آفتاب

رییس کمیسیون عمران مجلس : اولویت نخست بخش عمران کشور مساله آب است

رییس کمیسیون عمران مجلس : اولویت نخست بخش عمران کشور مساله آب است

تهران-ایرنا- رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مسئله آب را مهمترین دغدغه و اولویت بخش عمران کشور عنوان کرد و گفت: بیشترین بحران در این بخش وجود دارد که نسبت به آن غفلت شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سید مهدی هاشمی عصر امروز (سه شنبه) در نشست معاونین عمرانی استانداری های سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از بودجه سال 1393 گفت: کل بودجه کشور در سال 1393، 800 هزارمیلیارد تومان و کل بودجه دولت رقمی حدود 600 هزار میلیارد تومان است؛ از سوی دیگر، منبع هزینه ای دولت 211 هزار میلیارد تومان است که سهم بخش عمران از این بودجه 4 هزار میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که بودجه عمرانی کشور در سال 1392 ، 37 هزار میلیارد تومان بود که تاکنون 16 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است .

وی ادامه داد: بودجه بخش آب در بودجه سال 1393 سه هزار و 900 میلیارد تومان و بودجه بخش انرژی یک هزار و 700 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گفته نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بودجه بخش حمل و نقل پنج هزارو 200 میلیارد تومان، و بودجه ای که برای بخش مسکن و عمران شهری و روستایی در نظر گرفته شده، سه هزار و 900 میلیارد تومان است.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد در سال گذشته رقمی که برای سازمان شهرداری ها ودهیاری ها در نظر گرفته شده بود 2 هزار و 500میلیارد تومان بود که یک هزار و 250 میلیارد تومان آن تحقق یافت و درسال آینده این رقم به سه هزار و 600 میلیارد تومان افزایش یافته است .

وی با تاکید بر لزوم تغییر فرمت بودجه نویسی در کشور و لحاظ کردن شاخص هایی همچون جمعیت، غیر برخوردار بودن محرومیت و مرزی بودن در بودجه ریزی کشور گفت: باید این شاخص ها در قالب فرمت لحاظ شده و بعد از آن اعداد و ارقام در این قالب ریخته شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بحث آب مهمترین مسئله بخش عمرانی کشور است ،گفت: در سال 1385 پرآب ترین استان کشور یعنی گیلان بیشترین آمار روستاییان غیر برخوردار از آب شرب سالم را داشت و در این سال، با گذشت 28 سال از انقلاب اسلامی هنوز این استان با مشکلاتی در این زمینه مواجه بود.

وی با اشاره به مشکلات کم آبی در سایر مناطق کشور گفت: آیا بالاخره می توانیم جشن آب دار شدن روستاهای غیر برخوردار را داشته باشیم یا نه اما موضوع آب حتما اولویت اول این بخش است.

وی حمل و نقل را دومین اولویت بخش عمران کشور عنوان کرد و گفت: مسائل زیست محیطی، ایمنی و تلفات جاده ای و لزوم کاهش تلفات از جمله مسائلی است که اولویت بخش حمل و نقل کشور را نشان می دهد و باید با ایجاد تعادل در مدیریت از میزان تلفات درجاده های کشور کاست و با توجه به اینکه در آستانه تعطیلات نوروز هستیم باید مسئولین به این امر توجه ویژه داشته باشند.



**ادغام وزارتخانه های راه و مسکن کار صحیحی نبود/ دولت لایحه بدهد؛ مجلس استقبال می کند

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی سابق گفت: به عنوان یک کارشناس از ابتدا با این امر مخالف بودم و امروز هم به این نتیجه رسیدم که این کار صحیحی نبود، اما اینکه تفکیک این دو وزارتخانه حالا مصلحت است یا نه، باید بررسی شود اما عملکرد قابل قبول نبوده و می توانست بسیار بهتر از این باشد.

وی تصریح کرد: اگر قرار است در این زمینه اصلاحی صورت بگیرد بهتر است دولت لایحه بدهد و اگر واقعا دولت نظر کارشناسی دارد که این وضعیت را اصلاح کند فکر می کنم مجلس از آن استقبال می کند.

سام(3)**2021**1449
کد N162453

وبگردی