آفتاب

برآورد پنتاگون از حضور نیروهای روس در کریمه

برآورد پنتاگون از حضور نیروهای روس در کریمه

ایسنا نوشت:


همزمان با تاکید وزیر دفاع آمریکا بر خویشتنداری نیروهای اوکراینی، پنتاگون برآورده کرده است که 20 هزار نیروی روسی احتمالا در منطقه خودمختار کریمه مستقر هستند اما اذعان کرد که این اطلاعات کامل نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه انکار می‌کند که نیروهای بدون نماد ملی که نیروهای اوکراینی را در پایگاه‌هایشان محاصره می‌کنند، تحت فرماندهی مسکو هستند. غرب پافشاری پوتین بر این مساله را به سخره گرفته است.

دریادار جان کربی، سخنگوی پنتاگون در مورد تعداد نیروهای روسی مستقر در منطقه خودمختار کریمه گفت: برآورد شده است که حدود 20 هزار نیروی روسی در این منطقه مستقر شده باشند.

وی با تاکید بر 20 هزار نیروی روسی گفت که این آمار در حال حاضر یک "برآورد مناسب" است.

کربی در یکی از کنفرانس‌های خبری پنتاگون گفت: اما این تنها یک برآورد است و همان طور که گفتیم این برآورد کامل نیست.

نیروهای مرزی اوکراین تعداد نیروهای روسی مستقر در کریمه را بسیار بیشتر اعلام کرده‌اند. یکی از معاون‌های فرمانده نیروهای مرزی اوکراین روز جمعه گفت: 30 هزار نیروی روسی در حال حاضر در منطقه خودمختار کریمه مستقر هستند، در صورتی که پیش از این بحران 11 هزار نیرو به صورت دائمی در یگان دریای سیاه روسیه در بندر سواستوپل مستقر بودند.

کربی گفت، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در مکالمه‌ای تلفنی با همتای اوکراینی خود از نیروهای مسلح کی‌یف برای آنکه اجازه نداده‌اند این وضعیت وخیم‌تر شود، قدردانی کرد. هاگل بر تعهد قطعی آمریکا برای حمایت از مردم اوکراین و استقلال و تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد.

آمریکا به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی هیچ تمایلی برای انجام عملیات نظامی در این مناقشه با روسیه بر سر منطقه خودمختار کریمه ندارد و اقدامات دیگری از جمله قطع تبادلات نظامی با مسکو از روز دوشنبه اتخاذ کرده است. با این وجود از وزارت دفاع آمریکا خبر رسیده است که یک ناو نیروی دریایی آمریکا که تجهیزات ویژه ضد موشکی دارد، راهی دریای سیاه شده است. پنتاگون اعزام این ناو را بخشی از "برنامه عادی" نیروی دریایی دانسته که زمان اعزام آن پیش از آغاز بحران اوکراین برنامه‌ریزی شده بود.

لهستان نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد، ارتش آمریکا 12 فروند جت جنگنده و 300 پرسنل در چند روز آتی برای یک مانور آموزشی به لهستان اعزام می‌کند.

کربی در این مورد گفت: ارتش آمریکا همچنان در حال بررسی جزئیات این مساله است. هیچ تصمیمی هنوز اتخاد نشده و مسلما زمانی که ما و مقام‌های لهستان به تصمیمی مشترک دست یابیم آن را علنا اعلام خواهیم کرد.

23261

کد N167615

وبگردی