آفتاب
مقام ایرانی:

همکاری های دوجانبه پایه توسعه روابط میان مناطق ایران و روسیه است

همکاری های دوجانبه پایه توسعه روابط میان مناطق ایران و روسیه است

مسکو- ایرنا- استاندار زنجان گفت: توسعه مبادلات اقتصادی و بازرگانی میان مناطق ایران و روسیه راه اصلی گسترش همکاریهای دوجانبه است.

به گزارش ایرنا، جمشید انصاری که برای شرکت در نشست آسیب شناسی همکاری های اقتصادی و تجاری بین ایران و روسیه در مسکو بسر می برد، روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: امروز فرصت بسیار مهمی برای گسترش همکاری های میان ایران و روسیه به وجود آمده است.

انصاری افزود: شرایط برای توسعه همکاری های اقتصادی و بازرگانی دوجانبه میان ایران و روسیه فراهم آمده و مذاکرات ژنو و توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 و نیز گفت وگوهای کشورمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی شرایط مناسبی را برای تعلیق تحریم های اعمال شده علیه ایران به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم این تحریم ها در آینده نزدیک لغو شود و ایران در مرکز علاقمندی و تمایل سرمایه گذاران خارجی قرار گیرد. البته هم اکنون نیز بسیاری از کشورها برای حضور در بازار ایران در نوبت ایستاده اند.

استاندار زنجان گفت: روسیه در این شرایط باید برای عقب نماندن از دیگر کشورها و حضور شایسته در کشورمان تلاش کند.

وی افزود: ما علاقمندیم که روابط تجاری ایران و روسیه گسترش یابد و شرکت های ایرانی و روسی بتوانند از فرصت به دست آمده حداکثر استفاده را ببرند.

انصاری با اشاره به این که سطح مبادلات و همکاری های اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور در گذشته در سطح پایینی قرار داشته است، اضافه کرد: باید برای افزایش همکاری های میان دو کشور تلاش کرد و استان زنجان آماده است در راستای سیاست های جمهوری اسلامی ایران برای این منظور تلاش کند.

وی با بیان این که روابط تجاری را دولت ها تعیین نمی کنند، اظهار داشت: باید محافل تجاری دو کشور برای گسترش روابط بازرگانی توجه خاص داشته باشند و آنها وظیفه سنگینی بر دوش دارند.

وی افزود: مناطق نزدیک ایران و روسیه همچون استانهای زنجان و گیلان و آذربایجان شرقی و نیز استان آستراخان روسیه با یکدیگر همکاری می کنند و این شکل از همکاری میان مناطق دورتر با دشواری انجام می گیرد.

وی نتیجه گیری کرد: باید به همکاری این مناطق توجه بیشتری شود.

استاندار زنجان به عنوان یکی از شرکای این استان در روسیه به استان چلیابینسک اشاره کرد و اظهار داشت: استانهای زنجان و چلیابینسک همکاری های خود را شروع کرده اند و در حال حاضر این همکاری ها گسترش می یابد.

انصاری گفت: باید زمینه های همکاری میان مناطق ایران جستجو شود و موانع و مشکلات موجود در مسیر این همکاری ها از میان برداشته شود.

وی افزود: دراین سفر با مقامها و بازرگانان روس دیدار و توجه آنها را به تحریم های یکجانبه آمریکا و متحدانش علیه ایران جلب و اعلام کردیم این تحریم ها کاملا غیرقانونی است و طرف روس نباید بخاطر این محدودیت روابط و همکاری های با ایران را بکاهد.

استاندار زنجان گفت: به دوستان روسی یادآوری کردیم که بانک های روسی می توانستند راه را برای همکاری پیدا کنند.

وی افزود: امیدواریم با حل اختلافات هسته ای راههای گسترش همکاریهای با روسیه را بیابیم و در این مسیر حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم زمینه ها برای توسعه همکاری های استان های شمالی ایران با روسیه فراهم شود. استان زنجان دارای پتانسیل های کشاورزی و معدنی و انرژی است و گسترش همکاری ها با این استان و مشارکت در طرح های آن می تواند زمینه توسعه همکاریها با روسیه را فراهم کند.

استاندار زنجان گفت: در حال حاضر در ایران شاهد تردد هیات های تجاری از کشورهای مختلف مانند آلمان و انگلیس هستیم. تعجب می کنم چرا روسها با احتیاط و دوراندیشی هنوز حضور لازم را در بازار ایران ندارند.

اروپام/2242**518** 1337
کد N167750

وبگردی