آفتاب

انتقاد حزب الله از احاله پرونده یک روزنامه نگار به دادستانی لبنان

انتقاد حزب الله از احاله پرونده یک روزنامه نگار به دادستانی لبنان

بیروت – ایرنا – دفتر امور رسانه ای حزب الله لبنان عصر سه شنبه با صدور بیانیه ای به اقدام وزیر دادگستری این کشور برای احاله پرونده « ابراهیم الامین» روزنامه نگار لبنانی به دادستانی برای نوشتن یک مقاله در روزنامه لبنانی «الاخبار» انتقاد و« این اقدام شتابزده » را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا دراین بیانیه آمده است: مقامات رسمی در لبنان گاه گاهی با روش های خوسرانه، ظالمانه و قهرآمیز که با ساده ترین حقوق شهروندان در نقد ، آزادی نظر و بیان متناقض است، رفتار می کنند.

درادامه این بیانیه خاطرنشان شده است: مقامات رسمی در لبنان گاهی حقوق اصحاب رسانه در نوشتن آزادانه و انتقاد از قدرت ، مقامات و مسئولان در چارچوب مسئولیت آنها برای پاسخگویی را که اصل و محور فعالیت رسانه ها و روزنامه ها است و به ماهیت یک نظام دموکراتیک ضربه می زند، نادیده می گیرند

در این بیانیه تصریح کرده است: احاله پرونده روزنامه نگار لبنانی ابراهیم الامین برای نوشتن یک مقاله به دادستانی ، تصویری روشن از بی تدبیری و تنگ نظری مسئولان لبنانی و عدم احترام آنها به آزادی های عمومی است.

دفتر امور رسانه ای حزب الله با دعوت ازمقامات مسئول و ذیربط لبنانی برای عقب نشینی از این اقدام ، با ابراهیم الامین اعلام همبستگی و تاکید کرده است که در کنار این روزنامه نگار برای دفاع از حقش در آزادی بیان و نظر می ایستد.

در این بیانیه همچنین از همه طرف ها خواسته شده است که به حقوق شهروندان و آزادی آنها احترام گذاشته و شمشیر سرکوب را از روی سر آنان بردارند.

« اشرف ریفی» وزیر دادگستری جدید لبنان دیروز، پرونده ابراهیم الامین روزنامه نگار لبنانی و روزنامه « الاخبار» را به اتهام توهین به « میشل سلیمان» رییس جمهوری این کشور به دادستانی فرستاد.

وزیر دادگستری لبنان یک مقاله الامین را که در شماره دیروز روزنامه « الاخبار» منتشر شد، متضمن توهین به میشل سلیمان و جایگاه ریاست جمهوری این کشور دانسته است.

ریفی همچنین گفته است که الامین در این مقاله به نهادهای نظامی و امنیتی توهین و به نافرمانی و آشوب تحریک کرده و تعرض به رییس جمهوری ارتباطی با آزادی رسانه ها ندارد.

وی از دادستانی کل لبنان خواسته است که به پرونده این روزنامه نگار لبنانی و روزنامه الاخبار رسیدگی کند و اقدامات لازم را درخصوص وی و روزنامه الاخبار انجام دهد.

این درحالی است که دیگر رسانه های لبنانی بسته به تفکر و گرایش سیاسی خود در واکنش به اظهارات رییس جمهوری لبنان و واکنش حزب الله مقالاتی را تند و صریح منتشر کرده بودند.

روزنامه الاخبار در روزهای اخیر مبادرت به انتشار اعترافات تروریست های تکفیری که در زندان های نیروهای امنیتی لبنان بسر می برند ، کرده بود.

اما روز جمعه گذشته و همزمان با برگزاری هفتمین جلسه کمیته وزارتی ، سخنرانی رییس جمهوری لبنان همچون « بمبی خبری» در فضای سیاسی لبنان منفجر شد.

میشل سلیمان که حدود 3 ماه به پایان دوران ریاست جمهوری او باقی مانده است، درسخنرانی خود در همایش « سرزمین من ... فردای روشن» تلاش کرد که سه گانه ساختگی« زمین ، ملت و ارزش های مشترک» را در برابر سه گانه تاریخی وتضمین کننده امنیت و تمامیت ارضی لبنان « ارتش ، ملت و مقاومت » قراردهد.

وی که انتظار می رفت درمقام رییس جمهوری، شخصی بی طرف و فصل الخطاب باشد، در جبهه مخالف مقاومت ضد صهیونیستی ایستاد و از گزینه ای که سال ها منجی لبنان بوده است به عنوان یک معادله « سخت و چوبین » یاد کرد و آشکارا خواستار کنار گذاشتن آن شد.

میشل سلیمان همچنین با بی اهمیت جلوه دادن بیانیه وزارتی گفت که اعلامیه بعبدا از این بیانیه با ارزش تر و مهمتر است.

اعلامیه بعبدا که در کاخ ریاست جمهوری لبنان امضا شده خواستار خویشتنداری و بی طرفی لبنان در قبال بحران سوریه است که با تمسک به این بیانیه عده ای تلاش دارند حزب الله را تحت فشار قراردهند تا از سوریه خارج شده و از حمایت از مقاومت ضد صهیونیستی دست بردارد.

در واکنش به اظهارات رییس جمهوری لبنان، حزب الله شامگاه شنبه با صدور بیانیه ای تاکید کرد: با احترام زیاد و موکد به مقام ریاست جمهوری، اما براساس آنچه از سخنان ایشان شنیدیم ، به این باور رسیدیم که رییس جمهوری در مدت باقیمانده از دوران خود باید توجه خاصی به مسائل داشته باشد».

در ادامه این بیانیه که در رسانه های لبنانی بازتابی گسترده داشت ، آمده است : ساکن قصر بعبدا ( کاخ ریاست جمهوری) بین طلا و چوب تمایزی قائل نیست.

صحنه سیاسی لبنان که با تهدیدهای امنیتی دشمنان صهیونیستی و تکفیری تروریستی مواجه است، با اظهارات « میشل سلیمان» رییس جمهوری این کشوردرباره مقاومت و واکنش حزب الله به آن و بدنبال موضعگیری های محافل سیایسی و رسانه ای دو گروه 14 و 8 مارس وارد مرحله جدیدی شد.

گروه 14 مارس که وزیر دادگستری لبنان هم از اعضای برجسته این گروه است، به نفع رییس جمهوری لبنان اعلام مواضع کرده است.

در حالیکه انتظار می رفت ، بیانیه وزارتی دولت جدید لبنان عصر دوشنبه صادر شود ناظران معتقدند که این اختلاف سیاسی موجب شد که صدور این بیانیه به تعویق افتد.

خاورم ** 1324
کد N162527

وبگردی