آفتاب
دیده‌بان حقوق بشر:

حضور نیروهای فرانسوی به مسلمانان آفریقای مرکزی کمکی نکرده است

حضور نیروهای فرانسوی به مسلمانان آفریقای مرکزی کمکی نکرده است

دیده‌بان حقوق بشر طی گزارشی ضمن هشدار درباره ادامه خشونت‌ها علیه مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی اعلام کرد که حضور صلح‌بانان فرانسوی و اتحادیه آفریقا در این منطقه نتوانسته‌ است به درستی از مسلمانان در برابر حملات شبه‌نظامیان آنتی بالاکا محافظت کند.

دیده‌بان حقوق بشر طی گزارشی ضمن هشدار درباره ادامه خشونت‌ها علیه مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی اعلام کرد که حضور صلح‌بانان فرانسوی و اتحادیه آفریقا در این منطقه نتوانسته‌ است به درستی از مسلمانان در برابر حملات شبه‌نظامیان آنتی بالاکا محافظت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیده‌بان حقوق بشر پس از بازدید از شهرها و روستاهای مختلف مناطق شمال غرب آفریقای مرکزی در گزارش خود اعلام کرد: مسلمانان ساکن این مناطق در حال حاضر به منظور اجتناب از خشونت به کشورهای همسایه فرار می‌کنند، در حالی که سال‌هاست در این سرزمین‌ها زندگی می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه این گزارش آورده است: اتحادیه اروپا و دیگر کشورهایی که در خصوص آفریقای مرکزی ابراز نگرانی می‌کنند باید هرچه فوری به نیروهای فرانسوی و اتحادیه آفریقا کمک کنند تا به خشونت‌های هدفمند علیه مسلمانان این کشور پایان دهند. همچنین شورای امنیت سازمان ملل باید یک هیات از صلح‌بانان را به منظور حمایت از غیرنظامیان و برقراری امنیت لازم در آفریقای مرکزی و ساخت دوباره این کشور که مدت‌هاست شاهد نقض حقوق بشر بوده، تشکیل دهد و به بحران انسانی کنونی در آفریقای مرکزی پایان دهد.

پیتر بوکائرت سرپرست بخش مدیریت بحران در دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: ما در حال حاضر شاهد فرار جوامع مسلمان در آفریقای مرکزی از خانه‌هایشان هستیم، در حالی که آن‌ها سال‌هاست در این سرزمین‌ها زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: مسلمانان در جمهوری آفریقای مرکزی با شرایطی غیرقابل تحمل و خشونتی وحشتناک روبرو هستند و نیروهای فرانسوی و آفریقایی حاضر در منطقه نیز نتوانسته‌اند به درستی از این افراد حمایت کنند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود تصاویر ماهواره‌ای جدیدی منتشر کرده که نشان می‌دهد خانه‌های مسلمانان در مناطق به طور گسترده توسط شبه‌نظامیان آنتی بالاکا و ائتلاف سله‌کا که در مارس 2013 پس از کودتا به قدرت رسیدند، تخریب شده است.

این سازمان در ادامه آورده است: تنها در یک هفته گذشته شاهد فرار آخرین ساکنان برخی از مناطق شمال غرب آفریقای مرکزی بودیم که به چاد و کامرون می‌گریختند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر حلیمه 25 ساله یک زن مسلمان قربانی این خشونت‌هاست که شاهد کشته شدن شوهر و پدرشوهرش به دست شبه نظامیان آنتی بالاکا بوده است.

وی در گفت‌وگو با دیده‌بان حقوق بشر تشریح کرد که در ناآرامی‌های اخیر و حمله این شبه نظامیان سه کودکش نیز ناپدید شده‌اند.

همچنین بر اساس این گزارش در مناطقی که ساکنان مسلمان هنوز در خانه‌های خود باقی مانده‌اند با خشونت‌های شدید روبرو هستند. در شهر بودا حدود 3 تا 4 هزار مسلمان هنوز در سرزمین‌های خود بسر می‌برند، اما علی‌رغم حضور نیروهای فرانسوی قادر به ترک شهر خود نیستند. شبه نظامیان آنتی بالاکا هرگونه فروش غذا به مسلمانان را ممنوع کرده که در نتیجه آن اکنون ساکنان این شهر از کمبود غذا و گرسنگی رنج می‌برند. نیروهای فرانسوی در حال حاضر میان مسلمانان و شبه نظامیان آنتی بالاکا که اغلب از جوامع مسیحیان تشکیل شده است حائل شده‌اند، اما تاکنون قادر نبودند تا محاصره غذا علیه این شهر را متوقف کنند.

این سازمان در پایان هشدار داد که مردم مسلمان جمهوری آفریقای مرکزی نیازمند فوری کمک‌های بشردوستان هستند و در صورت عدم رسیدگی به این وضعیت درگیری‌های خشونت‌آمیز ادامه خواهد یافت. این سازمان همچنین ارسال کمک به کسانی که در این درگیری‌ها خانه‌های خود را از دست داده‌اند را خواستار شد و از جامعه بین‌الملل خواست تا برای پایان دادن به خشونت‌ها علیه مسلمانان آفریقای مرکزی به درستی وارد عمل شود.

مدافعان حقوق بشر پیش از این نیز در خصوص پاکسازی مذهبی علیه مسلمانان آفریقای مرکزی هشدار داده و پایان این خشونت‌ها را خواستار شده‌اند.

انتهای پیام

کد N166660

وبگردی