آفتاب
در دیدار با لاوروف :

وزیرخارجه اسپانیا خواهان احترام به تمامیت ارضی اوکراین شد

وزیرخارجه اسپانیا خواهان احترام به تمامیت ارضی اوکراین شد

مادرید- ایرنا - ˈخوسه مانوئل گارسیا مارگالوˈ وزیر خارجه اسپانیا روز چهارشنبه در کنفرانسی مشترک با ˈسرگی لاوروفˈ همتای روسی خود خواهان احترام ملی و بین المللی اوکراین از جمله مصونیت مرزها ، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی بدون دخالت خارجی شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری افه ، مارگالو که صبح چهارشنبه با لاوروف دیدار داشت در این کنفرانس خبری مشترک تقاضا کرد که منطق همکاری ، جایگزین منطق رودر رویی شود و تاکید کرد که روسیه یک متحد مهم در حل مسائل متعدد کلیدی بین المللی است.

وی گفت:اسپانیا روسیه را یک بازیگر بسیار مهم در جامعه بین المللی قلمداد می کند و نه تنها برای حل مساله اوکراین مهم است بلکه همچنین در دیگر مسائل نظیر تنش سوریه که ˈدرحال مسموم کردن همزیستی بین المللیˈ است و یا توافق موقت امضا شده در رابطه با برنامه هسته ای ایران ، مهم می باشد.

مارگالو یادآوری کرد که براساس قانون اساسی اوکراین،منطقه خودمختار کریمه متعلق به اوکراین است و گفت : مشکلات هنگامی آغاز شدند که ˈویکتور یانوکوویچˈ رئیس جمهوری وقت اوکراین تصمیم گرفت که توافق اتحاد با اتحادیه اروپا را امضا نکند.

وزیر اسپانیایی تصریح کرد که اتحاد گمرکی که مسکو به ترویج آن می پردازد نباید مستثنا از توافق اتحادی باشد که اتحادیه اروپا به اوکراین پیشنهاد داد بلکه باید در مسیر یک حوزه تجارت آزاد از لیسبون تا ولادی وستک پیشرفت کرد.

مارگالو همچنین به آشتی در داخل اوکراین اشاره کرد و گفت که اوکراین به قانون اساسی سال 2004 بازگشته و یک تعهد از سوی ارتش روسیه برای اینکه در پادگان ها خود بمانند ، وجود دارد و در این مورد تاکید کرد که روح توافق امضا شده 21 فوریه(2 اسفند ) بین ویکتور یانوکوویچ و گروه های مخالف، باید این مذاکرات را هدایت کند .

وی افزود اکنون زمان دیپلماسی ، گفتگو و مذاکرات برای پشت سر گذاشتن بحران اوکراین است و در این رابطه بر اهمیت پشت سر گذاشتن کمبود اعتماد استراتژیکی بین اتحادیه اروپا و روسیه تاکید کرد.

وزیر خارجه افزود :اسپانیا خواهان یک مذاکره پر بار ، یک روند اعتماد متقابل بین روسیه و اسپانیا به طور خاص و همچنین با اتحادیه اروپا به طور کلی و یک نتیجه گیری از روند اصلاحات فراگیر برای تضمین مشاهده همه اقلیت هایی که اکنون در اکراین اختلاف دارند ، است .

مارگالو همچنین به تحریم هایی که اتحادیه اروپا قصد دارد علیه روسیه اعمال کند اشاره کرد و در این مورد یادآوری کرد که اسپانیا ، قطعنامه ای را که روز دوشنبه در جلسه فوق العاده وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل مورد بررسی قرار گرفت را تصویب کرد .

وی ادامه داد :من قبلا گفتم و اکنون نیز می گویم که ما خواهان آرام شدن وضعیت هستیم و امیدواریم که کار به تحریم ها نکشد .روسیه و اتحادیه اروپا باید همدیگر را درک کنند زیرا نقش مهمی را در زندگی بین المللی بازی می کنند .

ˈسرگی لاوروفˈ نیز از سوی خود در این کنفرانس ، هشدار داد که در اوکراین یک حمله مسلحانه به قدرت انجام گرفت و رئیس جمهوری منتخب کشور از راه هایی که نه در قانون اساسی و نه در قوانین دیگر مندرج شده ، برکنار شد .

لاوروف همچنین هشدار داد که این موارد ، بسیار سرایت کننده هستند و باید نسبت به همه اقدامات بسیار هوشیار بود.

وزیر خارجه روسیه در این راستا ، غرب را متهم کرد که به موقع نسبت به رفتارها در اوکراین علیه دولت قانونی واکنش نشان ندادند و خاطرنشان کرد که این رفتارها ، ˈالگوهای بسیار بد سرایت کننده ˈ هستند و باید نسبت به آنها با هوشیاری بسیاری عمل کرد.

از سوی دیگر ، لاوروف خواهان احترام به توافقات امضا شده در روز 21 فوریه بین ویکتور یانوکوویچ و گروه های مخالف شد و هشدار داد که نباید ˈزرنگی کرد و کسی را فریب دادˈ.

رئیس سیاست خارجه روسیه تصریح کرد که قبول یا عدم قبول ناظران برای اینکه ببینند آیا ارتش روسیه در پایگاه های خود در شبه جزیره کریمه حضور دارد ، به مقامات مربوطه ربط دارد و تاکید کرد که امر مهم این است که توافقنامه 21 فوریه محترم شمرده شود زیرا برون رفت از وضعیت کنونی است و باید با شرایط مندرج در آن صادق بود.

وی تاکید کرد که همه باید این امر را در نظر داشته باشند که باید به قانون احترام گذاشت زیرا در غیر این صورت ، شرایطی پیش خواهد آمد که برخی می توانند قوانین را نقض کنند .

لاوروف خاطرنشان کرد :ما اجازه نخواهیم داد که در اوکراین خونریزی شود .ما اجازه نخواهیم داد که علیه جان و سلامت کسانی که در اوکراین زندگی می کنند و جان شهروندان روسی که در اوکراین زندگی می کنند توطئه شود .

وزیر خارجه روس ادامه داد :من معتقدم آنهایی که در پارلمان اوکراین گرد هم می آیند ، همه سرزمین اوکراین را کنترل نمی کنند زیرا مردمی وجود دارند که نمی خواهند مشروعیت کسانی که مغایر قانون اساسی به دولت قانونی حمله کردند را قبول کنند و به این دلیل لازم است که برای کنترل کردن وضعیت ، مذاکره و توافق شود .

لاوروف در پاسخ به این امکان که اوکراین در ازای کمک مالی به این کشور ، سامانه های ضد موشکی امریکایی را در خاکش مستقر کند گفت :این نشان می دهد که چگونه متحدان غربی و مقامات کنونی کی یف ، روابط بین روسیه و غرب را تخریب می کنند و سعی دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند .

اروپام **1234**1547
کد N164506

وبگردی