آفتاب

سوریه یک سوم زرادخانه شیمیایی خود را تحویل داده است

سوریه یک سوم زرادخانه شیمیایی خود را تحویل داده است

تهران- ایرنا- رییس هیات خلع سلاح سوریه روز سه شنبه به سازمان منع تسلیحات شیمیایی گزارش داد: سوریه تاکنون نزدیک به یک سوم از زرادخانه شیمیایی خود را تحویل داده و یا منهدم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لاهه، ˈسیگرید کاگˈ هماهنگ کننده سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی در نشست این نهاد نظارتی در لاهه گفت: نزدیک به یک سوم از مواد تسلیحات شیمیایی سوریه اکنون از این کشور بیرون برده و یا نابود شده است.

وی از این اقدام به عنوان پیشرفت خوب یاد کرد و افزود: انتظار دارم این تلاش ها تسریع و تشدید یابد.

ˈاحمد اوزومچوˈ رییس سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی نیز به شورای اجرای این نهاد گفت که سوریه پیشنهاد تجدیدنظر شده ای را برای تکمیل عملیات بیرون برده شدن همه مواد شیمیایی از این کشور پیش از پایان ماه آوریل ارایه کرده است.

دولت سوریه پیش از این گفته بود که توانایی تکمیل این ماموریت را تا ماه ژوئن دارد.

در نشست دو هفته پیش سازمان منع تسلیحات شیمیایی، گفته شد که فقط 11 درصد از مواد شیمیای خطرناک سوریه از این کشور بیرون برده شده است.

اوزومچو افزود: با بیرون برده شدن دو محموله از این مواد شیمیایی در هفته گذشته و یک محموله در هفته جاری، این کشور در مجموع بیش از 35 درصد از زرادخانه شیمیایی خود را تحویل داده است.

قرار بود سوریه بیشتر مواد شیمیایی خطرناک درجه یک خود را تا 31 دسامبر (10دی) و مواد شیمیایی درجه 2 خود را تا پنجم فوریه (16بهمن) تحویل دهد تا از این کشور خارج شود.

اوزومچو افزود: دولت سوریه بار دیگر بر تعهدش برای اجرای عملیات تحویل این مواد براساس زمان بندی تعیین شده، تاکید کرده است.

سوریه همچنین 93 درصد از ذخایر ˈایزوپروپانولˈ خود را که برای تولید گاز اعصاب سارین استفاده می شود، نابود کرده است. قرار بود این عملیات تا اول مارس (10اسفند) تکمیل شود.

به گفته دیپلمات ها، اکنون باقیمانده این ماده به دلایل امنیتی در این کشور جنگ زده غیرقابل دسترسی است.

Sigrid Kaag

مترجمام**1486** 2023
کد N162507

وبگردی