آفتاب

سایه بحران اوکراین بر نشست پاریس حامیان لبنان

سایه بحران اوکراین بر نشست پاریس حامیان لبنان

تهران-ایرنا- فرانسه امروز(چهارشنبه) در حالی نشست در مورد لبنان را میزبانی می کند که فضای حاکم به شدت تحت تاثیر بحران اوکراین قرار دارد.

به گزارش ایرنا، نشست بین المللی در مورد لبنان در حالی امروز در کاخ الیزه برگزار می شود که قرار است، وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا که مجادله آنان بر سر مسئله اوکراین در روزهای اخیر بالا گرفته است، در حاشیه آن با یکدیگر دیدار کنند.

رادیو ˈار. ت. الˈ فرانسه امروز گزارش داد: یک روز پس از نشست فوق العاده اتحادیه اروپا در بروکسل در تلاش برای آرام کردن چنگ و دندان نشان دادن روسیه و غرب در مسئله اوکراین، نشست امروز به شدت تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت.

ˈفرانسوآ اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه شب گذشته(سه شنبه شب) اعلام کرد که در نشست موسوم به ˈگروه بین المللی حمایت از لبنانˈ، مسئله بحران اوکراین نیز مطرح خواهد شد.

این گزارش با بیان این که در همین فضای پر تنش، ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا با ˈ سرگئی لاوروفˈ همتای روس خود دیدار و گفتگو می کند، افزود: پس از آن که روسیه کنترل شبه جزیره ˈکریمهˈ را در دست گرفت، این نخستین باری است که وزیر امور خارجه روسیه با همتایان غربی خود از جمله کری، ˈلوران فابیوسˈ وزیر امور خارجه فرانسه و ˈ ویلیام هیگˈ وزیر امور خارجه انگلیس دیدار می کند.

لاوروف عصر دوشنبه در سوئیس با همتای آلمانی خود دیدار کرده بود. ˈفرانک والتر اشتان مایرˈ یک روز پس از این دیدار اعلام کرد که هیچ راه حلی برای اوکراین مطرح نشده است.

رادیو فرانسه با اشاره به این که وزرای خارجه حاضر در نشست امروز پیشتر اقدام روسیه را در کریمه، نقض حقوق بین المللی قلمداد و آن را محکوم کرده اند، افزود : مطرح شدن مسئله اوکراین می تواند فضای نشست را پر تنش کند.

این گزارش حاکی است که اولاند ساعت 12 و 15 دقیقه به وقت محلی با ˈمیشل سلیمانˈ رییس جمهوری لبنان دیدار خواهد کرد. اولاند و سلیمان در ناهار کاری که حدود بیست میهمان متعهد به حمایت از لبنان در برابر عواقب جنگ داخلی سوریه در آن شرکت خواهند داشت، حاضر می شوند.

اولاند شب گذشته در اظهاراتی با اشاره به ˈشکستˈ مذاکرات ژنو، اعلام کرد: لبنان کشور مهمی برای فرانسه است که باید از آن در برابر ناآرامی های سوریه حفاظت کرد.

الیزه در بیانیه ای اعلام کرد: از آن جا که بحران سوریه همچنان ادامه دارد، هدف نشست امروز اتخاذ تدابیر لازم در مقابل وخامت وضعیت است.

اروپام/9053 ** 1064
کد N163668

وبگردی