آفتاب
اختصاصی/

دیپلمات آلمانی: ایران برای همه کشورهای بزرگ اهمیت راهبردی زیادی دارد

دیپلمات آلمانی: ایران برای همه کشورهای بزرگ اهمیت راهبردی زیادی دارد

برلین - ایرنا - مدیرکل امور فرهنگی وزارت امور خارجه آلمان گفت: ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه از نقش و اهمیت راهبردی بالایی برای همه کشورهای بزرگ و مهم دنیا از جمله آلمان برخوردار است.

هانس اولریش زایت که به عنوان میهمان رسمی از سوی دولت آلمان در مراسم شب ایرانی چهل و هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری برلین حضور یافته بود، در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، خاطرنشان کرد: روابط اقتصادی، فرهنگی و فکری ایران و آلمان به چند قرن قبل باز می گردد و دو کشور همواره همکاری های دوجانبه خوبی با یکدیگر داشته اند.

این دیپلمات برجسته آلمانی اظهار داشت: به طور طبیعی در طول سال های گذشته با توجه به شرایط زمانی و دلایل مختلف روابط برلین - تهران افت و خیزهایی داشته و روزهای خوب و بدی در روابط داشته ایم اما امیدواریم با توجه به شرایط جدید در عرصه سیاسی، شاهد بازگشت روزهای خوب در روابط دو کشور باشیم.

سفیر سابق آلمان در افغانستان در ادامه گفت: درصورت بهبود اوضاع و با توسعه و تعمیق روابط خوب تهران - برلین، همه ما بسیار خوشحال خواهیم شد.

اولریش زایت همچنین با اشاره به از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و توافق موقت ژنو، خاطرنشان کرد: بهبود و توسعه روابط ایران و آلمان درصورت موفقیت آمیز بودن ادامه روند مذاکرات سیاسی دور از انتظار نخواهد بود.

مسوول امور فرهنگی وزارت امورخارجه آلمان درخصوص تعمیق روابط فرهنگی و فکری دو کشور، گفت: بعد از مهیا شدن شرایط سیاسی برای توسعه روابط دوجانبه به طور طبیعی ما می توانیم در حیطه های علمی، فرهنگی و اقتصادی نیز روند همکاری ها در دوران خوب روابط دو کشور را دوباره از سر بگیریم و وضعیت و شرایط فعلی خیلی سریع می تواند تغییر کند.

اولریش زایت در پاسخ به این سوال که دلیل تعلل و عقب افتادن دولتمردان آلمان از همتایان اروپایی خود را در سفر به ایران چه می داند؟ گفت: از نظر برلین همه شرایط باید برای این اقدام فراهم شود و ما همچنان منتظر و امیدواریم تا در چارچوب مذاکرات هسته ای و موفقیت آمیز بودن گفت وگوها، این شرایط ˈانتظارˈ را به وضعیت ˈهمکاری بسیار فعالˈ با ایران در همه زمینه ها تبدیل کنیم.

این مقام وزارت خارجه آلمان در پاسخ به سوالی درمورد شرایط ایران در منطقه و ظرفیت های این کشور برای تبدیل شدن به شریک راهبردی آلمان در آینده، گفت: با نگاهی به گذشته روابط دو کشور و شرایط فعلی منطقه، باید بگویم تردیدی وجود ندارد که ایران به خاطر جایگاه خود در منطقه، تاریخ کهن، فرهنگ غنی و آداب و رسوم زیبایش برای هر کشور بزرگی در دنیا از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است و این وضعیت شامل آلمان هم می شود.

اولریش در پایان این گفت وگو بار دیگر تاکید کرد: در صورت فراهم شدن شرایط سیاسی برای بهبود و توسعه روابط دو کشور، به طور قطع مشارکت راهبردی بالایی بین تهران و برلین در منطقه را شاهد خواهیم بود و آلمان در توسعه روابط با ایران از حالت انتظار به وضعیت بسیار فعال تغییر موضع خواهد داد.

اروپام** 2051** 1701** 1337
کد N166950

وبگردی