آفتاب

جنگ اقتصادی اروپا و روسیه؛ بازی دو سر باخت

جنگ اقتصادی اروپا و روسیه؛ بازی دو سر باخت

تهران – ایرنا- کارشناسان اقتصادی با اشاره به نیاز متقابل اروپا و روسیه به یکدیگر، معتقدند که تشدید بحران اوکراین و اعمال تحریم ها به ضرر هر دو طرف خواهد بود.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری فرانسه از پاریس، کارشناسان اقتصادی که اروپا را نیازمند گاز و روسیه را محتاج سرمایه و سرمایه گذاری خارجی می بینند در مقابل تشدید بحران اوکراین به اعمال تحریم های متقابل که در هر دو سو بازنده هایی را خواهد داشت، اعتقادی ندارند.

ˈآرنو دوبییَنˈ رییس مرکز تحقیقاتی دیده بان فرانسه - روسیه که به اتاق بازگانی دو کشور وابسته است، به خبرگزاری فرانسه گفت : اقدام روسیه و کشورهای غربی در اتخاذ تدابیر اقتصادی متقابل نتجیه ای جز باخت نخواهد داشت.

روز جمعه، انجمن روسای شرکت های اروپایی فعال در روسیه در بیانیه ای با یادآوری وابستگی اقتصادی شدید اروپا و روسیه به یکدیگر، گفت وگوهای سازنده میان دو طرف را خواستار شد.

ˈکریستین شولزˈ از بانک ˈبرنبرگˈ لندن نیز معتقد است : تحریم اقتصادی کمی به اروپا و بیشتر به روسیه آسیب می رساند چرا که این کشور رشد اقتصادی کند 1.3 درصدی را در سال 2013 میلادی تجربه کرده و با فرار سرمایه های بخش خصوصی مواجه شده است.

موسسه تحقیقات ˈآکسفورد اکونومیکسˈ در بررسی عواقب تشدید ناآرامی های اوکراین، نفوذ اخیر نظامیان روس به کی یف را منجر به قطع انتقال گاز از طریق اوکراین و اقدامات تلافی جویانه اقتصادی علیه مسکو دانست.

کارشناسان این موسسه نتیجه گیری کردند : بهای گاز در بازار اروپا 15 درصد و بهای نفت 10درصد افزایش می یابد و به این ترتیب تولید ناخالص داخلی اروپا تا سال 2015میلادی 1.5 درصد کاهش خواهد یافت. این کاهش در برخی کشورهای شرق اروپا بیشتر و تا سه درصد برآورد می شود. این درحالی است که آمریکا و آسیا تاثیر اندکی از این تحولات خواهند پذیرفت.

آکسفورد اکونومیکس همچنین از کاهش بیشتر ارزش روبل در برابر دلار، افزایش تورم و کاهش 2 درصدی تولید ناخالص داخلی مسکو در سال 2014 و کاهش 4.5 درصدی آن را در سال 2015 میلادی به عنوان زیان های روسیه درمقابل اقدامات تلافی جویانه اقتصادی اروپا نام برد. این در حالی است که خطر ورشکستگی اوکراین نیز وجود دارد.

برپایه این گزارش،بانک مرکزی روسیه دوشنبه گذشته مجبور شد تنها دریک روز11 میلیارد دلار برای دفاع از ارزش واحد پول ملی خود هزینه کند این درحالی است که روسیه یک پنجم این میزان را برای مداخله در بازارهای اقتصادی هزینه نکرده است.

آکسفورد اکونومیکس همچنین پیش بینی کرد که تحریم اقتصادی قابل توجه و به عنوان مثال تحریم 80 درصدی نفت و گاز روسیه می تواند میزان تولید ناخالص داخلی این کشور را در سال 2015 میلادی، 10درصد کاهش دهد.

کریستیان شولز یادآوری کرد: روسیه یک سوم کل گاز مورد نیاز اروپا را تامین می کند اما با فرا رسیدن فصل بهار نیاز روسیه به درآمدهای انرژی بیش از نیاز اروپا به گاز خواهد بود.

وی با اشاره به فقدان توازن در روابط اقتصادی اروپا و روسیه، افزود : میزان صادرات اروپا به روسیه در سال 2012 میلادی یک درصد تولید ناخالص داخلی اروپا بوده و این در حالی است که میزان صادرات مسکو به اروپا درهمین سال، 15 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.

به اعتقاد دوبیان، اروپا و بویژه فرانسه در سال های اخیر زیان قابل توجهی را در جنگ اقتصادی متحمل شده است. همچنین روسیه سومین بازار فرانسه برای صادرات خارج از اروپا محسوب می شود.

این در حالی است که دست روسیه نیز در برابر حمله ها به واحد پول ملی این کشور خالی نیست. مسکو از ذخایر ارزی قابل توجهی برخوردار است که میزان آن در21 فوریه (2 اسفند ماه) 493 میلیارد و 400 میلیون دلار اعلام شد.

اروپام/9053 ** 1064
کد N167590

وبگردی