آفتاب

توصیه های آیت الله مهدوی کنی خطاب به دولت

توصیه های آیت الله مهدوی کنی خطاب به دولت

حمایت و توصیه به دولت؛ مجموع اظهار نظرهای رئیس مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه اجلاس پانزدهم این مجلس بود.

محمود عزیزی :  آنجا که در قامت یک روحانی متنفذ خطاب به دولتمردان و رئیس جمهور، گفت:« بدانید دعای علما پشتیبان شماست.» و بعد تذکر داد که «درست نیست که مسئولان اعلام آزادی کنند چون بهانه به دست بهانه‌گیران خواهد داد.»

اگر جنس نطق های سالانه هاشمی رفسنجانی در دوران ریاستش بر مجلس خبرگان متکی به «اسلام سیاسی»، و دل نگرانی ها درباره حال و آینده انقلاب بود،آیت الله مهدوی کنی جنس اظهار نظرهایش بیشتر متکی به «هشدارهای فرهنگی»علما و روحانیت قدیمی ایران است. همچنان که دیروز هم نسبت به وضعیت فرهنگی کشور در ماههای گذشته و آینده هشدار داد و تلویحا گفت تعویض دولتها نباید منجر به دگردیسی فرهنگی شود.

هشدارهای رئیس مجلس خبرگان

عبارت هایی نظیر«درست نیست که مسئولان اعلام آزادی کنند.»، « این روش پیامبر (ص) امام و رهبری و علما نبوده است.» و « باید حریم‌ها را حفظ کنیم.»  عبارت هایی است که نشان دهنده نگرانی های آینده آیت الله مهدوی کنی درباره وضعیت فرهنگی کشور است.

دوران 8 ساله اصلاحات که در آن آیت الله مهدوی کنی به منتقد درجه یک مسائل فرهنگی خاتمی تبدیل شده بود، او را به احتیاط  واداشته است و به این لحاظ  از دولت خواسته مراقب باشد:«مبادا در این روزها روزنامه‌ای چیزی بنویسد که حریم‌ها را بشکند.»

عده ای بهانه خواهند گرفت

وی با تاکید بر اینکه «مسئولان همه در این مورد اتفاق نظر دارند که نباید به دست خودمان حریم‌ها را بشکنیم»، تصریح کرد: به خاطر می‌آورم روزی مسئولی گفت بهتر است گشت ارشاد را کنار بگذاریم و من در جواب به او گفتم اگر گشت ارشاد را مصلحت نمی‌دانید، چرا اعلام می‌کنید؟ چون با این حرف شما عده‌ای بهانه خواهند گرفت و می‌گویند یک مسئول کشور این حرف را زده است؛ البته این موضوع مربوط به زمان آقای روحانی نیست.  اشاره مهدوی کنی به تصمیم محمود احمدی نژاد درباره آزادی های اجتماعی و حجاب بانوان و مخالفت اش با گشت ارشاد بود.

   به حفظ حریم ها تعصب داشته باشیم

مهدوی کنی همچنین با تاکید بر اینکه «باید در حفظ حریم‌ها تعصب داشته باشیم»، به ضرورت اجرایی شدن اسلام به صورت تدریجی اشاره کرد و افزود: در اسلام همه‌چیز یک دفعه طرح نشده است اما پیامبر(ص) هیچ‌گاه امر حرامی را حلال اعلام نکردند، پس حفظ حدود بوسیله مسئولان باید مورد توجه باشد.

تذکر برای شعاری نشدن اقتصاد مقاومتی

بخش دیگر اظهارات رئیس مجلس خبرگان رهبری اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی بود. موضوعی که رئیس دانشگاه امام صادق(ع) درباره شعاری نشدنش هشدار داد. «گاهی برای احترام به شعارها تنها به برگزاری مجالس، سخنرانی و همایش‌ها بسنده می‌شود.» همایش هایی که مهدوی کنی درباره آنها گفت:«گاهی هزینه‌های زیادی برای شعارها صرف می‌شود اما نتیجه‌ای عاید نمی‌شود.»

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با مروری بر توصیه‌های مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی، از آن تعبیر به  مفهوم «عدم وابستگی به سرمایه خارجی» کرد و این مسأله را زمینه‌ساز آن دانست که دشمن نسبت به پیشبرد سیاست‌های خود در کشورمان ناامید شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنرانی خود ضمن تاکید مجدد بر لزوم توجه به سرمایه‌های عظیم داخلی و بهره‌گیری از آن در جهت کم کردن وابستگی به خارج، توصیه‌های مذهبی را نیز یادآور شد و گفت: مطابق توصیه‌های مذهبی، هرگاه به خداوند توسل کنیم خداوند نیز ما را یاری می‌کند.

مهدوی کنی به خواست خبرگان رهبری اشاره کرد و در زمینه توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، بر ضرورت بسنده نکردن به طرح چند شعار و برگزاری چند همایش تاکید کرد و گفت: تجربه نشان داده است که اگر تنها به شعار بسنده کنیم، مردم نیز از پشتیبانی ما ناامید می‌شوند.

   تذکردرباره قناعت با ذکر خاطره ای از هاشمی

قبل از موضوع اقتصاد مقاومتی رئیس مجلس خبرگان به موضوع اسراف در فضای عمومی کشور پرداخت و به ضرورت قناعت تاکید کرد.

 بر همین اساس بود که از توصیه اش به مسئولان اجرایی اجلاس برای رعایت قناعت در پذیرایی از علما گفت. از چراغ های روشن فراوان در محل اجلاس خبرگان گلایه کرد و اشاره ای به یکی از خاطرات هاشمی رفسنجانی کرد:«به طور مثال آقای هاشمی در خاطرات خود آورده‌اند که برخی شب‌ها نان و پنیر می‌خورند و شاید مردم تصور نکنند که آقای هاشمی نان و پنیر بخورند.»

وی بار دیگر بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف انرژی از جمله آب و برق و بویژه در مراکز دولتی و اداری تاکید کرد و با تکیه بر توصیه‌های مذهبی در خصوص پرهیز از اسراف، عمل به چنین توصیه‌هایی را زمینه‌ساز این دانست که خداوند نیز ملت ایران را در پیشبرد اهدافش یاری کند.

حمایت مهدوی کنی از مذاکرات هسته ای

بخش دیگری از اظهارات مهدوی کنی مربوط به مذاکرات هسته‌ای بود که رئیس مجلس خبرگان موضعی حمایتی را برای آن برگزید و گفت:مسئولان و مذاکره‌کنندگان بارها گفته‌اند در مقام حفظ اصول و حقوق ملت ایران عمل خواهند کرد و از خطوط قرمز عبور نمی‌کنند و ما هم معتقدیم که دولتمان مردمی و اسلامی است و امیدواریم به پشتیبانی رهبری و مردم به راه خود ادامه دهد و عقب‌نشینی نکند.

روحانی:دولت از خط قرمزها عبور نخواهد کرد

 اشاره های رئیس مجلس خبرگان رهبری را رئیس جمهور که خود اتفاقا  عضو مجلس خبرگان است، روز گذشته در حاشیه این اجلاس با این اظهار نظرکه «دولت در هیچ شرایطی از خط قرمزها عبور نخواهد کرد» تکمیل کرد. روحانی با عبارت«تاکید می کنم» گفت که هیچ گونه نگرانی در کشور در این باره نباید وجود داشته باشد چرا که به هیچ عنوان این دولت در هیچ شرایطی از خط قرمزها عبور نخواهد کرد.

رئیس جمهور از برنامه اقدام مشترک گفت و اینکه «حقوق مردم محفوظ باقی می ماند. در توافق کوتاه مدت شش ماهه نیز به صراحت آمده، یعنی خود طرف مقابل گفته است مثلاً در فردو یا نطنز غنی‌سازی در این سطح باشد.» بعد هم گفت:«روشن است که با این گفته غنی سازی را پذیرفته اند.» در ادامه هم توضیح داد: بحث در این است که در یک دوره‌ای، سطح و حد غنی سازی ما به تعبیر آنها به گونه ای باشد که بیشتر« اعتماد آفرین باشد.»

تلاش ما بر این است که در قدم نهایی هم تحریم‌ها برداشته شود

رئیس جمهور اشاره ای هم به تحریم ها کرد. تحریم هایی که به تعبیر روحانی«به زندگی مردم فشار وارد کرده که همه این تحریم‌ها ناروا و غلط بوده است و باید برطرف شود.»

روحانی برنامه نهایی دولت در مذاکرات را «برداشته شدن همه تحریم ها» اعلام کرد و گفت:برخی از این تحریم‌ها از طریق شورای امنیت، بخش بزرگی از طریق دولت و کنگره امریکا و بخشی نیز از طریق اتحادیه اروپا اعمال شده که تلاش ما بر این است که در قدم نهایی هم تحریم‌ها برداشته شود و هم حقوق هسته‌ای ایران محفوظ بماند.

وی افزود: یعنی ما به غنی سازی ادامه می دهیم در چارچوبی که اعتمادآفرین باشد، به این معنا که بهانه‌ها را از دست دیگران سلب کنیم و آنها نتوانند در سایه آن بهانه‌ها، افکار عمومی و مجامع عمومی، حقوقی و سیاسی را تحریک کنند و بخواهند علیه ملت ایران اقدامی صورت دهند.

روحانی در ادامه از امیدواری اش به  آینده سخن گفت، اما در عین حال، اظهار داشت:«در مذاکرات سیاسی کسی نمی تواند بگوید پایان آن چه خواهد بود اما در قدم اول ما موفق بودیم، این موفقیت را نه اینکه ما بگوییم بلکه همه دنیا می گویند.»

رئیس جمهور اشاره ای هم به اظهارات مقامات آمریکایی کرد و دلیل سخنانی چون همه گزینه ها روی میز است را فشارها از سوی 4گروه به مقامات آمریکا دانست.

روحانی گفت فشار« افکار عمومی این کشور،» «تندروها» و «صهیونیست‌ها» و« کشورهایی که در این داستان به امریکایی‌ها فشار می آورند.» عامل برخی اظهار نظر های مقامات آمریکا خواند.

عد از این اظهارات تاکید کرد:البته پیداست که گفته‌های امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با واقعیات بسیار فاصله دارد و اظهارداشت:غیر از صهیونیست‌ها و برخی مقامات امریکایی که حرف‌هایی می زنند که با واقعیت فاصله دارد، سراسر دنیا از جمله اروپا، چین، سایرکشورها، آسیا و افریقا سخن از موفقیت ایران می گویند و معتقدند در این صحنه ایران در برابر فشارهای غلط موفق بود.

/27212

کد N162543

وبگردی