آفتاب

قرقیزستان گذرگاههای مرزی خود را بر روی تاجیکستان باز کرد

قرقیزستان گذرگاههای مرزی خود را بر روی تاجیکستان باز کرد

دوشنبه ـ ایرنا - بر اساس توافقنامه حل اختلافات مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان، طرف قرقیزی، گذرگاههای مرزی خود را که از اوایل سال جاری میلادی بر روی قرقیزستان بسته بود، از امروز چهارشنبه باز کرد.

باوجود توافقات، دو طرف در مورد باز شدن گذرگاههای مرزی و همچنین ساختن دو دستگاه پل مرزی در اسفره و باتکند به طور مشترک اما همچنان در مسائل مهم مرزی اختلاف نظر دارند و به توافقی نرسیده اند.

ˈمرادعلی علی مردانفˈ معاون نخست وزیر تاجیکستان و ˈتاقان مامیتفˈ معاون نخست وزیر قرقیزستان در آخرین نشست خود که دو روز پیش در شهر دوشنبه برگزار شد موافقت کردند تا رسیدن به توافق مورد قبول دو طرف، مذاکرات ادامه داشته و دور بعدی این گفت و گو ها در پایان همین ماه برگزار شود.

حدود 50 درصد از 970 کیلومتر مرز مشترک تاچیکستان و قرقیزستان با وجود گذشت22 سال از استقلال دو طرف همچنان علامت گذاری نشده است و این موضوغ بارها باعث مناقشات مرزی بین دو طرف شده است.

در آخرین تنش مرزی بین دو طرف در دو ماه پیش هفت نفر از دو طرف مجروح شدند و به دنبال آن روابط دو کشور رو به سردی گرایید بطوری که بیشکک سفیر خود در دوشنبه را فراخواند و گذرگاههای مرزی خود را بر روی تاجیکستان بست.

بسته شدن گذرگاههای مرزی مشکلات زیادی را برای ساکنان مرزی و مبادلات تجاری بین دو کشور ایجاد کرده بود.

آساق**ه.ص**1663**1577
کد N162713

وبگردی