آفتاب
اختصاصی/

بنیاد آزادی های انسانی ترکیه علیه رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه شکایت کرد

بنیاد آزادی های انسانی ترکیه علیه رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه شکایت کرد

آنکارا- ایرنا- بنیاد حق و آزادی های انسانی ترکیه به خاطر حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره آبی حامل کمکهای انسانی به مردم غزه و کشته شدن 9 نفر از سرنشینان این کشتی علیه رژیم صهیونیستی نزد دادگاه جزای لاهه اقامه دعوی کرد.

خانم ˈزمرد سونمزˈ مسوول روابط عمومی این بنیاد امروز - شنبه - در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت پیش از این نیز شکایاتی در این باره از سوی بازماندگان قربانیان حمله نیروهای صهیونیستی به کشتی مرمره آبی علیه این رژیم به دادگاه بین المللی جزا در لاهه صورت گرفته بود.

وی افزود: این بنیاد نیز که سازماندهی کمک های مردمی به مردم نوار غزه و حمل آن توسط کشتی مرمره آبی را عهده دار بود شکایتی در این زمینه تنظیم و تقدیم دادگاه بین المللی لاهه کرد.

از سوی دیگر در اطلاعیه ای که از سوی این بنیاد منتشر شد آمده است: که در کشتی های ناوگان آزادی به مقصد غزه از 37 کشور مختلف جهان بیش از 700 نفر شرکت داشتند که در 31 مه سال 2010 در آبهای بین المللی از سوی کشتی های جنگی، زیردریایی ها، قایقهای تندرو و بالگردهای رژیم صهیونیستی تحت محاصره و سپس حمله قرار گرفتند.

این اطلاعیه با تاکید بر اینکه کشتی ها فقط حامل کمکهای انسانی به مردم تحت محاصره غزه بودند افزود: محموله کشتی های ناوگان آزادی و هدف ارسال کشتی ها به غزه به صراحت به جهانیان اعلام شده بود. در نتیجه حمله نیروهای اسراییلی به ناوگان آزادی در آبهای بین المللی دریای مدیترانه 9 غیرنظامی کشته و بیش از 56 نفر بشدت زخمی شدند.

در این اطلاعیه با تاکید بر اینکه نیروهای رژیم صهیونیستی با آگاهی به کشتیهای ناوگان آزادی حمله و موجب مرگ 9 غیرنظامی و زخمی شدن دهها نفر شدند افزود: رسیدگی به شکایتها علیه اسراییل از سوی دادگاه لاهه یک امتحان جدی برای دادگاه خواهد بود.

از سوی دیگر ˈ حسین اوروچˈ معاون بنیاد حق و آزادیهای انسانی که شکایت این بنیاد را تسلیم دادگاه جزای لاهه کرد گفت: خواستار یک نتیجه عادلانه از دادگاه لاهه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه شکایت مورد قبول دادگاه قرار گرفته است گفت: خواستار رسیدگی سریع به این مساله و اعلام نتیجه عادلانه هستیم.

به گفته اوروچ به همراه متن شکایت، متن تحقیقات دادستانی استانبول نیز ضمیمه و به دادگاه ارایه شده است.

خاورم**2012**230 *1446
کد N167202

وبگردی