آفتاب

کشورهای غربی نسبت به اوضاع لیبی اظهار نگرانی کردند

کشورهای غربی نسبت به اوضاع لیبی اظهار نگرانی کردند

وزرای خارجه کشورهای غربی در نشست ویژه‌ای که با محوریت اوضاع لیبی در رم برگزار شد، ضمن ابراز نگرانی نسبت به اوضاع وخیم امنیتی و سیاسی در این کشور، از مقامات لیبیایی خواستند تا برای برقراری امنیت و دموکراسی وارد مذاکرات جدی شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، "سرگئی لاوروف"، وزیر خارجه روسیه در نشست بین‌المللی با محوریت بررسی اوضاع لیبی در رم تاکید کرد: بی‌ثباتی مزمن و خطر تجزیه لیبی مانع عادی‌سازی و بهبود اوضاع سیاسی در این کشور می‌شود.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: ادامه فعالیت گروه‌های مسلح غیردولتی موجب کارشکنی در روند سیاسی و افزایش جنایت‌ها در لیبی می‌شود.

لاوروف ضمن تاکید بر لزوم برگزاری گفت‌وگوهای ملی با حضور تمام گروه‌ها در لیبی و طرف‌های سیاسی و منطقه‌ای، گفت: باید تمامی مسائل اصلی سیاسی در جریان مذاکرات مطرح شود.

وی از جامعه جهانی خواست تا تمامی گروه‌های سیاسی در لیبی را به آغاز مذاکرات جهت اجرای اصلاحات سیاسی و برقراری امنیت در این کشور که بر لبه پرتگاه جنگی داخلی قرار دارد، تشویق کند.

لاوروف ضمن اعلام آمادگی مسکو برای همکاری با دولت لیبی در تمامی زمینه‌ها، بر اهمیت خلع سلاح نیروهای وابسته به انقلابی‌ها و پیوستن آنها به ارتش و نیروهای امنیتی تاکید کرد.

در همین راستا، "جان کری"، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: در حال حاضر لیبی در مرحله‌ حساس و سرنوشت‌سازی به سر می‌برد و این کشور در حال تصویب قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات است.

وی در ادامه افزود: لیبیایی‌ها در انقلاب 2011 زندگی خود را به خطر نینداختند تا به وحشی‌گری و خشونت بازگردند.

همچنین "فدریکا موگرینی"، وزیر خارجه جدید ایتالیا نیز در این نشست تاکید کرد: کند بودن روند تحقق دموکراسی در لیبی اجازه کمک‌رسانی جامعه جهانی به این کشور را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه هیچ‌ کسی نباید به خود این اجازه را بدهد که روند انتقالی در لیبی را به شکست بکشاند، از مسؤلان لیبیایی خواست تا برای برقراری دموکراسی و امنیت در کشور خود تلاش کنند.

"لوران فابیوس"، وزیر خارجه فرانسه نیز اوضاع لیبی را اوضاعی نگران‌کننده دانست که به خاطر عدم برقراری امنیت و اقدامات تروریستی به ویژه در جنوب این کشور و عدم ثبات سیاسی به وجود آمده است.

مسوولان فرانسوی و ایتالیایی نیز نسبت به موفقیت‌آمیز بودن نشست رم که با حضور 40 هیئت از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله چین و روسیه برگزار شد، ابراز خرسندی کردند.

فابیوس و "طارق متری"، نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی نیز این نشست را نشستی ثمربخش ارزیابی کردند.

متری ضمن درخواست برای برگزاری مذاکرات سیاسی ثمربخش، تاکید کرد: آنچه در رم به دست آوردیم، ما را برای ماموریتی مهم‌تر آماده می‌کند.

در همین حال، "محمد عبدالعزیز"، وزیر خارجه لیبی نیز تاکید کرد: ما با پایبندی سیاسی به ادامه روند دموکراسی در کشور خود به این نشست آمده‌ایم.

وی با بیان اینکه لیبی در طول 40 سال در سایه دیکتاتوری و ظلم دولت معمر القذافی، دیکتاتور سابق لیبی بوده است، گفت: نهادها در لیبی اقدامات لازم را جهت برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری و همچنین تصویب قانون اساسی جدید اتخاذ می‌کنند.

انتهای پیام

کد N165842

وبگردی