آفتاب

از ژنو تا قم

از ژنو تا قم

یا از خوش شناسی ظریف است یا تجربه بالایش که او یکی از دیپلمات هایی است که تجربه های بزرگی را در کارنامه دارد؛ از قطعنامه 598 تا توافق ژنو.

به گزارش آفتاب به نقل از خبرآنلاین، ظریف به خوبی روزهایی را به خاطر دارد که در کنار علی اکبر ولایتی همه نقد ها درباره باختن درمقابل دشمن ،در موضوع پذیرش قطعنامه 598 شنید. آن تجربه بعد از 23 سال به کارش آمده و در مقابل همه نقد هایی که به توافق ژنو می شنود، می ایستد .
این سرسختی  دیپلمات خندان را منتقدان تحت عنوان«نامحرم قلمداد کردن مردم» عنوان و از آن انتقاد کردند. این انتقاد ها در کنار نقد حقوقی توافق ژنو کم کم موجب بروز تردید هایی در موفقیت مذاکرات ژنو 3 شده، اما ظریف همچنان یک برگ برنده در دست دارد؛حمایت چهره های موثر نظام از او و مذاکرات هسته ای. موضوعی که  در میان افکار عمومی  طرح می شود.
شاید از همین رو است که علی اکبر ولایتی مرد تاثیر گذار سیاست خارجی ایران همچنان مدافع ظریف است و به هر مناسبتی از ظریف و توافق دفاع می کند. آخرین بار در یک برنامه تلویزیونی از همکار سابقش دفاع کرد و گفت:«به صرف اطلاع رسانی به مردم نمی توان اسرار نظام در مذاکرات هسته ای را افشا کرد.»
 بعد هم تاکید کرد که ملت ما بیگانه نیستند که مسوولان، آنها را در جریان روند مذاکرات هسته ای قرار ندهند اما با گفتن این مسایل برای مردم ایران، کشورهای دیگر هم مطلع می شوند.
روزنامه ایران هم چندی بعد در گزارشی به نقد ها از توافق ژنو  انتقاد کرد و نوشت: در تاریخ 8 سال گذشته این است که در دوره‌ای که تیم مذاکره‌کنندگان سابق پروژه گفت‌وگو با طرف‌های غربی را در پایتخت‌های ترکیه، قزاقستان و روسیه دنبال می‌کردند، هیچ اعتراض و نقد جدی از سوی گروهی که اکنون دولت روحانی را به چالش می‌طلبند، شنیده نشد.
از خوش اقبالی ظریف است یا تجربه اش معلوم نیست، اما وزیر خندان دولت یازدهم در شرایطی که رابطه صدا و سیما با برخی از بخش های دولت خوب نیست، توانسته عزت الله ضرغامی و رسانه اش را به حمایت از توافق ژنو مجاب کند. این حمایت وقتی صورت گرفت که در تقسیم کار پروژه احیا اعتماد، ظریف با همه معاونانش به ساختمان شیشه ای جام جم رفت و جلسه ای سه ساعته با رئیس صداو سیما داشت. آن نشست خیلی زود نتیجه داد و ضرغامی در نامه ای از ظریف و همکارانش حمایت کرد و نامه نمایندگان عضو جبهه پایداری  درباره تیم مذاکره کننده هسته ای را بی نتیجه گذاشت و گفت که سیاست این رسانه در این موضوع حمایتی است.
گام دوم  ظریف و همکارانش سفر به بیوت مراجع قم بود. سفری که آذر ماه امسال ظریف برای تبین چگونگی  رسیدن به توافق ژنو خودش انجام داد. اسفند ماه هم بیوت مراجع یک بار دیگر شاهد یک چهره دیگر از وزارت خارجه بود.این بار معاون او برای دیدار با روحانی منتقد  و سرسخت دولت و توافق هسته ای،آیت الله مصباح یزدی به قم رفت.
عراقچی در قم علاوه بر دیدار با آیت الله مصباح یزدی، در جمع دانشجویان  موسسه  وی نیز سخنرانی کرد و به سوالات آنها پاسخ گفت.بعد هم به دیدار مدیر حوزه های علمیه رفت. دیداری که برخلاف دیدار با آیت الله مصباح لحن ملایمی داشت و حسینی بوشهری از حمایت و دعای خیر حوزویان، پشت سر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشور گفت.
برخلاف آن دیدار، عراقچی در نشستی که با آیت الله مصباح داشت از وی شنید که« ما انتقادات مبنایی نسبت به دولت داریم که مربوط به موضوع مذاکرات هسته‌ای نیست....»
این همه بخش هایی از تلاش هایی است که  وزارت خارجه طراحی کرده تا شاید برخی نقد ها به توافق ژنو درباره اینکه« در سوئیس  امتیاز دادیم و چیزی نگرفتیم»، با روشنگری رفع شود.
مشکل اصلی این روزهای ظریف نه در بیرون مرزها که در اقناع مردمی است که در میانه انتقاد و حمایت از دولت  مانده اند که به کدام سو نظر کنند و پرچم های خود را بالا ببرند.
گزارش اخیر المانیتور  که در مطلبی به نقل از یکی از مقامات اسرائیلی نوشت «ایران کاملا از انزوای دیپلماتیک خارج شده است و جواد ظریف وزیر خارجه در حال انجام دور پیروزی در سراسر پایتخت های خاورمیانه و اروپا است.» می تواند گزاره بالا را تائید کند که برخلاف داخل، اروپایی ها  نگاهشان به ظریف ، نگاه به یک مرد پیروز است.المانیتور در گزارش خود نوشته است:«به غیر از اورشلیم، قاهره و ریاض ظریف به همه کشورها سفر کرده است. باوجود آنکه تحریم ها رسما لغو نشده، حقیقت آن است که دیگر تاثیرگذار نیستند. روس ها در حال پیشبرد مذاکراتی با ایران برای قرارداد پتروشیمی به ارزش میلیاردها دلار در سال هستند. چینی ها هم که در حال دور زدن تحریم هستند. بانک های ترکیه همین کار را نیز انجام می دهد. فرانسوی هم با وجود تندی ای که از خود در مذاکرات ژنو نشان دادند هیئت 100 نفره از تجار به تهران اعزام کردند. فقط آلمان ها در این خصوص تردید کردند، برای همین ایرانی ها هیئتی از تجار را به برلین اعزام کردند. بورس ایران صعود کرده اما شهروندان ایرانی هنوز نتایج آن را احساس نکردند اما خواهند کرد. »
محمود عزیزی
کد N165152

وبگردی