آفتاب

جزئیات ثبت‌نام نهمین دوره طرح اعطای مدرک حفظ قرآن

جزئیات ثبت‌نام نهمین دوره طرح اعطای مدرک حفظ قرآن

مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم گفت: ثبت‌نام نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از شنبه 17 اسفندماه، در سایت تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم آغاز می‌شود.

مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم گفت: ثبت‌نام نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از شنبه 17 اسفندماه، در سایت تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم آغاز می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جواد تجلیان اظهار کرد: ثبت نام نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از روز شنبه، 17 اسفندماه جاری از طریق سایت تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم به نشانی www.telavat.ir آغاز و تا 25 فروردین‌ماه سال 93 ادامه خواهد داشت.

مدیر امور ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم افزود: طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم براساس مصوبه جلسه 573 شورای عالی انقلاب فرهنگی که آذرماه سال 84 به منظور تسهیل خدمت‌رسانی دستگاه‌های اجرایی به حافظان، تصویب و ابلاغ شد، هر سال یک بار و در چهار مرحله آزمون برگزار می‌شود.

آزمون مرحله اول طرح ارزیابی حافظان قرآن 19 اردیبهشت 93 برگزار می‌شود

وی ادامه داد: پس از پایان ثبت نام حافظان قرآن کریم تا 25 فروردین‌ماه سال 93 و آماده‌سازی مراکز آزمون که در مراکز استان‌ها هستند، آزمون مرحله اول نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، 19 اردیبهشت‌ماه به صورت کتبی در مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد.

تجلیان با یادآوری اینکه آزمون مرحله اول این طرح برای حافظان 10 جزء، 20 جزء و حافظان کل قرآن کریم است، اظهار کرد: افرادی که در این آزمون شرکت می‌کنند حداقل باید حافظ 10 جزء از قرآن باشند و با شرکت در این آزمون که به صورت کتبی و چهارگزینه‌ای است به سؤالاتی در حوزه ترجمه و مفاهیم قرآن کریم و حفظ قرآن پاسخ دهند که البته 80 درصد سؤالات آزمون مرحله اول شامل ترجمه و مفاهیم قرآن کریم است و 20 درصد سؤالات نیز مربوط به حفظ قرآن می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان برای آمادگی آزمون مرحله اول این طرح می‌توانند از ترجمه‌های رایج قرآن استفاده کنند و ما نیز ترجمه‌ آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی و استاد آیتی را معرفی کرده‌ایم تا حافظان قرآن با مطالعه این ترجمه‌ها، خود را برای آزمون مرحله اول نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن آماده کنند.

شرکت حافظان 5 جزء قرآن به منظور آمادگی برای دوره‌های بعدی

مدیر امور ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم گفت: همچنین به منظور آمادگی حافظان قرآن جهت شرکت در آزمون‌های طرح اعطای مدرک تخصصی، به غیر از رشته‌های 10 جزء، 20 جزء و کل قرآن کریم، حافظان پنج جزء قرآن نیز می‌توانند در طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن ثبت نام کنند که البته این افراد پس از قبولی در آزمون مرحله اول یا دوم طرح، مدرک تخصصی حفظ دریافت نمی‌کنند اما گواهینامه قبولی از سوی ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها به آنها اعطا می‌شود.

تجلیان درباره آزمون‌های طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم که هرساله در چهار مرحله برگزار می‌شود، افزود: آزمون مرحله اول هرساله به صورت کتبی و در استان‌ها برگزار می‌شود و آزمون مرحله دوم که به صورت شفاهی اجرا می‌شود نیز شامل حُسن حفظ همراه با رعایت ملاک‌های تجویدی است که این آزمون نیز هرساله در تابستان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: قبول‌شدگان در آزمون مرحله اول و دوم طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم به مرحله سوم این طرح راه پیدا می‌کنند که آزمون مرحله سوم نیز هر ساله در قالب مفردات قرآن برگزار می‌شود و آزمون مرحله چهارم این طرح نیز به تفسیر قرآن کریم اختصاص دارد.

آزمون مرحله چهارم 11 مردادماه 93 برگزار خواهد شد

مدیر امور ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم در این بخش از سخنان خود به آزمون‌های نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن اشاره کرد و گفت: آزمون مرحله اول که به صورت کتبی است، 19 اردیبهشت‌ماه 93 برگزار می‌شود و همچنین آزمون مرحله دوم که به صورت شفاهی است در این دوره با مدت زمان نزدیک‌تری به آزمون کتبی و 11 مردادماه برگزار خواهد شد؛ این در حالی است که آزمون مرحله دوم هشتمین دوره طرح ارزیابی حافظان قرآن شهریورماه برگزار شد.

وی درباره شرایط معافیت حافظان قرآن از آزمون‌های مرحله اول نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، گفت: دارندگان مدرک کارشناسی ارشد، گرایش علوم و حدیث و دارندگان مدرک سطح سه حوزه رشته علوم قرآنی و تفسیر از آزمون‌های مرحله اول این طرح معاف هستند اما این افراد نیز باید همانند سایر حافظان قرآن ثبت نام خود را از طریق سایت تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم انجام دهند.

تجلیان درباره مدارک و درجات تخصصی که پس از اجرای این طرح به حافظان قرآن اعطا می‌شود، اظهار کرد: این مدارک در پنج درجه اعطا می‌شود که درجه پنجم به حافظان 10 جزء، درجه چهارم به حافظان 20 جزء، درجه سوم به حافظان کل قرآن، درجه چهارم به حافظان ممتاز و درجه یک نیز به اساتید حفظ قرآن اعطا می‌شود که اعطای این مدرک پس از قبولی در آزمون‌ها انجام می‌شود.

وی در پایان گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدرک طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم، تنها مدرک معتبر حفظ قرآن در کشور است که به حافظان قرآن اعطا می‌شود.

انتهای پیام

کد N164719

وبگردی