آفتاب
باهدف گسترش همکاری های علمی و فناوری بین ایران وهند/

همایش ˈ اراده یک ملت ˈ در دهلی نو برگزار شد

همایش ˈ اراده یک ملت ˈ در دهلی نو برگزار شد

دهلی نو - ایرنا - همایش معرفی دستاوردهای علمی و فناوری ایران با عنوان ˈاراده یک ملتˈ با حضور جمع زیادی از پژوهشگران و استادان برجسته دانشگاه های برتر هند و دانشجویان برتر ایرانی شنبه شب در دهلی نو برگزار شد.

به گزارش ایرنا، دراین همایش شخصیت های برجسته ایران و هند درخصوص جایگاه جمهوری اسلامی و ظرفیت­های همکاری های متقابل دو کشور در حوزه علم و فناوری سخنرانی کردند و گسترش هرچه بیشتر همکاری دراین بخش ها را خواستار شدند.

مهندس ˈحمیدرضا امیری نیاˈ مشاور رییس جمهور و رییس مرکز همکاری های فناوری و نوآوری نهاد ریاست جمهوری کشورمان طی سخنانی با اشاره به پیشرفت های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران درسالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: با تلاش محققان و پژوهشگران، ایران درحال حاضر در بخش نانو تکنولوژی به جایگاه هشتم جهان دست یافته و روزانه 12 مقاله علمی تولید می کند.

وی افزود: درحال حاضر بیش از200 شرکت دانش بنیان در حوزه نانو در کشورمان فعالیت دارند و ایران از کشورهای پیشرو درحوزه بیوتکنولوژی است و زمینه های فراوانی برای پیشرفت در حوزه های مختلف علم و فناوری وجود دارد.

امیرنیا دستیابی به فناوری تولید داروهای با فناوری پیشرفته و صادرات تعدادی از آنها به دهها کشور ازجمله برخی کشورهای اروپایی را از دیگر دستاوردهای علمی دانشمندان و محققان ایرانی برشمرد و اظهارداشت: ساخت و ارسال ماهواره و تولید مواد پیشرفته و دیگر دستاوردهای علمی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را به یکی از کشورهای مطرح در عرصه تولید علم و فناوری در منطقه و جهان تبدیل کرده است.

امیری نیا با اشاره به نشانه های فراوان قدمت علم و دانش در ایران از جمله بناهای تاریخی با مهندسی و معماری پیشرفته و آثار دانشمندان و عالمان برجسته ایرانی مطرح در جهان ، اظهار داشت: علم و دانش با فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی عجین بوده و تاریخ فرهنگ و تمدن ایران بیانگر سابقه طولانی کشورمان در عرصه های مختلف علم و فناوری است.

وی ظرفیت همکاری های علمی و فناوری میان ایران و هند را بسیار گسترده و فراوان دانست و گفت: در دنیای امروز توسعه کشورها در بخش های مختلف، بدون علم و فناوری امکان پذیر نیست و ایران و هند می توانند با همکاری های نزدیک و گسترده به تحقق این مهم کمک کنند.

مشاور رییس جمهور کشورمان با تاکید براینکه ایران آمادگی دارد مرحله جدیدی از همکاری علمی و فناوری را با هند شروع کند، افزود: در شرایط کنونی منطقه و جهان همکاری بین ملت های دو کشور از ضروریات است.ارتباط و تبادل تجربیات بین محققان و دانش پژوهان ایرانی و هندی بایدبیشتر شود و دانشگاه ها و موسسه های آموزشی دو کشور نیز در زمینه توسعه و انتقال علم و فناوری همکاری کنند.

ˈغلامرضا انصاریˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان نیز در این همایش با اشاره به پیشرفت های چشمگیر ایران و هند در بخش های مختلف علم و فناوری ، اظهار داشت: ایران و هند با توجه به جایگاه علمی بالا در منطقه و جهان اکنون به قدرت های بزرگ و مهم تبدیل شده اند و این مهم زمینه را برای همکاری های هرچه بیشتر دو کشور در بخش های مختلف فراهم کرده است.

وی با اشاره به تلاش برخی کشورهای غربی برای جلوگیری از پیشرفت و توسعه ملت ها تاکید کرد: امروز شرایط جهان تغییر کرده و کشورهای بزرگ آسیا با قدمت بالای فرهنگ و تمدن و دستیابی به قله های پیشرفت به قدرت های نوظهور تبدیل شده اند و هیچکس نمی تواند آنها را از حرکت پرشتاب به سمت توسعه بازدارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های بالای ایران و هند در بخش های مختلف علم و فناوری، اظهار امیدواری کرد این همایش بتواند زمینه ای مناسب برای توسعه هرچه بیشتر همکاری های بویژه در بخش علم و فناوری ایجاد کند.

وی با اشاره به چشم انداز روشن روابط ایران و هند تاکید کرد دو کشور می توانند در ثبات و صلح منطقه تاثیر گذار باشند.

پروفسور ˈکول شیر شتا ˈ استاد و محقق برجسته هند و رییس مرکز علم و فناوری این کشور موسوم به ˈنم ˈ دراین همایش با اشاره به اشتراکات و پیوندهای عمیق و نزدیک فرهنگی و تاریخی ایران و هندوستان، به چندین دوره سفرهایش به کشورمان اشاره کرد و گفت: در طول سفرهایم به ایران از نزدیک شاهد پیشرفت ها و توسعه چشمگیر ایران بوده ام.

وی جمهوری اسلامی ایران را کشوری بزرگ و پیشرفته و سرآمد در علم و فناوری در منطقه وجهان دانست و افزود: ظرفیت همکاری های ایران و هند در بخش های مختلف از جمله علمی و فناوری بسیار گسترده و وسیع است .

وی با تاکید براینکه هند یک توجه ویژه به ایران دارد، تصریح کرد: ایران و هند به عنوان دو کشور بزرگ و قدرتمند منطقه با توانمندی های بالا در بخش های مختلف علم و فناوری می توانند همکاری های مشارکتی خوبی شروع کنند که نفع آن برای مردم کل منطقه است .

وی فضای همکاری علمی و فناوری بین ایران و هند را مناسب خواند و افزود: این زمینه همواره وجود دارد تا با تلاش محققان و پژوهشگران دو کشور علم و فناوری میان دو کشور مبادله شود و معتقدم این همکاری ها در جهت منافع و پیشرفت دو کشور بسیار مهم و موثر خواهد بود.

این همایش را انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی دهلی نو با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزنی علمی کشورمان در هند، برگزار کرد.

در حاشیه این همایش میزگردی با عنوان ˈاراده یک ملتˈ با حضور اساتید و محققان ایران و هند با هدف بررسی ظرفیت های همکاری های علمی و فناوری دو کشور ، برگزار شد.

معرفی اقتدار علمی و فناوری ایران و آشنا شدن اساتید، محققان و مدیران پژوهشی و فناوری هندوستان با توان و پیشرفت های کشورمان، همچنین فراهم کردن زمینه ی تعامل هرچه بیشتر در عرصه های علم و فناوری ، از جمله اهداف مهم این همایش بود.

رونمایی از کتاب همایش با هدف معرفی توانمندی ها و پیشرفت های ایران اسلامی ، از دیگر بخش های این همایش بود.

در پایان این همایش شش نفر از اساتید هندی حاضر در نشست به قید قرعه برای آشنایی با پیشرفت های علمی و فناوری کشورمان برای سفر به ایران معرفی شدند.

آساق ** 2167 ** 275 **
کد N168605

وبگردی