آفتاب

اروپا برای مقابله با قطع گاز صادراتی روسیه آماده می شود

اروپا برای مقابله با قطع گاز صادراتی روسیه آماده می شود

تهران- ایرنا- صاحبان صنایع فرانسه اعلام کردند، این کشور و اروپا برای رویارویی با قطع احتمالی گاز صادراتی روسیه که از طریق اوکراین به اروپا منتقل می شود، آمادگی لازم را دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، به گفته صاحبان صنایع فرانسه زمستان ملایم و نیز وجود ذخایر انرژی موجب شده است که در صورت قطع احتمالی گاز صادراتی روسیه، اروپا بتواند با این اقدام مسکو مقابله کند.

در پی بحران ناشی از سقوط دولت اوکراین و تحولات این کشور، برخی محافل سیاسی پیش بینی کرده بودند که ممکن است مسکو در واکنش به این تحولات گاز صادراتی خود را به اروپا که از طریق اوکراین منتقل می شود، قطع کند.

گروه موسوم به مجموعه گازرسانی اروپا روز دوشنبه اعلام کرد:ذخایر گاز موجود در اروپا 49 درصد ظرفیت کامل آن است درحالی که سال گذشته در همین موقع ذخایر گاز اروپا 37 درصد ظرفیت آن بود.

بنابراین گزارش، ذخایر گاز اروپا برای مصرف 45 روز کافی است و پس از این مدت نیز اروپا از فصل سرما به راحتی عبور خواهد کرد.

یک منبع در صنایع فرانسه نیز گفت: در شرایط کنونی جای نگرانی نیست و ما تصور نمی کنیم که روسیه گاز صادراتی خود را قطع کند ولی اگر چنین اقدامی نیز انجام دهد اروپا برای آن آمادگی دارد زیرا سطح ذخایر گاز اروپا در 5 سال گذشته بی سابقه بوده است.

برپایه این گزارش، سطح نیاز کشورهای اروپا به گاز روسیه متفاوت است و کشورهای غرب اروپا مانند بلژیک ، هلند ، اسپانیا ، فرانسه ، انگلیس و ایتالیا تا یک چهارم گاز مصرفی خود را از روسیه خریداری می کنند در حالی که کشورهایی مانند آلمان ، اتریش و لهستان وابستگی بیشتری به گاز روسیه دارند.

اروپام 1583 ** 1064
کد N163070

وبگردی