آفتاب

عراقچی: در مذاکرات ایران و 1+5 بحث های جدی و سازنده مطرح شد

عراقچی: در مذاکرات ایران و 1+5 بحث های جدی و سازنده مطرح شد

تهران- ایرنا- عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای ایران، مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 را خوب عنوان کرد و گفت: در این مذاکرات سه روزه بحث های خیلی جدی و سازنده مطرح شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «سیدعباس عراقچی» روز شنبه در حاشیه سی و پنجمین همایش افق رسانه در جمع خبرنگاران افزود: مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در سه روز گذشته بین کارشناسان دو طرف در وین انجام شد.

وی تصریح کرد: هدف این مذاکرات آماده کردن مباحث به صورت کلی و به صورت بحث های فنی کارشناسی برای جلسه بعدی مذاکره و جلسه بعدی مدیران که از 26 تا 29 اسفند در وین برگزار می شود، است.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه همچنین اظهارداشت: مذاکرات کارشناسی وین مذاکرات خوبی بود از این جهت که بحث ها خیلی جدی و سازنده مطرح شد.

عراقچی خاطرنشان کرد: وظیفه کارشناسان ایرانی فقط بررسی ابعاد فنی و کلیات مساله بود و هیچ تصمیم گیری در آنجا صورت نمی گیرد.



**به هیچ وجه تحت تاثیر فضاسازی ها و رجزخوانی های آمریکایی ها قرار نمی گیریم

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر آمریکایی ها که مخالف روح توافق ژنو است، گفت: به هیچ وجه تحت تاثیر فضاسازی ها و رجزخوانی های آمریکایی ها قرار نخواهیم گرفت.

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای ایران ادامه داد: همانطور که بارها اعلام شد توافق ژنو به دشمنی ها به خصوص بین ما و آمریکا پایان نداده است و همه این موارد همه وجود دارد.

عراقچی یادآور شد: مخالفت های ما با آنها و سیاست های آنها در بحث هسته ای و در بحث های دیگر کماکان به قوت خودش باقی است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه ما این روزها شاهد هستیم رجزخوانی های سیاسی قبل از مذاکره است.

عراقچی با بیان این که ما به این کارها وقعی نمی نهیم، گفت: البته هرگاه آنها وارد جسارت و اهانت شوند و زیاده گویی کنند پاسخ مناسب را دریافت کرده و خواهند کرد.

وی افزود: اما به هرحال این که آمریکایی ها فکر کنند با فضاسازی روانی با رجزخوانی های سیاسی می توانند مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهند قطعا اینطور نیست.

وی با بیان این که ما هرگز تحت فشار مذاکره نکردیم و در آینده هم نخواهیم کرد، گفت: ما که تحت فشار تهدیدات نظامی آنها در گذشته یا حال بحث گزینه ها که قرار نگرفتیم؛ تحریم های اقتصادی آنها هم که هیچ تاثیری بر اراده ما نگذاشته است و حتما رجزخوانی های سیاسی و فشارهای روانی آنها هم تاثیر نخواهد گذاشت.

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای ایران یادآور شد: ما مذاکره را با منطق و استدلال شروع خواهیم کرد و ادامه خواهیم داد و بر مواضع خودمان و تثبیت حقوق مردم ایران پافشاری خواهیم کرد.



** اشتون امروز وارد تهران می شود

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه همچنین درمورد سفر اشتون به تهران خاطرنشان کرد: برنامه های سفر خانم اشتون از صبح فردا با دیدار با وزیر امور خارجه و رییس جمهوری آغاز می شود و دیدارهای دیگری نیز درحال طراحی است که اطلاع رسانی خواهد شد.

عراقچی، سفر خانم اشتون به ایران را سفری اروپایی دانست و افزود: سفر وی به تهران به عنوان هماهنگ کننده 1+5 یا به نمایندگی از آنان نیست بلکه به عنوان هماهنگ کننده و نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا یا به نوعی به عنوان وزیر امور خارجه 28 کشور اروپایی به به ایران می آید.

وی ادامه داد: طبیعی است که موضوع هسته ای از موضوعاتی است که در دیدار اشتون با مقامات کشورمان درباره آن مذاکره خواهد شد اما رایزنی درباره بقیه موضوعات مربوط به روابط با اروپا و نیز مسایل سیاسی ، اقتصادی و موضوعات مورد علاقه دوطرف نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: خانم اشتون روز دوشنبه نیز برای دیدار از مراکز گردشگری به اصفهان سفر می کند.

سیام.9254**1336
کد N168177

وبگردی