آفتاب
هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا:

هزینه‌ها و تعداد اعضای خانوار در دریافت یارانه نقدی ملاک قرار گیرد

هزینه‌ها و تعداد اعضای خانوار در دریافت یارانه نقدی ملاک قرار گیرد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه تعیین سقف درآمدی مشمولان دریافت یارانه باید با احتیاط انجام شود، همچنین گفت که هزینه‌های خانوار و تعداد اعضای یک خانواده باید برای دریافت یارانه نقدی ملاک قرار گیرد.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه تعیین سقف درآمدی مشمولان دریافت یارانه باید با احتیاط انجام شود، همچنین گفت که هزینه‌های خانوار و تعداد اعضای یک خانواده باید برای دریافت یارانه نقدی ملاک قرار گیرد.

سیدعبدالکریم هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه هزینه‌های خانوارهای مختلف در کل کشور با یکدیگر متفاوت است، افزود: ممکن است کسی با درآمد اندک اما امکاناتی که در اختیار دارد توانایی تامین زندگی خود را داشته باشد و نیازی به دریافت یارانه نداشته باشد اما کسی با سطح درآمدی بالاتر هزینه‌ها و مشکلاتی داشته باشد که نیازمند دریافت یارانه باشد.

وی افزود: تعیین سقف درآمدی برای مشمولان دریافت یارانه کار سختی است زیرا شرایط افراد نیز باید در نظر گرفته شود. ما باید درآمدها و هزینه‌های خانوار را توامان در نظر بگیریم. ممکن است خانواده‌ای بیمار صعب‌العلاج داشته باشد یا از نظر تعداد عائله شرایط خاصی داشته باشد و یا در محیطی زندگی کند که هزینه‌هایش بالاتر است. مثلا تعداد زیاد فرزندان تحت تکفل می‌تواند هزینه‌های یک خانواده را افزایش دهد بنابراین سقف درآمدی مشمولان دریافت یارانه باید با احتیاط تعیین شود.

نماینده مردم میناب و رودان در مجلس با تاکید بر لزوم بررسی دقیق اطلاعات داوطلبان دریافت یارانه، تصریح کرد: دولت مدعی است بانک اطلاعاتی در مورد املاک، خودرو، حساب‌های بانکی و درآمد افراد را در اختیار دارد و می‌تواند از آنها برای تعیین سقف درآمدی مشمولان دریافت یارانه استفاده کند البته ممکن است بخشی از این اطلاعات محرمانه باشد و نباید امکان دسترسی افراد به آن فراهم شود.

هاشمی با بیان اینکه دولت نباید در پرداخت یارانه به افراد صرفا به اطلاعات مندرج در بانک‌های اطلاعاتی اکتفا کند، گفت: ممکن است منابع اطلاعاتی دولت لزوما دقیق نباشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در جریان اعلام داوطلبی افراد برای دریافت یارانه عده‌ای در همان ابتدا برای خوداظهاری مراجعه نمی‌کنند و از این طریق از دریافت یارانه حذف می‌شوند. بخشی از افراد با اطلاعاتی که در مورد اموال و درآمدشان وجود دارد و واجد شرایط نیستند حذف می‌شوند و بررسی واجد شرایط بودن کارمندان و کارگران که حقوق مشخصی دارند نیز کار سختی نیست. همچنین یکسری افراد از طریق نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد معرفی می‌شوند که واجد شرایط هستند و تنها بخشی از افراد ممکن است ابهامی در اطلاعات‌شان وجود داشته باشد که باید با بررسی‌های میدانی اطلاعاتی را از آنها اخذ کرد و وضعیت آنها را بررسی کرد.

هاشمی همچنین افزود: نکته‌ای که باید در جریان تعیین مشمولان دریافت یارانه مورد توجه قرار گیرد این است که سیستم طراحی شده انعطاف‌پذیر باشد. ممکن است کسانی اکنون واجد شرایط دریافت یارانه نباشند اما تغییری در وضعیت اقتصادی‌شان رخ دهد مثلا ورشکست شوند یا دچار بیماری‌های خاص شوند و نیاز به دریافت یارانه پیدا کنند یا بالعکس کسانی اکنون شامل دریافت یارانه شوند اما وضعیت‌شان بهبود پیدا کند و نیاز به یارانه نداشته باشند لذا این انعطاف‌پذیری باید در سیستم وجود داشته باشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ما امیدواریم حرکت درستی برای شناسایی افراد واجد شرایط دریافت یارانه انجام شود و شاهد توزیع درست یارانه‌ها باشیم تا این کار با حداقل خطا اجرایی و عملیاتی شود.

انتهای پیام

کد N165657

وبگردی