آفتاب

تظاهرات ساکنان غزه در اعتراض به حکم دادگاه مصر علیه حماس

تظاهرات ساکنان غزه در اعتراض به حکم دادگاه مصر علیه حماس

تهران - ایرنا - صدها فلسطینی ساکن نواره غزه روز گذشته پس از اقامه نماز جمعه در اعتراض به تصمیم اخیر دادگاه مصر مبنی بر ممنوعیت فعالیت های جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در این کشور، تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری ˈرویترزˈ، شرکت کنندگان در این تظاهرات با در دست داشتن پرچم های مصر و پارچه نوشته هایی در حمایت از حماس به سوی سفارت سابق مصر در غزه راه پیمایی کردند.

این سفارتخانه از سال 2007 میلادی ( 1386 )تعطیل شده است.

تظاهر کنندگان همچنین پارچه نوشته هایی در محکومیت تصمیم روز سه شنبه دادگاه مصری مبنی بر توقیف دارایی حماس در این کشور در دست داشتند و شعارهایی در حمایت از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین سر دادند.

در این اجتماع چند صد نفری، ˈخلیل الحیهˈ از مقامات ارشد حماس به سخنرانی پرداخت. وی هشدار داد تصمیم دادگاه قاهره به جنگ افروزی رژیم صهیونیستی علیه غزه کمک خواهد کرد.

او همچنین تصمیم این دادگاه مبنی بر ممنوعیت فعالیت حماس در مصر را تلاشی در جهت مجرمانه جلوه دادن ˈمقاومتˈ در برابر رژیم صهیونیستی دانست وتصریح کرد این گونه اقدامات مانع از مبارزه حماس علیه این رژیم نخواهد شد.

حیه افزود: حماس به منظور حمایت از ملت و سرزمین فلسطین اسلحه به دست گرفته است و هرگز آن را زمین نخواهد گذاشت.

این مقام ارشد حماس ادامه داد: ما برای مصر و مردم این کشور آرامش، صلح و ثبات و نه مشارکت در حصر مردم فلسطین را خواهانیم.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی ˈمعاˈ، وی از مقامات و سیاستمداران مصری خواست دست از حمله به حماس بردارند و تاکید کرد که این جنبش در امور داخلی هیچ کشور عربی مداخله نخواهد کرد.

به گفته حیه، یک تصمیم آنی و غیر عادلانه دادگاه که عمق مناسبات میان ملت های مصر و فلسطین را نادیده گرفته است نمی تواند روابط میان آن ها را تحت الشعاع قرار دهد.

حماس شاخه ای از حزب اخوان المسلمین مصر محسوب می شود که مقامات قاهره آن را گروهی تروریستی نامیده اند.

از زمان برکناری ˈمحمد مرسیˈ رئیس جمهوری سابق مصر و عضو اخوان المسلمین در ماه ژوئیه (تیر ماه) گذشته، حزب مذکور مورد سرکوب شدید قرار گرفته است. طی این مدت بیش از یک هزار و چهارصد نفر از معترضان نیز کشته شده اند.

مرسی در دوره یک ساله اش بر مسند قدرت از حماس حمایت کرد و همین امر موجبات ناخشنودی بسیاری از مقامات سکولار و لیبرال مصر را که از روی کار آمدن دولتی اسلام گرا پس از انقلاب سال 2011 ناراضی بودند، فراهم کرد؛ در نتیجه این انقلاب مردمی حکومت ˈحسنی مبارکˈ دیکتاتور سابق مصر سرنگون شد.

حکومت کنونی مصر که در اختیار نظامیان این کشور است حماس را تهدیدی مهم برای خود می بیند و آن را به حمایت از شورشیانی که از زمان خلع مرسی از قدرت فعال شده اند، متهم کرده است. حماس این اتهامات را رد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری مصری ˈ الیوم السابع ˈ، دست اندرکاران دادگاه مصر سه شنبه گذشته با ارائه مستنداتی ادعا کردند حماس در اعمال تروریستی این کشور شرکت داشته، به زندان ها حمله کرده و همراه با نیروهای اخوان المسلمین در زمان انقلاب 25 ژانویه 2011( 5 بهمن 1390) شماری از افسران پلیس مصر را به قتل رسانده است .

به گفته یکی از قضات دادگاه مذکور، حکم تعطیلی دفاتر حماس در مصر نیز صادر شده است.

حماس هفته گذشته و بلافاصله پس از انتشار این حکم دادگاه مصر، آن را محکوم کرد و اقدام مذکور را تلاش در جهت هدف قرار دادن مسئله فلسطین دانست.

ˈ عزت الرشقˈعضو دفتر سیاسی حماس در بیانیه ای که مرکز اطلاع رسانی جنبش حماس ان را منتشر کرد، با محکوم کردن این حکم گفت : این حکم مردم فلسطین و مقاومت را هدف قرار داده است، این یک تصمیم سیاسی است، این یک خدمت مجانی به رژیم صهیونیستی و اشتباه بزرگی است که مقام های مصر مرتکب شدند زیرا مصر و مردم مصر هیچ سودی از این حکم نمی برند .

وی قرار دادن گروه حماس در فهرست گروه های تروریستی را در مصر مساله ای خطرناک دانست و پیامدهای منفی این اقدام در جهت ادامه محاصره غزه را یادآور شد و گفت: تصمیم مذکور در را به روی اشغالگران صهیونیست برای حمله به نوار غزه می گشاید و به دشمنان مسلمانان برای نابود کردن مردم فلسطین کمک می کند .

حماس که با اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین مخالف است در سال 2007 با پیروزی در انتخابات، کنترل منطقه ساحلی غزه را به دست گرفت و از آن زمان شکاف میان جنبش آزادیبخش فلسطین (فتح) که تحت حمایت غرب و ریاست ˈمحمود عباسˈ قرار دارد، افزایش یافت. فتح کنترل اراضی فلسطین در کرانه غربی را در دست دارد.

خاورم**9156**2041**1446
کد N166774

وبگردی