آفتاب

عضو مجمع روحانیون مبارز:عمده‌ترین پارامتر در یک جامعه توسعه‌یافته قانونگرایی است

عضو مجمع روحانیون مبارز:عمده‌ترین پارامتر در یک جامعه توسعه‌یافته قانونگرایی است

یک عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: تک تک افراد در کنار حقوق شهروندی خود دارای مسئولیت‌های شهروندی و تکالیفی در برابر جامعه هستند.

یک عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: تک تک افراد در کنار حقوق شهروندی خود دارای مسئولیت‌های شهروندی و تکالیفی در برابر جامعه هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اهمیت بحث توسعه سیاسی در امر توسعه یک جامعه گفت: وقتی صحبت از توسعه می‌کنیم به نظر من مهمترین مقوله در این ارتباط توسعه سیاسی است و یک جامعه زمانی می‌تواند مراحل کمال و ترقی خود ر ا طی کند که بافت‌های سیاسی‌اش به سمت و سوی حرمت‌گذاری به حقوق تک تک افراد سوق داده شود و تا زمانی که به این هدف نائل نشویم جامعه به رشد و بالندگی نمی‌رسد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در واقع سخن این است که ساختار جامعه باید به سمت و سویی برود که انسان‌ها احساس امنیت در ارتباط با حقوق و آزادی‌های خود کنند که تحقق این موضوع برعهده حاکمیت و ساختار است. در واقع حاکمیت و ساختار باید جامعه را به سمتی سوق دهد که افراد حقوق شهروندی خود را لمس و آزادی‌های مشروع خود را عملی کنند. در برابر این حق تک تک افراد جامعه به خصوص در جامعه‌ای مثل ما که در حال گذار است باید افراد به بلوغ و رشد فکری دست پیدا کنند و از تندروی و سوءاستفاده‌گری خودداری کنند تا بتوانند از چارچوبی که مورد اشاره قرار گرفت استفاده کنند.

مقدم گفت: در واقع در این موضوع ما شاهد یک دادوستد نانوشته بین مردم و حاکمان هستیم. حاکمان باید حقوق شهروندی افراد را رعایت کنند وشهروندان نیز باید به وظایفی که دارا می‌باشند عمل کنند و در راستای رشد فردی خود جهت انجام هر چه بهتر وظایف و تحقق امر توسعه گام بردارند و به چارچوب و قوانین وفادار بمانند تا بهانه به افراطیون داده نشود تا جامعه را به سمت بسته شدن سوق دهند.

این عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: عمده‌ترین پارامتر در یک جامعه توسعه‌یافته قانونگرایی است. اگر در یک جامعه قانون راه خود را باز کند حاکمان به رعایت حقوق شهروندی متعهد می‌شوند و شهروندان نیز عملکرد آنها در چارچوب مشخص شده قرار می‌گیرند به نحوی که در مشکلات جامعه احساس مسئولیت می‌کنند و به حقوق دیگران اهمیت می‌دهند.

وی با اشاره اهمیت قانونگرایی در یک جامعه توسعه‌ یافته گفت: جامعه توسعه یافته دارای تعریف علمی است و ما نمی‌توانیم از جامعه توسعه یافته سخن بگوییم ولی نقش مطبوعات و رسانه‌ها را در جهت آگاهی بخشی به مردم و افزایش شناخت آنها نسبت به حقوق‌شان نادیده گرفت.

مقدم همچنین به اهمیت نقش نظارتی رسانه‌ها و مطبوعات بر عملکرد جریانات و حاکمان اشاره کرد و گفت: به خاطر این وظیفه ذاتی رسانه است که در یک جامعه دموکراتیک از رسانه‌ها به عنوان یکی از ارکان اصل دموکراسی یاد می‌شود.

این عضو مجمع روحانیون اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر رفتارها در یک نظام سیاسی زیر ذره‌بین و نظارت مطبوعات باشد هر مسئولی که بخواهد اقدام خلاف قانون انجام دهد چشم مطبوعات را بر عملکرد خود می‌بینند، ادامه داد: بسیاری از مفاسد به خصوص مفاسد اقتصادی که در یک جامعه صورت می‌گیرد ناشی از این است که رسانه‌ها و مطبوعات جای خود را پیدا نکرده‌اند و از آزادی لازم برای رصد کردن امور برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: به واقع باید گفت که رسانه‌ها و رصد عملکرد حاکمان توسط آنها می‌تواند بزرگترین مانع برای فساد کلان به خصوص در ساختار سیاسی است.

انتهای پیام

کد N165664

وبگردی