آفتاب

جنگ سرد جدید با قبلی فرق دارد!

جنگ سرد جدید با قبلی فرق دارد!

"بر خلاف شوروی، روسیه امروز روابط تجاری قابل ملاحظه‌ای با اروپای غربی دارد و این کشور و غرب بیش از گذشته به یکدیگر وابسته هستند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فلوید فوریس در مقاله‌ای در نیویورک تایمز می‌نویسد: «روسیه حتی پیش از بحران اوکراین هم با مشکلات واقعی اقتصادی مواجه بود؛ بحرانی که باعث شده تا ایالات متحده و کشورهای اروپایی به خاطر به اهتزاز درآمدن پرچم روسیه در شبه جزیره خودمختار کریمه که بخشی از اوکراین است و حضور نیروهایی که به زبان روسی سخن می‌گویند در این منطقه، به اعمال تحریم علیه مسکو بپردازند.

روسیه تقریبا رشد اقتصادی نداشته است، تولید ناخالص ملی این کشور در نیمه دوم 2013 تنها 0.6 درصد بیشتر از سال 2012 بود و روبل، واحد پولی روسیه نیز ضعیف است.

تولیدکنندگان روس به نظر نسبت به رقبای خود در سایر کشورها در وضعیت بدتری قرار دارند. بازار بورس این کشور در یک سال گذشته خوب عمل نکرده است.

اگر این یک ظهور مجدد جنگ سرد باشد، با جنگ سرد قبلی بسیار متفاوت خواهد بود. با نگاهی به دوران جنگ سرد متوجه می‌شویم که شوروی و کشورهای عضو امپراطوری آن در جهان اقتصادی خودشان راه و روش خود را داشتند. آنها به صورت گسترده با یکدیگر تجارت می‌کردند و ارزش پول رایج خود را تحت کنترل داشتند. در حال حاضر، جهان، بیش از پیش به یک مکان جهانی بدل شده است.

اینکه کدام طرف توانایی ناامید کردن طرف دیگر را دارد، هم‌اکنون موضوع بحث جان کری، وزیر امور خارجه آمریکاست که تهدید کرده روسیه را که در سال 1997 به گروه هشت پیوست، از این گروه بیرون کند. دیگر اعضای گروه هشت، هفت قدرت اقتصادی سنتی شامل آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و کانادا هستند.

از یک سو، روسیه یکی از تامین‌کنندگان انرژی برای اروپای غربی است. اگر که صادرات گاز طبیعی خود را قطع کند، چندین کشور به ویژه هلند شرایط سختی خواهند داشت.

از سوی دیگر، انرژی بخش اعظم صادرات روسیه را تشکیل می‌دهد. اگر ورود پول نقد از اروپای غربی متوقف شود، تامین ارز خارجی برای روسیه سریعا پایین می‌آید.»

انتهای پیام

کد N168051

وبگردی