آفتاب

تاکید شورای همکاری خلیج فارس بر لزوم اجرای تعهدات مندرج در طرح اقدام مشترک

تاکید شورای همکاری خلیج فارس بر لزوم اجرای تعهدات مندرج در طرح اقدام مشترک

وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای بر اهمیت اجرای تعهدات مندرج در طرح اقدام مشترک بین ایران و 1+5 تاکید کردند.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای بر اهمیت اجرای تعهدات مندرج در طرح اقدام مشترک بین ایران و 1+5 تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این بیانیه که در صدوسی‌امین نشست وزیران کشورهای عضو در ریاض قرائت شد، بر اهمیت اجرای تعهدات مندرج در طرح اقدام مشترک تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در 24 نوامبر 2013 بین ایران و 1+5 به امضا رسید، تاکید و اعلام شد که این امر می‌تواند موجب تقویت اعتماد جامعه جهانی و از بین رفتن نگرانی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران شود.

در این بیانیه همچنین یک بار دیگر ادعای اماراتی بودن جزایر سه‌گانه - با وجود تاکیدات مؤکد مقامات ایرانی - مطرح و طی آن اعلام شد که کشورهای عضو مخالف حضور ایران در این جزایر هستند.

بر اساس این گزارش روزنامه الحیات چاپ لندن، کشورهای عضو شورا در این بیانیه بر حمایت خود از آنچه حق امارات بر این جزایر، آب‌های منطقه‌ای آن، حریم هوایی، فلات قاره و منطقه اقتصادی ویژه این جزایر خوانده‌اند، اشاره و مدعی شدند که همه اقدامات و فعالیت‌های ایران در این جزایر باطل است.

این بیانیه در ادامه، تهران را به پاسخگویی به تلاش‌های امارات برای حل این مساله به واسطه انجام مذاکرات مستقیم یا ارجاع آن به دادگاه لاهه دعوت کردند.

این بیانیه همچنین آنچه را که اظهارنظرهای غیرمسئولانه مقامات ایرانی در قبال بحرین خوانده شده است، محکوم و آن را دخالتی آشکار در امور داخلی بحرین که خدمتی به بهبود روابط و توسعه آن نمی‌کند، توصیف کرده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است که روابط با ایران باید بر اساس اصل حسن همجواری، عدم دخالت در امور داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) احترام به حق حاکمیت کشورهای منطقه و خودداری از استفاده از زور و تهدید باشد.

در این نشست همچنین شیخ صباح خالد الحمد الصباح - وزیر امور خارجه کویت - که کشورش ریاست این دوره از نشست را بر عهده داشت، در سخنانی با اشاره به ابراز خرسندی کشورهای عضو این شورا از نتایج به دست آمده میان ایران و 1+5 در ژنو، ابراز امیدواری کرد که این امر مقدمه‌ای برای رسیدن به یک راه حل فراگیر در این پرونده باشد.

وی در ادامه بر اهمیت پایبندی تهران به همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایر تعهدات بین‌المللی، اجرای بالاترین معیارهای ویژه ایمنی هسته‌ای و نشان دادن تلاش‌ها برای حفظ سلامت محیط زیست منطقه خلیج (فارس) تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N163126

وبگردی