آفتاب
نتایج تازه ترین نظرسنجی گالوپ

چین؛ دشمن شماره یک آمریکا

چین؛ دشمن شماره یک آمریکا

تهران - ایرنا - بر پایه ی تازه ترین نتیجه و یافته های نظرسنجی موسسه ی پژوهشی «گالوپ» پس از امضای توافق نامه مهم ژنو، مردم آمریکا دیگر ایران را بزرگ ترین دشمن خود ندانسته بلکه چین را به عنوان اصلی ترین خطر، تهدید و دشمن، تلقی می کنند.

گالوپ در این نظرسنجی که نتایج آن یکم اسفند ماه جاری در پایگاه اطلاع رسانی این موسسه منتشر شد، از شهروندان تمام ایالت های آمریکا این پرسش را مطرح کرد که بزرگ ترین دشمن کشورشان را در سراسر جهان چه کشوری می دانند؟

این نظرسنجی به صورت تلفنی و با نمونه آماری تصادفی از میان یک هزار و 23 شهروند بالغ بالای 18 سال در تمام 50 ایالت آمریکا و در فاصله ی زمانی 17 تا 20 بهمن امسال و به 2 زبان انگلیسی و اسپانیولی انجام گرفته است.

بر اساس یافته های نظرسنجی گالوپ، چین با 20 درصد، از دید مردم آمریکا، بزرگ ترین دشمن کشورشان محسوب می شود. ایران و کره شمالی هر کدام با 16 درصد به طور مشترک در رده دوم قرار دارند. روسیه با 9 درصد، عراق با 7 درصد و سوریه با 3 درصد در رده های بعدی این فهرست قرار گرفته اند.

پیشینه (سابقه) این نوع نظرسنجی با آن پرسش آشکار، به سال 2001 میلادی و پس از رخداد دهشت افکنی (تروریستی) یازدهم سپتامبر و حمله به 2 برج مرکز تجارت جهانی در نیویورک برمی گردد. عراق تا پیش از حمله ی آمریکا به آن کشور در سال 2003 میلادی، بزرگ ترین دشمن ایالات متحده از دید مردم آمریکا بود. عراق و کره شمالی تا سال 2005 با 25 درصد آرا به طور مشترک در نظرسنجی گالوپ به عنوان اصلی ترین دشمنان آمریکا محسوب می شدند.

به گزارش تارنمای موسسه گالوپ، در سال 2006 میلادی بر اساس نظرسنجی این موسسه، ایران به عنوان بزرگ ترین دشمن آمریکا با 22 درصد آرا انتخاب شد و رده نخست این فهرست را تا سال 2013 میلادی در اختیار داشت؛ به طوری که در نظرسنجی سال 2012 ایران بیش ترین درصد آرا را با 32 درصد در میان سال های 2006 تا 2013 به ثبت رساند.

در نظرسنجی سال 2014 میلادی گالوپ و پس از توافق ژنو، خارج شدن ایران از رتبه ی نخست با قرار گرفتن چین با 20 درصد در صدر فهرست و هم چنین با رشد کره شمالی از 10 درصد به 16 درصد، روسیه از 2 به 9 درصد و سوریه از 1 درصد به 3 درصد همراه بود.

گزارش گالوپ نشان می دهد مردم آمریکا، چین را رقیب جدی نظامی و اقتصادی و تهدیدی برای اقتصاد خود و پکن را دشمن بزرگ واشنگتن، می دانند اما از حمله های دهشت افکنی (تروریستی) نسبت به خود از طرف چین بیم و ترسی ندارند.

از نگاه گالوپ، روی کار آمدن دولت یازدهم و سیاست همکاری (تعامل) سازنده ی این دولت و توافق هسته ای ایران با 6 کشور قدرتمند دنیا در نوامبر سال گذشته میلادی (سوم آذر ماه 1392 خورشیدی)، مهم ترین دلیل اصلاح دید مردم آمریکا به ایران در نظرسنجی تازه ی این موسسه ی پژوهشی است.

« در میان گروه بندی های مختلف مردم آمریکا مانند گروه مردان، گروه کهنسالان و گروه دانش آموختگان (فارغ التحصیلان) دانشگاهی نیز ایران دیگر بزرگ ترین دشمن آمریکا نیست. این امر برخلاف نتایج نظرسنجی سال 2012 میلادی است که ایران از دید این گروه ها بزرگ ترین تهدید واشنگتن بود ».

بر پایه ی نتایج نظرسنجی تازه ی گالوپ، چین با 23 درصد بزرگ ترین دشمن آمریکا از نظر افراد 18 تا 54 سال و نیز افراد مستقل و غیرحزبی است. در میان افراد با گرایش های مختلف و حزب های آمریکا، ایران بزرگ ترین دشمن آمریکا از دید جمهوری خواهان - نه دموکرات ها- با 20 درصد آرا است و کره شمالی اصلی ترین دشمن آمریکا با 24 درصد از دید دموکرات ها است.

از گروه نظرسنجی

پژوهش**م.م**1755**1459
کد N165477

وبگردی