آفتاب

محققان کشور موفق به ساخت نانوحامل‌های دارو برای کبد و طحال شدند

محققان کشور موفق به ساخت نانوحامل‌های دارو برای کبد و طحال شدند

همشهری آنلاین: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از نانو ذرات موفق به تولید حامل‌های دارویی شدند که قابلیت جذب بالایی در کبد و طحال دارد.

سلامت > تحقیقات- همشهری آنلاین:
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از نانو ذرات موفق به تولید حامل‌های دارویی شدند که قابلیت جذب بالایی در کبد و طحال دارد.

به گزارش ایرنا، در خصوص بقای نانو ذرات در بافت‌های مختلف و همچنین نیمه عمر این ذرات در بدن و به ویژه خون عوامل مختلفی از قبیل اندازه و نوع پوشش و بار سطحی دخیل هستند.

در مقاله‌های مختلف نیمه عمر ذرات تا 2 ساعت در خون موش عنوان شده است حال آنکه در مقاله چاپ شده در مجله Journal of radio analytical and nuclear chemistry این مقدار تنها 95 ثانیه به دست آمد.

همچنین میزان جذب در کبد و طحال بسیار چشمگیر بود به گونه‌ای که بیش از 62 درصد در کبد و بیش از 23 درصد در طحال به ثبت رسیده است.

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران سعی کردند تا از رادیو ایزوتوپ گالیوم 67 با نیمه عمر بالاتر 78 ساعت به جای تکنسیوم با نیمه عمر 6 ساعت این نانو ذرات را تا یک هفته در بدن مطالعه کنند.

برای این منظور این محققان ابتدا با اتخاذ روش مناسب برای نشان‌دار سازی نانو ذرات با گالیم 67، نشان‌دار سازی و خالص‌سازی نهایی ترکیب حاصل را انجام دادند و سپس به کنترل کیفی و بررسی پایداری پرداختند.

کد N165486

وبگردی