آفتاب

جان کری: گفت‌وگو با روسیه سخت بود اما ادامه می‌یابد

جان کری: گفت‌وگو با روسیه سخت بود اما ادامه می‌یابد

وزاری امور خارجه روسیه و آمریکا با هدف تبادل نظر در مورد اوضاع اوکراین با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کری، وزیر خارجه آمریکا که به همراه متحدان اروپایی‌اش در پاریس با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود بر سر بحران اوکراین و کریمه مذاکره می‌کرد، با وجود "سخت و حساس" ارزیابی کردن گفت‌وگوها از ادامه آن در روزهای آینده خبر داد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم پس از پایان جلسه و به هنگام ترک پاریس گفت همه حاضران در این مذاکرات "نگران اوضاع" بودند و توافق کردند که گفت‌وگوها در روزهای آینده ادامه یابد.

وزیر خارجه آمریکا با همتایان خود از آلمان، انگلیس و فرانسه، در پاریس با سرگئی لاوروف درباره بحران اوکراین و استقرار نیروهای حامی روسیه در شبه‌جزیره خودمختار کریمه گفت‌وگو کردند.

به گزارش بی.بی.سی، این گفت‌وگوها قرار است امروز (پنج‌شنبه) در رم، پایتخت ایتالیا، ادامه یابد و در این فاصله کری و لاوروف فرصت خواهند داشت تا نتایج گفت‌وگوها را با باراک اوباما و ولادیمیر پوتین مرور کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما اجازه نخواهیم داد تمامیت ارضی و حاکمیت مستقل اوکراین نقض شود. اوکراینی‌ها به من در کی‌یف گفتند که دولتی می‌خواهند که رضایت مردم را همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: امروز وزرای امور خارجه و من به صورت جداگانه با همتای اوکراینی و روسی خود دیدار کردیم. ما همچنین به صورت گروهی دیدار داشتیم. توافق کردیم در روزهای آینده گفت‌وگوهای فشرده با روس‌ها و اوکراینی‌ها انجام دهیم تا بتوانیم ببینیم چگونه می توانیم اوضاع را در این کشور عادی‌سازی و بر بحران غلبه کنیم. این خواسته مشترک روسیه، آمریکا و کشورهای اروپایی و اوکراینی‌ها است. همه موافقت کردیم تلاش کنیم این موضوع را از طریق گفت‌وگو حل کنیم.

جان کری گفت: ما اجازه نخواهیم داد تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین نقض شود و اجازه نخواهیم داد این نقض بدون پاسخ بماند. اقدام روسیه در نقض حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی این کشور جهان را در حمایت از مردم اوکراین متحد کرد.

انتهای پیام

کد N165138

وبگردی