آفتاب
لوفیگارو:

آمریکا در بسیاری پرونده های بین المللی همانند ایران به روسیه نیاز دارد

آمریکا در بسیاری پرونده های بین المللی همانند ایران به روسیه نیاز دارد

تهران- ایرنا- پایگاه اینترنتی روزنامه ی ˈلوفیگاروˈ روز چهارشنبه در مطلبی به موضوع افزایش تنش میان روسیه و غرب بر سر اوکراین اشاره و اعلام کرد: آمریکا در بسیاری از پرونده های مهم بین المللی همانند ایران به روسیه نیز نیازمند است.

در گزارش لوفیگارو آمده است، پس از یک هفته سکوت نسبی، سرانجام اروپا و آمریکا حداقل به صورت شفاهی در برابر تحریک نظامی روسیه در اوکراین واکنش نشان دادند.

آمریکا پس از لغو تعدادی از نشست های بین المللی تهدید کرد روسیه را از نظر اقتصادی منزوی می کند؛ علاوه بر این واشنگتن از مسکو درخواست کرد از کرسی خود در میان کشورهای گروه-8 چشم پوشی کند.

ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا هم اقدام روسیه در شبه جزیره راهبردی کریمه و اعزام یکصد و پنجاه هزار نیروی نظامی به مرزهای اوکراین را ˈتهاجم غیر قابل باورˈ خواند.

سنای آمریکا نیز در حال بررسی تحریم بانک ها، دارایی ها و گذرنامه های روس است.

کشورهای اروپایی هم همان سیاست های واشنگتن را دنبال کرده و لحن خود را در برابر روسیه تشدید کردند.

ˈویلیام هیگˈ وزیر امور خارجه انگلیس اوضاع کنونی در اوکراین را بدترین بحران قرن بیست و یکم اروپا دانست و پیش بینی کرد مداخله نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه برای این کشور هزینه های قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

در همین ارتباط و با گسترش نگرانی ها از رویارویی دو قدرت نظامی که بسیاری از کارشناسان سیاسی و نظامی آن را فاجعه قرن می نامند، قرار است روز پنج شنبه نشست اروپایی در سطح سران کشور و دولت برای بررسی اوضاع اوکراین برگزار شود. اتحادیه اروپا از روسیه خواسته تا نیروهای خود را از کریمه خارج و گفتگو با اوکراین را آغاز کند. اما پس از گذشت چندین روز از درگیری های لفظی، هم اکنون تهدیدها همچنان نمادین است. کشورهای اروپایی بر سرچگونگی مقابله با مسکو اختلاف نظر دارند؛ کشورهای حوزه بالتیک و لهستان خواهان سخت گیری در برابر روسیه، و آلمان به دنبال مذاکره با مسکو است.

در واقع می توان به این موضوع اذعان کرد که نشست بروکسل هیچ نتیجه قابل توجهی در بر نداشت.

در میان اروپایی ها برای واکنش نشان دادن به روسیه اختلاف نظر چشمگیری وجود دارد. گرچه ˈخوزه مانوئل باروسوˈ رییس کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا محسوب می شود، تهدید کرده که بروکسل روابط خود را در صورت کاهش نیافتن بحران در اوکراین با مسکو قطع می کند، اما برخی از کشورهای اروپایی فقط تصمیم گرفته اند روابط خود را در مورد مسائلی مانند اعطای روادید با روسیه به حالت تعلیق درآورند.

لوفیگارو می افزاید: باید به این نکته اذعان کرد که آمریکا و شخص باراک اوباما رییس جمهور این کشور برای مقابله با روسیه دامنه عمل محدودی دارد. آمریکا به روسیه در پرونده های بزرگ بین المللی مانند ایران، سوریه و افغانستان نیازمند است.

علاوه بر این، رییس جمهور روسیه برای مقابله با آمریکا و اروپا، سلاح های دیگری نیز در اختیار دارد که از آن جمله می توان به انرژی، اقتصاد و سیاست نام برد.

مسکو در سال های گذشته به خوبی از تمامی این کارت ها برای تضعیف جمهوری های استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروی که به ناتو و اتحادیه اروپا نزدیک شده اند، استفاده کرده است.

به نظر کارشناسان سیاسی، روسیه در بحران اوکراین برنده قطعی است زیرا بدون اینکه حتی یک گلوله شلیک کرده باشد، در حال حاضر کنترل شبه جزیره کریمه را به دست گرفته است.

لوفیگارو افزود: هنوز همه سناریوها امکان پذیر است اما به نظر می رسد در حال حاضر چشم انداز انزوای دیپلماتیک و اقتصادی وقفه ای در برنامه های نظامی مسکو ایجاد کرده است. رییس دومای روسیه اعلام کرده که مداخله نظامی روسیه در اوکراین در شرایط کنونی ضروری نیست اما این موضوع به آن معنی نیست که روسیه از اوکراین چشم پوشی کرده است.

مترجمام**9041**1275
کد N164110

وبگردی