آفتاب

استعفای رئیس خونتای فیجی در ‌آستانه انتخابات

استعفای رئیس خونتای فیجی در ‌آستانه انتخابات

رهبر خونتای نظامی فیجی در ‌آستانه انتخابات ملی که انتظار می‌رود در آن پیروز شود، امروز (چهارشنبه) از سمت خود کناره‌گیری کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کومودوره وورکه بائیینماراما، رهبر خونتای نظامی فیجی که در کودتای خونین 2006 قدرت را به دست گرفت، اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های استرالیایی، مراسم‌هایی به مناسبت پایان یافتن فعالیت نظامی 40 ساله با بائیینماراما در "سووا" برگزار شد.

از سوی دیگر، جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا که به دنبال گرم کردن روابط استرالیا - فیجی است، از این اقدام تمجید کرد.

فیجی از سال 1987 تاکنون به دلیل تنش‌های بین اکثریت بومی این ناحیه و اقلیت سرخ‌پوستی که از نظر اقتصادی قوی هستند،‌ شاهد چهار کودتا و یک شورش خونین نظامی بوده است. تحریم‌هایی که استرالیا و نیوزیلند پس از کودتای 2006 بر علیه فیجی وضع کردند، به کاهش شدید روابط آنها انجامید.

علاوه بر این کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نیز از دولت نظامی فیجی به دلیل سانسور رسانه و اتهامات نقض حقوق بشر، انتقاد کرده است.

بائیینماراما که در سال 2009 وضعیت اضطراری ایجاد کرد، در سال 2012 متعهد شد تا گفتگوها برای جایگزینی قانون اساسی منحل شده را آغاز کند.

انتهای پیام

کد N164702

وبگردی