آفتاب

چین به دنبال اصلاحات اقتصادی

چین به دنبال اصلاحات اقتصادی

چین از طرح خود برای رفتن به سوی رشد اقتصادی پاکیزه و متعادل، کاهش سرعت سرمایه‌گذاری به پایین‌ترین حد در یک دهه گذشته و جنگ با آلودگی‌های زیست محیطی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "لی کچیانگ"، نخست‌وزیر چین در سخنرانی خطاب به نشست سالانه پارلمان این کشور که امروز (چهارشنبه) آغاز شد، گفت: پکن قصد دارد در سال جاری میلادی به رشد اقتصادی 7.5 درصدی برسد که همان هدف تعیین شده برای ماه گذشته میلادی بود.

تحلیل‌گران می‌گویند، حفظ نرخ هدف برای رشد اقتصادی پس از سال‌ها توسعه اقتصادی نشان می‌دهد پکن بر انجام اصلاحات و متوازن کردن اقتصاد متمرکز خواهد بود.

نخست‌وزیر چین گفت: به رغم آنکه وی چشم به رشد اقتصادی نیز دارد اما انجام اصلاحات اولویت نخست وی بوده است. کارخانه‌هایی که فعالیت ندارند، تعطیل خواهند شد و روند تعیین یک مالیات برای حفاظت در محیط زیست تسریع شده تا اقتصادی سبزتر و متوازن‌تر ایجاد شود و بیشتر از سرمایه‌گذاری از مصرف نیرو بگیرد.

کچیانگ خطاب به حدود سه هزار نماینده پارلمان چین گفت: امسال اصلاحات برای دولت اولویت اول است. ما باید شهامت جنگیدن داشته باشیم و موانع ذهن خود را بشکنیم تا اصلاحات را در همه جبهه‌ها افزایش دهیم.

کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی چین که برنامه‌ریز اقتصاد چین است، به پارلمان این کشور اعلام کرد، به منظور کمک به این تغییرات دولت نرخ 17.5 درصدی را برای سرمایه‌گذاری در سال جاری میلادی در نظر گرفته که پایین‌ترین نرخ سرمایه‌گذاری در یک دهه گذشته در چین است.

سرمایه‌گذاری در یک دهه گذشته بزرگترین نیروی محرکه اقتصاد چین بوده و عامل تقریبا نیمی از رشد 7.7 درصدی ماه گذشته میلادی بوده است.

نخست‌وزیر چین گفت: جنگ با آلودگی‌های زیست محیطی از طریق اصلاحات در قیمت انرژی به جریان می‌افتد تا مصرف سوخت‌های غیرفسیلی تقویت شده و ظرفیت تولید فولاد و سیمان که اصلی‌ترین منابع آلودگی هوا هستند، کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

کد N163548

وبگردی