آفتاب

عمرو موسی: حضور ایران و مصر برای حل بحران سوریه ضروری است

عمرو موسی: حضور ایران و مصر برای حل بحران سوریه ضروری است

بیروت - ایرنا - « عمرو موسی» دبیرکل پیشین اتحادیه عرب تاکید کرد که در هر راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران سوریه ، حضور ایران، مصر و عربستان سعودی ضروری است.

به گزارش ایرنا، عمرو موسی که برای دیدار با مقامات لبنانی به این کشور سفر کرده است، درگفت وگو با روزنامه لبنانی السفیر گفت که برای حل سیاسی بحران سوریه همکاری روسیه، آمریکا ، ایران ، ترکیه ، مصر و عربستان سعودی و حتی سازمان ملل متحد ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه قدرت های بزرگ از ابتدای بحران سوریه برای حل آن نادرست عمل کردند، افزود: قدرت های بزرگ و در راس آنها کشورهای غربی معمولا در ایجاد و اداره درگیری ها خوب عمل می کنند اما در حل منازعات سابقه خوبی ندارند و دراجلاس های ژنو یک و دو برای حل بحران سیاسی سوریه باردیگر شاهد آن بودیم.

وزیر امور خارجه اسبق مصر خاطرنشان کرد که بحران سوریه پیامدهای منفی زیادی بر کشورهای پیرامونی خود از لحاظ مشکلات انسانی ، گسترش تروریسم و تخریب ، ناامنی و ناآرامی ها و آشوب ها دارد.



** نقش بشار اسد در آینده سوریه

عمرو موسی در باره آینده نظام سوریه و نقش « بشار اسد» رییس جمهوری این کشور در آینده گفت: همه چیز به نتایج مذاکراتی بستگی دارد که اعراب هم بخشی از آن باشند و تاکنون اعراب در تحرکات سیاسی فعال برای حل بحران سوریه حاضر نبوده اند درحالی که برخی از این کشورها میزبان پناهجویان سوری هستند و مشکلاتی را از این ناحیه تحمل می کنند.

وی خاطرنشان کرد که هر اتفاقی در سوریه بر لبنان تاثیر می گذارد و بحران کنونی سوریه حتی از لبنان هم عبور و به کشورهای دیگر خواهد رسید.

دبیرکل اتحادیه عرب در پاسخ به این پرسش که آیا بحران سوریه ، خطر خاصی برای لبنان دارد؟، اظهارداشت: لبنان همواره در دایره خطر قرار دارد و حتی درگذشته هم بحران های عربی ، منطقه ای و جهانی تاثیراتی عمیق و همه جانبه بر لبنان داشته است.

عمروموسی تصریح کرد: چنانچه کشورهای عربی در میز گفت وگوهای حل سیاسی بحران سوریه حاضر باشند، می توانند برای حفظ لبنان و امنیت آن تلاش کنند.



** السیسی نامزد اصلی ریاست جمهوری مصر است

وزیر امور خارجه اسبق مصر در پاسخ به این پرسش که آیا در انتخابات آینده ریاست جمهوری مصر نامزد می شوید؟ گفت که نامزد اصلی این انتخابات ژنرال « عبدالفتاح السیسی» است و من هم به او کمک می کنم.

وی به این پرسش هم که اگر السیسی نامزد نشد، چطور؟، تاکید کرد که بخوبی می دانم او نامزد می شود و این یک پیش بینی نیست ، با یقین می گویم.

عمرو موسی در باره نقش خود در تبلیغات انتخاباتی السیسی گفت که من حامی او هستم زیرا بهترین گزینه ریاست جمهوری در این مرحله از تاریخ مصر است که با بحران و چالش های زیادی رو به رو می باشد.

وزیر امور خارجه اسبق مصر با بیان اینکه السیسی پایگاه مردمی خوبی دارد ، افزود : در انتخابات آینده در کنار السیسی خواهم بود و مهم نیست که چه مسئولیتی داشته باشم.

وی در پاسخ به این پرسش ، با توجه به اینکه قبلا دبیرکل اتحادیه عرب بوده اید از این فرصت و روابط وسیع خود با کشورهای عربی برای حمایت از السیسی استفاده می کنید؟ تاکید کرد: بله ، به همین دلیل بعداز لبنان به کویت، اردن ، بحرین و سپس به دیگر کشورهای عربی سفر خواهم کرد.

عمرو موسی خاطرنشان کرد: در ملاقات با مقامات کشورهای عربی نقطه نظرهای خودم را در باره السیسی در میان می گذارم.

وزیر امور خارجه اسبق مصر در پاسخ به این پرسش، آیا در سفر به کشورهای عربی درصدد کسب حمایت های مالی در صورت نامزدی السیسی برای او هستید؟، گفت : خبر برای کسب کمک ها و یا اخذ تایید السیسی به این کشورها سفر نمی کنم ، هدفم اعلام نظرهای سیاسی خود در حمایت و تایید السیسی و تشریح شرایط مصر است.

وی علت تاخیر اعلام نامزدی السیسی را « ترتیبات خاص نیروهای مسلح دانست» و افزود: من با این ترتیبات آشنا نیسنم اما در چند روز آینده نامزدی السیسی اعلام می شود.



** آینده اخوان المسلمین مصر

عمروموسی در باره آینده اخوان المسلمین مصر گفت: قانون اساسی جدید مصر هیچ حزب ، سازمان و شهروندی را از فعالیت محروم نکرده است و هرطرفی که بخواهد فعالیت سیاسی کند درها بر روی او گشوده است.

وی افزود : تنها شرط برای فعالیت سیاسی در مصر رعایت چارچوبهای قانون اساسی که در برگیرنده حقوق شهروندان بطور یکسان است، می باشد.

عمرو موسی در سفر به لبنان بطور جداگانه با مقامات رسمی و ارشد و همچنین مقامات حزبی لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

خاورم ** 1324
کد N166718

وبگردی