آفتاب
سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا،

قصد سنای آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید ناشی از سیاست‌های دوگانه آنهاست

قصد سنای آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید ناشی از سیاست‌های دوگانه آنهاست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهارات آمریکایی‌ها و مقامات سنای آمریکا در مورد تحریم‌های جدید ضدایرانی با وجود توافق ژنو را ناشی از سیاست‌های دوگانه آمریکایی‌ها دانست و گفت که اینگونه حرف‌ها تنها مصرف داخلی دارد.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: حرف‌های ضد و نقیض مقامات آمریکا در مورد موضوع هسته‌ای ایران و توافق ژنو در ادامه سیاست‌های دوگانه آمریکایی‌ها انجام می‌شود. آنها وقتی با مقامات اسرائیلی و نتانیاهو صحبت می‌کنند مطابق باب میل آنها گفت‌وگو را پیش می‌برند و به دنبال توجیه کار و عملکردشان هستند به همین دلیل گاهی به میخ و گاهی به نعل می‌زنند.

وی افزود: آمریکایی‌ها گاهی به حقوق هسته‌ای و توانمندی ایران اعتراف می‌کنند و گاهی به طبل تحریم و گزینه‌های روی میز می‌کوبند که این همان سیاست دوگانه آمریکایی‌ها است که همواره در قبال ایران در پیش گرفته‌اند بنابراین می‌توان گفت که اظهارنظرهای اخیر مقامات آمریکایی در مورد اعمال تحریم‌های جدید مساله جدی و تازه‌ای نیست که بخواهیم در مورد آن تحلیل خاصی داشته باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه اظهار کرد: آمریکایی‌ها وقتی با مقامات اسرائیلی صحبت می‌کنند تلاش می‌کنند تا اضطراب و نگرانی آنها را از روند مذاکرات و توافق انجام شده از بین ببرند تا حداقل تسکینی برای آنها باشد.

وی افزود: از طرف دیگر آمریکا سال آینده انتخابات در پیش دارد پس طبیعی است که مقامات آمریکایی بخواهند باب میل افکار عمومی آمریکا از آنچه در توافقات پیش آمده اظهارنظرهایی را مطرح کنند و اقدامات‌شان در توافق را گامی در جهت سیاست‌های آمریکا القا کنند. آنان حتی ادعاهایی همچون مهار ایران و توقف چرخ هسته‌ای ایران را مطرح می‌کنند، صحبت‌هایی که تنها مصرف داخلی دارد.

سبحانی‌نیا اضافه کرد: ‌در این شرایط آمریکایی‌ها در نشست‌ها در موضوع هسته‌ای واقعیات را به گونه‌ای دیگر مطرح می‌کنند. به نظرم در این شرایط باید منتظر روند گفت‌وگوها در آینده باشیم و بر اساس آن به این نتیجه برسیم که آنها با صداقت برخورد کرده و یا به ادامه رفتارهای دوگانه‌شان می‌پردازند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه کشورهای عضو 1+5 حاضر نیستند منافع خود را فدای منافع اسرائیل کنند، گفت: در همین شرایط شاهد رفت و آمدهای مقامات اروپایی به ایران هستیم که حضور وزرای خارجه و هیات‌های پارلمانی از اروپا نشان می‌دهد که آنها منتظر باز شدن فضا برای رفع موانع همکاری‌های دوجانبه با ایران بودند.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها با باز شدن فضا می‌خواهند جای پایشان را در ایران محکم کنند پس بعید است که آمریکا بتواند دوباره اجماعی در بین اروپایی‌ها برای سوء استفاده علیه ایران در جهت تشدید تحریم‌ها و اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران ایجاد کنند.

سبحانی‌نیا با بیان اینکه کلیت توافق بین ایران و 1+5 مبتنی بر سیاست برد برد است، گفت: ‌این توافق در جهت منافع دو طرف است. ما بر اساس اظهارنظر مقامات مسئول متعهد به این توافق هستیم البته تا وقتی که غربی‌ها نیز به این توافق پایبند باشند.

این عضو هیات رییسه مجلس تاکید کرد: اگر غربی‌ها به توافقات پایبند نباشند بازگشت ما به نقطه اول سخت نخواهد بود، ما به نقطه اول برمی‌گردیم ولی به تبع آن باید کشورهایی که به توافق‌ پایبند نبودند هزینه عدم اجرای این توافق را در عرصه سیاسی و بین‌المللی بپردازند.

وی در پایان گفت: ما ضمن نداشتن خوش‌بینی به سیاست‌های آمریکا ولی متعهد به انجام توافق و حرکت در این مسیر هستیم و کار را دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N163134

وبگردی