آفتاب
توصیه اندیشکده آمریکایی به اوباما:

اکنون زمان آزمایش روسیه در سوریه است

اکنون زمان آزمایش روسیه در سوریه است

تهران - ایرنا - اندیشکده آمریکایی ˈشورای آتلانتیکˈ در مقاله ای با اشاره به نامشخص بودن مقاصد روسیه در سوریه و همچنین نامعلومی تاثیر بحران اوکراین بر نقش مسکو در سوریه ، می نویسد که اکنون زمان آن است که آمریکا در سوریه با یک تلاش دیپلماتیک جدید ، روسیه را بیازماید.

به گزارش ایرنا ، در این مقاله نوشته ˈادوارد جوزفˈ استاد دانشکده مطالعات پیشرفته بین المللی ˈجان هاپکینزˈ آمده است: هر چند که اقدام مسکو در اشغال اوکراین وقیحانه است اما کشتار واقعی در یک ناحیه دیگر منافع روسیه یعنی سوریه ادامه دارد.

در حقیقت بیش از یک چهارم از 136 هزار سوری کشته شده در جنگ سوریه ، تنها در پنج ماه گذشته کشته شده اند. سوای ابراز علاقه لفظی روسیه به مسیر دیپلماتیک در سوریه ، نتیجه میز مذاکرات مفتضحانه بوده است. اکنون سوال این است که آیا طرح های مسکو در مورد اوکراین ، چیزی را در ارتباط با مناقشه سه ساله سوریه تغییر داده است یا نه .

دو احتمال مجزا وجود دارد: یکی این است که تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای اعزام نیرو به ˈکریمهˈ پس از گفت وگو با باراک اوباما - گفت و گویی که کاخ سفید آن را ˈسازندهˈ دانست - سرانجام هرگونه امید احتمالی باقی مانده دولت (آمریکا) برای همکاری دیپلماتیک در مورد سوریه را از بین برده است. فریبکاری پوتین در مورد اوکراین پس از ماهها تزویر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه صورت گرفت؛ لاوروفی که به سیگنال های حاکی از جدیت در مورد انتقال قدرت در سوریه پایبند نماند. بر اساس این تئوری ، اکنون باراک اوباما و جان کری کاملا در مورد ارزش سرمایه گذاری بر سر هر چیزی که روسیه ممکن است در مورد سوریه قول بدهد ، از اشتباه خارج شده و ممکن است اکنون راهکارهای جدیدی را بررسی کنند.

اما همچنین یک دیدگاه دیگر در مورد پیامدهای مساله اوکراین وجود دارد.

برخی ممکن است بر این عقیده باشند که ˈگامبیˈ (حرکتی در شطرنج) روسیه در اوکراین، با احتمال انزوای بین المللی و پیامدهای نامشخص میدانی ، روسیه را در مورد سوریه انعطاف پذیرتر می کند. بر طبق این تئوری (با توجه به حمایت روسیه از قطعنامه اخیر 2139 شورای امنیت) ، نیاز روسیه به تمرکز بر اوکراین موجب شد که مسکو در دفاع از اقدامات اسد اندکی نرمش نشان دهد.

بجای حدس و گمان درباره اینکه کدام تئوری درست است، رویکرد بهتر این است که آمریکا در حالی که اوضاع اوکراین در نامشخص ترین حالت خود است ، به سرعت وارد عمل شود و موضع واقعی روسیه در سوریه را آزمایش کند. این امر می تواند مسکو را به نشان دادن برگ های واقعی خود مجبور کند. اوباما تاکنون اذعان کرده که مسیر دیپلماتیک کارساز نیست ؛ از این رو آزمایش موثر روس ها ، حتی برای کاخ سفید گریزان از ریسک نیز ریسک کمی دارد.



** هدف ایرنا از انتشار این نوع مقالات اندیشکده ها، اطلاع رسانی درباره نگرش این اتاق های فکر است و انتشار این مقاله ها الزاما به معنای تایید تمام محتوای آنها نیست.

مترجمام**1078**1575
کد N167188

وبگردی