آفتاب

برگزاری مراسم گرامی داشت سالگرد درگذشت چاوز در ونزوئلا

برگزاری مراسم گرامی داشت سالگرد درگذشت چاوز در ونزوئلا

هواداران هوگو چاوز امروز (چهارشنبه) به خیابان‌های شهرهای این کشور می‌آیند تا سالگرد درگذشت وی را گرامی دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، با گذشت یک سال پس از آنکه هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری فقید ونزوئلا از بیماری سرطان جان خود را از دست داد، "نیکولاس مادورو"، رئیس‌جمهوری فعلی ونزوئلا و جانشین وی به سبب موج اعتراضات ضد دولتی که باعث درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس در کشته شدن 18 تن شده اکنون با چالشی جدی علیه دولت خود مواجه است.

قرار است امروز به مناسبت درگذشت هوگو چاوز یک رژه نظامی و مراسم‌های دیگری به افتخار وی برگزار شود و این اتفاقات فرصتی را برای مادوروی 51 ساله ایجاد می‌کند تا خیابان‌ها را به دست خود گرفته و به مخالفانش نشان دهد که او نیز می‌تواند حامیانش را بسیج کند.

"گیلرما فریاس"، یکی از نزدیکان هوگو چاوز که 60 سال سن دارد، در اظهاراتی که از روستای لوس راستروخوس که یکی از روستاهای اجادی خانواده چاوز بوده، گفت: این سالگرد برای من بسیار غم‌انگیز است و حتی یک روز نیز نبوده که من هوگو چاوز را فراموش کرده باشم.

وی تاکید کرد: چاوز، ونزوئلا را برای همیشه تغییر داد و ما نمی‌توانیم به گذشته باز گردیم. مادورو نیز فرد فقیدی همچون ما است. او امور را به خوبی مدیریت می‌کند و شاید تنها نیازمند یک بازوی قدرتمندتر است.

انتظار می‌رود در مراسم‌های امروز ده‌ها هزار تن از حامیان چاوز در تجمع‌هایی در شهر کاراکاس و دیگر شهرهای ونزوئلا به افتخار دوران حکومت سوسیالیستی 14 ساله وی تجمع کنند.

این دوران باعث جلب حمایت بسیاری از فقرای ونزوئلایی برای چاوز شد و در مقابل بسیاری از طبقه متوسط و ثروتمند این کشور را از او بیزار کرد.

مادورو قرار است در پایتخت ونزوئلا ناظر بر یک رژه نظامی بوده و پس از آن به یک موزه ارتش ونزوئلا که تابوت هوگو چاوز در آن قرار گرفته، برود. این موزه جایی است که چاوز در سال 1992 رهبری کودتایی که باعث آغاز فعالیت سیاسی او شده بود را برعهده داشت.

مادورو به همین مناسبت تصریح کرد: چاوز به عنوان مردی که سیمون بولیوار را احیا کرد، به تاریخ پیوسته است. مادورو همواره چاوز را به عنوان کسی که دومین آزادی بخش آمریکای لاتین پس از سیمون بولیوار توصیف کرده، تحسین کرده است.

از جمله میراث باقی مانده از چاوز شبکه سازمان‌های سیاسی مردمی و صرف بودجه‌های هنگفت برای پروژه‌های محله‌های فقیرنشین بوده است.

با این وجود برخی اقدامات وی نظیر سرسختی نشان دادن به مخالفان و به زندان انداختن و یا تبعید آنها و همچنین ملی سازی‌های گسترده و سیاست‌های اقتصادی دشوار نظیر کنترل سخت قیمت و ارز خشم بسیاری را برانگیخت. یک سال پس از مرگ هوگو چاوز مساله دیگر درباره او نیست بلکه اکنون بحث بر سر میراث دار وی یعنی مادورو است.

مادورو کاریزمای چاوز را نداشته و تسلط شخصی بر حزب سوسیالیست ندارد و در عین حال وی نتوانسته که بر بسیاری از مشکلات ونزوئلا اعم از افزایش قیمت و بدتر شدن خدمات عمومی و یا افزایش جرم و جنایت غلبه کند. تاکنون اعتراض‌ها علیه مادورو مربوط به طبقه متوسط بوده و ارتش همچنان به وی وفادار است و بعید است تغییری همچون اوکراین در ونزوئلا رخ دهد.

برگزاری مراسم کارناوال ونزوئلا و همچنین مراسم‌های فعلی سالگرد درگذشت چاوز از شدت اعتراضات کم کرده است اما همچنان گروهی از دانشجویان و مخالفان افراطی در خیابان‌ها هستند. بعضی از رهبران مخالف دولت ونزوئلا خواهان آن شدند که چهارشنبه روزی بدون اعتراضات باشد تا احترام خود را به چاوز نشان دهند. اما دانشجویان می‌گویند که آنها اعتراضات را متوقف نخواهند کرد وهمچنین ماریا کورینا ماکادو، یک قانونگذار برجسته مخالف دولت این کشور اعلام کرد که در شهر سن کریستوبال قرار است راهپیمایی برگزار شود.

انتهای پیام

کد N163147

وبگردی