آفتاب

اردوغان: جنبش گولن تاوان اقداماتش را پس می‌دهد

اردوغان: جنبش گولن تاوان اقداماتش را پس می‌دهد

به دنبال انتشار مکالمات تلفنی نخست‌وزیر ترکیه، وی فتح‌الله گولن، متفکر اسلامی ساکن آمریکا را که پیشتر به توطئه برای سرنگونی دولتش متهم کرده بود، سرزنش کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه انتشار مکالماتش در یوتیوب را تلاشی برای تضعیف حزب حاکم عدالت و توسعه خود در ‌آستانه انتخابات محلی 30 مارس و انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی می‌بیند. این در حالی است که در دو روز اخیر، چهار مکالمه دیگر از اردوغان منتشر شده‌ است.

در همین راستا، اردوغان دو راهپیمایی حامیشان در یک شهر ترکیه گفت: ما کاری می‌کنیم که جنبش فتح‌الله گولن از اقداماتش پشیمان شود. ما تهدیدهای آنها را یک به یک افشا می‌کنیم.

در یکی از این مکالمات اردوغان از یک شخص فعال در زمینه کشتی‌سازی خواسته بود تا در یک مناقصه کشتی‌سازی، اجازه ندهد که هلدینگ "کوج" که اردوغان با آن مخالف است،‌ اجرای طرح را بر عهده بگیرد.

در مکالمه دیگر نیز اردوغان از وزیر دادگستری خود خواسته بود تا پرونده ‌آیدین دوغان، رئیس یک هلدینگ و یکی از سکولارهای برجسته ترکیه را که با دولت مشکل دارد، به سرعت به جریان اندازد.

دوغان پس از افشای این مکالمه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر چنین مکالمه‌ای واقعی باشد، نشان‌دهنده مداخله روشن نخست‌وزیر در عملکرد دستگاه قضایی است.

مقامات دولتی، جنبش گولن را به ضبط غیرقانونی هزاران تماس تلفنی در ترکیه در سال‌های اخیر متهم می‌کنند. در همین راستا، عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که دستور داده است تا قوانین مربوط به ضبط مکالمات در ترکیه و همچنین نحوه انتخاب دادستان‌ها و قضات را مورد بررسی دوباره قرار دهند.

انتهای پیام

کد N164337

وبگردی