آفتاب

دو پنجم جمعیت زنان در ترکیه قربانی خشونت هستند

دو پنجم جمعیت زنان در ترکیه قربانی خشونت هستند

آنکارا - ایرنا - سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی اعلام کرد که دو پنجم جمعیت زنان در ترکیه قربانی خشونت هستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از رسانه های محلی ترکیه ، در این گزارش آمده است که خشونت علیه زنان در ترکیه همچنان یک مشکل جدی به شمار می رود و دو پنجم جمعیت بیش از 35 میلیونی زنان در ترکیه قربانی خشونت هستند.

این گزارش همچنین اضافه کرد در هر سه ازدواج در ترکیه یک ازدواج زیر 18 سال است .

براساس این گزارش ، ضرب و شتم زنان در ترکیه و خشونت های خانوادگی همچنان به عنوان یکی از معضلات جامعه این کشور به شمار می رود.

نزدیک به 9 هزار زن در ترکیه برای جلوگیری از خشونت های خانوادگی تحت حمایت پلیس این کشور قرار گرفته اند.

کارشناسان مباحث اجتماعی ترکیه معتقدند که این رقم بسیار کمتر از رقم واقعی خشونت علیه زنان در ترکیه است و بسیاری از بانوان که در این کشور مورد ضرب و شتم افراد خانواده خود قرار می گیرند، برای حفظ آبروی خود به پلیس و مراجع قضایی مراجعه نمی کنند.موضوع خشونت های خانوادگی و ترس از جنایت های ناموسی حجم بسیاری از پرونده های موجود در مجامع قضایی ترکیه را تشکیل می دهد.براساس آمار وزارت زنان و خانواده ترکیه در حال حاضر هشت هزار و 908 زن در ترکیه تحت حمایت مستقیم پلیس و با محافظت نیروهای پلیس به دلایل خشونت های خانوادگی و ترس از جنایات ناموسی زندگی خود را ادامه می دهند.

شهر «آدانا» در جنوب ترکیه با دو هزار و 315 مورد حفاظت پلیس از زنان در صدر شهرهای ترکیه، شهر «ازمیر» با یک هزار و 372 مورد در ردیف دوم و شهر «قیصریه» با یک هزار و 350 مورد پرونده در ردیف سوم جای دارد.

به رغم تصویب قوانین پیشرفته برای حمایت از زنان در ترکیه طبق آمارهای ارایه شده 42 درصد زنان این کشور حداقل یکبار مورد خشونت یا تجاوز قرار گرفته اند.

قوانین ترکیه در رابطه با «حمایت از حقوق زنان» در سال 2004، یعنی زمانی که موضوع پذیرش عضویت این کشور در اتحادیه اروپا مطرح شد، برپایه درخواست این اتحادیه و از سوی حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه، به تصویب رسید.

به گزارش برخی رسانه ها، به رغم تصویب قوانین مترقی طرح و تصویب قانون، ضامن اجرایی آن نیست و این موضوع در مورد پیاده کردن قوانین «حمایت از حقوق زنان» در ترکیه نیز صادق است.

طبق آمار منتشر شده در حالی که شمار زنان استاد و مدیر در دانشگاه ها و بانک های ترکیه، بیش از تعداد آنان در برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و قوانین حاکم نیز «حمایت از حقوق زنان» را تضمین می کند، با این حال نتیجه برخی نظرسنجی ها در بین بانوان ترکیه نشان می دهد که بیش از 42 درصد زنان پرسش شونده، دست کم یک بار قربانی خشونت های جسمی یا تجاوز قرار گرفته اند.

براساس آمار رسمی، بیش از 120 زن در نیمه نخست سال 2011، از سوی همسران خود به قتل رسیده اند. در اغلب این موارد این مردان خشونت ورز «همدستانی» هم داشته اند.

ماموران پلیس که به شکایت های زنان ترتیب اثر نداده اند؛ دادستان هایی که زنان شاکی را به «خانه هایشان» فرستاده اند و قاضیانی که با قاتلان، تفاهم نشان داده اند از جمله همدستان این مردان به شمار می روند.

خاورم ** 230**5981
کد N168513

وبگردی