آفتاب

وزیر کشور:رضایت مردم مصونیت پایدار می‌آورد

وزیر کشور:رضایت مردم مصونیت پایدار می‌آورد

وزیر کشور تصریح کرد که اگر رضایت مردم را جلب کنیم از مصونیت پایداری برخوردار خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالرضا رحمانی فضلی در اولین نشست مشترک مسئولان کمیته‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و استانداری‌ها در دولت تدبیر و امید، گفت: نگاه اصلی بر پدافند غیرعامل این است که بتوانیم احساس امنیت برای مردم و کشور ایجاد کنیم به گونه‌ای که اینگونه احساس امنیت مستمر باشد و همچنین لازم است که روز به روز مصونیت خود را در برابر حوادث و تهدیدات افزایش دهیم.

وزیر کشور ادامه داد: هر چقدر کارآمدی را بالا ببریم و نیازمندی‌های مردم را فراهم و تامین کنیم باعث افزایش رضایت‌مندی و کارآمد شدن سیستم شده‌ایم و چسبندگی مردم به حکومت بیشتر می‌شود و مردم آن حکومت را خواست خود می‌دانند و از آن حفاظت می‌کنند و ما این موضوع را در طول انقلاب بارها بارها آزمایش کرده‌ایم.

وی در ادامه نگاه امام راحل به مردم را قوی‌ترین بحث در موضوع پدافند غیرعامل دانست و اظهارکرد: امام (ره) به جای این‌که بر شیوه‌های معمول انقلاب سرمایه‌گذاری کنند اساس کار را بر روی مردم توجه گذاشتند و توانستند نگاه، ایده و منویات خود را به تمام مردم کشور رسوخ دهند و نورانیت امام طوری در قلب مردم تاثیر گذاشت که همه مردم، امام شدند چرا که خواست و نظر امام، خواست و نظر مردم شده بود و چنین الگویی برای ما بسیار مطلوب بوده که باید آن را تداوم ببخشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: تهدیدات از سه جانب جغرافیا، دشمنان و همچنین عملکرد و مدیریت داخلی شکل می‌گیرد. جغرافیای ما در طول تاریخ نشان داده که اقلیم ایران هم می‌تواند عامل تهدید و هم عامل فرصت باشد و به طور مثال در مناطق مرزی با توجه به گستره آن می‌تواند تهدید زیادی برای ما باشد و از طرف مقابل اگر خوب مدیریت کنیم تبدیل به فرصت خواهد شد.

رحمانی فضلی گفت: دریاچه ارومیه همین‌طور است و اگر بحران آن را کنترل نکنیم به تهدید بزرگی برای ما تبدیل می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی را برای ما به بار بیاورد.

وزیر کشور همچنین درباره عنصر مدیریت در این راستا خاطرنشان کرد: مدیریت اگر منجر به کارآمدی و رضایت عمومی مردم نباشد باعث ایجاد اختلاف خواهد شد و همچنین فقر، فساد و تبعیض را به دنبال خواهد داشت که به یک نوعی تهدید است و صددرصد دلیل پیروزی انقلاب ما به دلیل نادیده گرفتن اسلام و وجود نارضایتی‌های مردم در رژیم سابق بود.

وی با اشاره به نقش دشمنان خارجی در تهدیدات گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با آمریکا قهرا وارد رویارویی شده‌ایم و این رویارویی جز با قدرت جمهوری اسلامی و برقراری توازن قابل رفع نیست و به هر چه غیر از آن فکر کنیم اشتباه است.

رحمانی‌فضلی استعمار و برقراری روابط ناعادلانه و مبتنی بر سود و منفعت را علت وجودی آمریکا دانست و گفت: آمریکایی‌ها با روش‌های مستبدانه به دنبال تامین منفعت خود هستند و اگر از آنها در خصوص علت حضورشان در افغانستان، عراق و خلیج‌فارس بپرسید، تامین منافع خود را مطرح می‌کنند، بنابراین اگر آمریکا بخواهد از علت وجودی خود دست بردارد دیگر آمریکا نیست.

وزیر کشور در ادامه گفت: علت وجودی جمهوری اسلامی عزت، استقلال، سربلندی و اسلام ناب است، بنابراین ما نیز نمی‌توانیم از علت وجودی خود دست بکشیم. پس می‌بینیم که علت وجودی ما و آمریکا باعث تقابل بین ما و آمریکا شده است.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه انتظار نداریم آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی مماشات کنند، گفت: اگر هم می‌بینیم آمریکایی‌ها در عرصه‌ای با ما مماشات می‌کنند به این علت است که ما قوی وارد صحنه شده‌ایم و زورگویی آنها جایی قابل کنترل خواهد بود و با ما مماشات می‌کنند که ما قوی باشیم.

وی درباره روش‌های رویارویی با دشمن گفت: آمریکایی‌ها از هر روشی استفاده می‌کنند، اما ما باید از راه‌هایی استفاده کنیم که در چارچوب اعتقادات‌مان باشد یعنی اگر روزی لازم باشد پای میز مذاکره برویم تا اتمام حجت کرده باشیم به میز مذاکره می‌رویم و با حفظ حریم‌ها، اعتقادات، خطوط قرمز و منافع مذاکره می‌کنیم. روزی نیز که مذاکره به هم بخورد مشکلی نداریم، حتی اگر جنگ کند ما نیز جنگ می‌کنیم.

وزیر کشور اخم و خنده را از تاکتیک‌های مذاکره دانست و گفت: موفقیت ما در اینجاست که آنقدر قدرت پیدا کنیم تا دشمن مجبور شود با ما کنار بیاید.

رحمانی‌فضلی محور تهدیدات سه‌گانه مطرح شده را مدیریت داخلی عنوان و اظهار کرد: مدیریت داخلی به این معنا که باید باعث ایجاد کارآمدی و رضایت‌مندی مردم شود.

وی با اشاره به نظرسنجی‌های صورت گرفته در این راستا اظهار کرد: در هیچ نظرسنجی و اعتقادات دینی و ارزش‌های اسلامی زیر 94 درصد نبوده است و ما در این حوزه‌ها مشکلی نداریم البته امکان دارد در موضوع متولیان امر دینی و یا انقلابی مشکل داشته باشیم اما از نظر مردم هیچ مشکلی نداریم اما از سوی دیگر بی‌عدالتی، بیکاری و تورم و تبعیض باعث نارضایتی بین مردم شده است.

وزیر کشور در ادامه بزرگ‌ترین بی‌عدالتی و عدم توازون در کشور را توزیع جمعیت، فعالیت و به تناسب آنها امکانات و منابع مالی در کشور عنوان و خاطرنشان کرد: در نتیجه این بی‌عدالتی‌ها مشاهده می‌کنیم که مناطق شرقی کشور خالی از سکنه می‌شود و نارضایتی مردم در این مناطق باعث می‌شود نتوانیم امنیت را از طریق مردم تامین کنیم در حالیکه باید توسعه پایدار داشته باشیم تا در نتیجه آن به امنیت پایدار دست پیدا کنیم.

رحمانی‌فضلی ریشه توسعه ناپایدار را در کشور زمان رضاخان دانست و گفت:‌ توسعه ناپایدار از زمانی آغاز شد که رضاشاه در جهت حذف خوانین و ملوک‌الطوایفی‌ها اقدام کرد و این روند باعث شد تا امروز کلان‌شهرهای ما با جمعیتی رو به افزایش مواجه باشند و از طرف دیگر سه چهارم کشور از جمعیت خالی شوند و کل جمعیت در یک چهارم جمعیت ساکن شوند و این سوال پیش بیاید که با این شرایط چطور می‌توانیم از کشور دفاع کنیم.

وزیر کشور با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت توازون و تعادل گفت:علاوه بر این موارد باید به سمت رضایت‌مندی و جلب نظر مردم و کارآمد کردن مدیریت نیز برویم و البته همه این موارد به معنای بی‌توجهی به پدافند نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مجموعه اقداماتی که در این چند سال اخیر در حوزه پدافند غیرعامل انجام شده قابل قبول بوده و عقل سالم و استراتژیک ما را مجبور می‌کند پدافند غیرعامل را به صورت دقیق، پویا و هوشمند و همچنین مبتنی بر مردم پیگیری کنیم.

انتهای پیام

کد N167224

وبگردی