آفتاب

همایش سراسری تغذیه، رشد و تکامل نوزادان در مشهد برگزار شد

همایش سراسری تغذیه، رشد و تکامل نوزادان در مشهد برگزار شد

مشهد- ایرنا- همایش سراسری تغذیه، رشد و تکامل نوزادان و کودکان با حضور جمعی از متخصصان اطفال کشور روز چهارشنبه در تالار ابن سینای مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این همایش دو روزه با حضور جمعی از متخصصان اطفال سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برپا شده است.

دبیر علمی همایش سراسری تغذیه، رشد و تکامل نوزادان و کودکان طی سخنانی در مراسم افتتاحیه با بیان اینکه کودکان آسیب پذیرترین افراد جامعه هستند، افزود: بسیاری از مشکلات دوران کودکی در دوره های بعدی زندگی قابل اصلاح نمی باشد و آثار زیانباری بر سلامت آنان برجای می گذارد.

دکتر رضا سعیدی افزود: از این رو توجه به تغذیه سالم و روند رشد و تکامل مناسب کودکان ضروری است.

وی با بیان اینکه شاخص های مرگ و میر کودکان و مادارن یکی از معیاری های بخش سلامت است، افزود: کاهش مرگ و میر کودکان چهارمین هدف سند توسعه هزاره سوم سازمان ملل متحد است.

سعیدی اظهار کرد: سالانه 10 میلیون کودک زیر پنج سال در جهان فوت می کنند که 40 درصد از این میزان در یک ماه اول تولد رخ می دهد.

به گفته وی، سالانه 200 میلیون کودک در کشورهای در حال توسعه به رشد و تکامل و هوشی دست پیدا نمی کنند.

وی خاطر نشان کرد: میانگین مرگ ومیر نوزادان در ایران حدود 14 در هزار تولد است و این میزان در کودکان زیر یکسال 22 در یک هزار و کودکان زیر پنج سال 26 در یک هزار می باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت سلامتی مادران عامل مهمی در مرگ و میر کودکان محسوب می شود، افزود: سلامت کودک به طور جدایی ناپذیری وابسته به سلامت مادر است.

دبیر علمی این همایش هدف از برگزاری آن را گامی در راستای ارتقای سلامت کودکان دانست و گفت: در طول دو روز برگزاری این همایش 9 میزگرد با محور تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماریهای نوزادان و کودکان برگزار می شود.

وی عناوین میزگردهایی که در روز اول این همایش برپا می شود را شامل شیر مادر و اهمیت آن در رشد و تکامل شیر خواران، برنامه واکسیناسیون کشوری و افق های آینده، تاخیر رشد داخل رحمی ، نارسی و عوامل نوزادی موثر بر رشد و تکامل نوزادان و مراحل تکامل در دوره اوایل کودکی عنوان کرد.

به گفته وی، میزگردهای نقش ریز مغذی ها بر رشد و تکامل کودکان و نوزادان، تاثیر مشکلات قلبی و کم خونی های شایع دوران کودکی در سوء تغذیه و اختلالات رشد و تکامل کودکان، آلرژی های غذایی و تاثیر آنها بر تغذیه و رشد کودکان، تغذیه در بیماریهای گوارشی کودکان و تغذیه و مشکلات رشد در بیماریهای کلیوی در روز دوم این همایش برگزار می شود.

7487/659/245
کد N164367

وبگردی