آفتاب

آبشارها، غارها و مناطق گردشگری شرق استان گلستان در یک نگاه

آبشارها، غارها و مناطق گردشگری شرق استان گلستان در یک نگاه

گنبدکاووس- ایرنا - آبشارها ، غارها و مناطق گردشگری شهرستان های زیبا و دیدنی شرق استان گلستان، به خاطر دسترسی آسان برای گردشگران و مسافران از اماکن منحصر به فرد این منطقه به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان های شرق استان گلستان به دلیل وجود مناطق جنگلی و استپی، پارک های طبیعی، آبشارهای زیبا و منحصر بفرد طبیعی در شرق استان گلستان در کنار اماکن تاریخی و مذهبی، مکان های مناسبی برای استراحت مسافران و گردشگران است.

آبشارهای متعدد در این طبیعت بسیار زیبا که در شهرهای رامیان، خان ببین، مینودشت و گالیکش قرار دارد امکان مناسبی برای حضور مسافران و گردشگران نوروزی می باشد.

ˈˈ غار و آبشارهای شیرآباد ˈˈ

غار و آبشارهای شیرآباد در جنوب روستای شیرآباد از توابع شهر خان ببین در شهرستان رامیان واقع شده است.

این غار در ارتفاع حدود 345متری از سطح دریا قرار دارد و طول آن حدود 235 متر و قطر دهانه آن حدود 9 - 15متر می باشد.

از کف غار آب سرد با دمای 10 - 11 درجه سانتی گراد جاری است و به رودخانه شیرآباد وارد می شود و چندین آبشار بسیار زیبا در محیط جنگلی را تشکیل داده است.

غار شیرآباد یکی از غارهای مهم طبیعی و جالب استان گلستان به شمار می رود که دست بشر در آن دخالتی نداشته است.

این منطقه به دلیل جاری بودن آب، زیستگاه بسیار خوبی برای برخی از گونه های حیوانی از جمله سمندر کوهستانی ایرانی ( Batracoperus ) می باشد.

این غار اندکی بالاتر از آبشارها قرار دارد که به دلیل هجواری نام روستای شیرآباد، نام روستا را بر آن نهاده اند.

محیط بیرونی غار را کوهستان و جنگل تشکیل می دهد که گونه هایی از درختان و درختچه ها نظیر ممرز، افرا، انجیلی، توسکا، همیشک، داردوست، خزه ها و گیاهان گلدار و دیگر گونه ها را می توان مشاهده کرد.

اطراف این مجموعه جذاب و دیدنی، زیستگاه مرال، شوکا، خرس، پلنگ، خوک وحشی، گربه جنگلی و رودک می باشد.

در درون غار نیز به دلیل داشتن شرایط مطلوب و وجود آب، گونه هایی از مهره داران و بی مهره گان نظیر گاماروس، کرم، عنکبوت، خرچنگ آب شیرین، سوسک، خفاش، قورباغه جنگلی و سمندر زیست می کنند.

در سال های اخیر به دلیل حضور مسافران و گردشگران در این مناطق، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان امکاناتی نظیر محل اقامت مسافری ، آب بهداشتی و سرویس های بهداشتی برای مسافران در این مکان فراهم کرده است.

ˈˈ گل رامیان ˈˈ

گل رامیان با 320 متر ارتفاع از سطح دریا در شش کیلومتری جنوب رامیان و در دامنه کوه پنهان خانه واقع شده است.

مساحت گل رامیان پنج هزار و 670متر مساحت و عمق آن نا مشخص است (به روایتی عمق آن 34تا 35متر و یا تا 60متر هم گفته اند).

منبع تامین آب گل رامیان از بخش داخلی جوشش دارد و سرریز آن به رودخانه قره چای رامیان که یکی از شاخه های گرگانرود است، وارد می شود.

در گل رامیان گونه های ماهیان شامل ماهی سفید رودخانه ای، سیاه ماهی و ماهی های دیگر را می توان در آن یافت.

عمده ماهیان گل رامیان، سفید ماهی رودخانه ای می باشد و تغذیه این ماهی بیشتر از حشرات آبزی و نرم تنان است این گونه ماهی در این منطقه دارای ارزش صید ورزشی با قلاب می باشد.

از نظر اهمیت تفرجگاهی و توریستی باید گفت که گل رامیان و محیط های پیرامونی آن بسیار جذاب و دیدنی است و آسفالته بودن جاده نیز دسترسی به این مکان را آسان کرده است.

اطراف آن را درختان پهن برگ پوشانده و خود در نزدیکی مجموعه دلپذیر و با اهمیت ذخیره گاه جنگلی زربین واقع شده است.

تاکنون امکانات خاص رفاهی برای استفاده مسافران و گردشگران در این مکان از سوی متولیان امر شهرستان پیش بینی نشده است با این حال با اندک توجه و دایر کردن امکانات خدماتی و رفاهی می توان از این مکان به عنوان مرکزی برای جذب توریسم استفاده کرد.

ˈˈ آبشار پشمکی ˈˈ

آبشار پشمکی در شرق استان گلستان در 10 کیلومتری جنوب شهر رامیان در روستای پا قلعه واقع است.

این آبشار در مسیر اولنگ به سمت پاقلعه از توابع بخش مرکزی شهرستان رامیان واقع است و از شمال شرقی به پل آرام، از جنوب و غرب به ارتفاعات قلعه ماران و از شمال غربی به منطقه تفریحی جامه شوران محدود می‏ شود.

ارتفاع روستای کوهستانی پاقلعه، از سطح دریا 180 متر است و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی زمستان‏های سرد و تابستان‏های معتدل دارد.

ˈˈ آبشار حسینا ˈˈ

این آبشار در 21کیلومتری شهرستان مینودشت قرار دارد؛ حسینا، نام روستایی است که در مجاورت روستا، چشمه ای وجود دارد و در مسیر خود با ایجاد آبشارهای کوتاه و بلند تا ارتفاع 20متر و غارهای آهکی، مناظر بسیار جذاب و دیدنی خلق کرده است.

ˈˈ آبشار لولوم ˈˈ

این آبشار در نزدیکی روستای لولوم و در بخش مرکزی مینودشت قرار دارد و ارتفاع آن در حدود 50 متر می باشد که چشم انداز زیبای این آبشار باعث جذب علاقه مندان به طبیعت در این منطقه شده است.

ˈˈ آبشار لووه ˈˈ

آبشار لووه در شرق شهرستان گالیکش و نزدیکی بوستان ملی گلستان و در جنوب روستای لووه قرار دارد.

آبشار 15متری لووه از مجموعه آبشارهای کوتاه و بلند و پلکانی درست شده و از چشمه های بالادست تغذیه می شود.

اطراف این آبشار پوشیده از درختان سربه فلک کشیده پهن برگ خزری بوده که بسیار دیدنی است.

همجواری آبشار لووه با بوستان ملی گلستان و قرار گرفتن آن در مسیر جاده بین المللی تهران به مشهد، ارزش جهانگردی ویژه ای به آن بخشیده است.

این مجموعه با ارزش و دیدنی برای حفاظت کامل و مطلوب و همچنین استفاده های علمی ، تحقیقاتی، آموزشی و تفریحی با بخش هایی از جنگل های لووه به عنوان منطقه حفاظت شده به سازمان حفاظت محیط زیست کشور معرفی شده است.

ˈˈ آبشار گلستان ˈˈ

این آبشار در محدوده بوستان ملی گلستان واقع شده که ارتفاع آن 19.5 متر و دارای آب همیشگی است و از چشمه های شمالی آبشار تغذیه می شود.

آب آبشار گلستان سرانجام وارد رودخانه مادرسو (دوغ) بوستان گلستان شده و به رودخانه گرگانرود می ریزد.

محیط پیرامونی آبشار به دلیل داشتن جنگل، صخره ها و چشم اندازهای جالب محل تجمع بسیار از علاقه مندان، طبیعت دوستان و زائرین امام هشتم در مشهد مقدس بوده که ضمن توقف در کنار این آبشار زیبا و جذاب لحظاتی را استراحت می کنند.

در مجموعه تفریحگاه آبشار از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، امکانات سرویس بهداشتی، سطل های زباله، نمازخانه، ساختمان نگهبانی و آب لوله کشی وجود دارد.

ˈˈغار کیارامˈˈ

غار ˈکیارامˈ در شهرستان گالیکش با دسترسی و مسیر آسان به عنوان قدیمی ترین غار مسکونی در شمال کشور شناخته شده است.

این غار در شش کیلومتری روستای فرنگ از توابع دهستان فارسیان قرار دارد و بر اساس منابع تاریخی قدیمی ترین بقایای حضور انسان که در استان گلستان کشف شده مربوط به غار ˈکیارامˈ است که گفته می شود به حدود دوره پارینه سنگی میانه (موسترین) تعلق دارد.

ˈˈغار سمˈˈ

غارˈ سم ˈ دومین غار عمیق کشور با عمق 375 متر در ارتفاعات شرقی کوه خواجه قنبر روستای دوزین شهرستان گالیکش قرار دارد.

این غار زیبا و منحصربفرد طبیعی در ارتفاعات 1700 متری کوه خواجه قنبر در منطقه نامیج گالیکش قرار دارد.

جاذبه های طبیعی بکر و زیبای این غار ناشناخته، بهشتی برای طبیعت گردان و کوهنوردان و علاقه مندان به رشته های غارنوردی فراهم کرده است.

تاکنون با تلاش های گروه های کوهنوردی 21 چاه از این غار زیبا کشف شده که 17 چاه از این غار بوسیله گروه کوهنوردی ˈقابوسˈ گنبدکاووس کشف شده است.

مسافران نوروزی پس از بازدید و استراحت از این مکان های دیدنی در شرق استان گلستان، می توانند به مسیر خود در شرق کشور ادامه مسیر دهند.

علاوه بر آبشارهای و غارهای موجود در شهرهای شرق استان گلستان مناطق دیدنی و طبیعی دیگری در این منطقه وجود دارد که مسوولان شهرستان هایی شرق استان گلستان امکانات اولیه برای استراحت مسافران در این مکان ها فرار کرده اند.

نیمی از جمعیت یک میلیون و 750 هزار نفری استان گلستان در شهرستان ها رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت گالیکش، مراوه تپه و کلاله سکونت دارند.

گزارش: مهدی ابراهیم پور

/622/508
کد N166606

وبگردی