط قرمز تعیین کرده بودیم اما، از آن پشتیبانی نکردیم.

به گفته برتبرگ، چین با دقت تحولات را پیگیری می کند و چنانچه غرب در برابر این تهاجم روسیه عقب نشینی کند، پکن در زمینه منازعات ارضی با همسایگانش جسورتر خواهد شد.

وی با اشاره به مناقشه چین و ژاپن بر سر مالکیت جزیره هایی در دریای جنوب چین افزود:اگر چین بخواهد از نیروی نظامی علیه ژاپن استفاده کند، آمریکا به ناچار ملزم به دفاع از آن خواهد بود.

برتبرگ خاطر نشان کرد: آمریکا باید تلاش بیشتری برای رهبری و یکپارچه کردن اتحادیه اروپا انجام دهد. بین برخی کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در زمینه تحریم روسیه اتفاق نظر وجود ندارد. آمریکا باید سکان رهبری را به دست گیرد و آنها را به سمت یک موضع مشترک هدایت کند.

ˈگری اشمیتˈ پژوهشگر اندیشکده ˈامریکن اینترپرایزˈ نیز در این رابطه به روزنامه هیل گفت: این احتمال وجود دارد که اتفافاتی بیفتد و طبق محاسبه آنها (چینی ها)، آمریکا واکنشی نشان نخواهد داد و در نتیجه، از این وضعیت بهره برداری خواهند کرد.

به اعتقاد اشمیت، آمریکا باید گام های جدی تری مانند پذیرش عضویت اوکراین در ناتو و یا تحریم صادرات گاز روسیه بردارد.

روزنامه هیل همچنین با استناد به مصاحبه اخیر ˈدانیل فتاˈ معاون مدیر کل واحد دفاع از اروپا و سیاست ناتو نوشت: پوتین در سال 2008، بدون روبرو شدن با هیچ واکنش جدی، مقامات آمریکا را به دام انداخت و خاک گرجستان را ضمیمه کرد. در اوت سال گذشته با دادن پناهندگی به ˈادوارد اسنودنˈ افشاگر اطلاعات محرمانه آمریکا، سیلی دیگری به صورت آمریکا زد. در ماه سپتامبر نیز با میانجی گری در توافقنامه انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه، آمریکا را به عقب نشینی از حمله نظامی به ˈبشار اسدˈ متحد خود متقاعد کرد. این توافقنامه این امکان را برای روسیه فراهم کرد تا به اسد اطمینان دهد که می تواند در قدرت بماند و کنترلش را بر این کشور تحکیم بخشد.

هیل در پایان نوشت: منتقدان شک دارند دولت آمریکا بتواند در این برهه که این کشور بر پایان دادن به جنگ افغانستان و محور قرار دادن آسیا- اقیانوس آرام تمرکز کرده است، بتواند سکان رهبری برون رفت از این بحران را به دست بگیرد.

مترجمام** 1088 ** 1552
کد N168654

وبگردی