آفتاب

"سوریه ضرب‌الاجل انهدام 12 پایگاه مواد شیمیایی را از دست می‌دهد"

"سوریه ضرب‌الاجل انهدام 12 پایگاه مواد شیمیایی را از دست می‌دهد"

منابع مطلع در سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی اعلام کردند: سوریه ضرب‌الاجل هفته آتی در برنامه انهدام تاسیسات تولید تسلیحات شیمیایی خود را از دست می‌دهد.

منابع مطلع در سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی اعلام کردند: سوریه ضرب‌الاجل هفته آتی در برنامه انهدام تاسیسات تولید تسلیحات شیمیایی خود را از دست می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سوریه 12 تا از تاسیسات تولید تسلیحات شیمیایی خود را به سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد و قرار است تا 15 مارس 2014 بر اساس توافقنامه‌ای میان آمریکا و روسیه، این تاسیسات را منهدم کند.

پیشتر نیز دولت دمشق در انجام تعهد خود مبنی بر انهدام تسلیحات شیمیایی بنا بر ضرب‌الاجل مشخص شده در توافقنامه مذکور ناکام مانده بود.

یکی از مقام‌های مسؤل در مذاکرات با سوریه، با اشاره به تاریخ مشخص شده 15 مارس سال جاری میلادی برای انهدام این تسلیحات شیمیایی، گفت: نهایتا این ضرب‌الاجل نیز با شکست مواجه می‌شود.

این مقام مسؤل که خواست نامش فاش نشود، افزود: ما هفت هواپیما و پنج تاسیسات زیرزمینی داریم که هیچ یک از آنها منهدم نشدند.

دولت سوریه تاکنون اظهارنظر نکرده است.

دمشق سال گذشته میلادی توافق کرد تا تمامی تسلیحات شیمیایی خود را منهدم کرده و 1300 متریک تن از عوامل سمی را به هیاتی مشترک از سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تسلیم کند. دولت دمشق تا 30 ژوئن 2014 باید برنامه انهدام تسلیحات شیمیایی خود را تکمیل کند.

سوریه ضرب‌الاجل پنجم فوریه سال جاری میلادی در انتقال تمامی تسلیحات شیمیایی به خارج از این کشور برای انهدام را از دست داد.

یکی دیگر از منابع مطلع در سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز پنج‌شنبه مدعی شد: سوریه مسئله ضرب‌الاجل برنامه انهدام تاسیسات تولید مواد شیمیایی در کشور را جدی نگرفته است. آنها در چارچوب زمانی مشخص و همانطور که به ما متعهد شدند، این کار را انجام نمی‌دهند.

همچنین درخواست سوریه برای تبدیل برخی از تاسیسات تولید مواد شیمیایی به صورت صلح‌آمیز، پیشتر رد شده است چرا که دولت‌های غربی نگران این هستند که این تاسیسات بار دیگر مورد استفاده نظامی قرار گیرد.

یکی دیگر از منابع مطلع در این سازمان مدعی شد: انهدام و نابودی به معنای نابودی است و چیز دیگری وجود ندارد. چرا باید به کشوری که از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خودش استفاده می‌کند، یک فرصت دوباره داده شود؟

از دست دادن ضرب‌الاجل 30 ژوئن سال جاری میلادی در انهدام کلیه تاسیسات و تسلیحات تولید مواد شیمیایی در سوریه باعث یک رویداد سیاسی جدی می‌شود، چرا که روسیه در پیشنهاد خود برای انهدام این تسلیحات به آمریکا، موفق شده است تاکنون از حمله نظامی به دمشق جلوگیری کند.

انتهای پیام

کد N165812

وبگردی