آفتاب

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا به کریمه می روند

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا به کریمه می روند

تهران - ایرنا - اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا به دعوت کی یف به منطقه کریمه که تحت کنترل روسیه است، سفر می کنند تا مناقشه نظامی در این شبه جزیره را دفع کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دو مبدا کی یف و وین،ˈ آندری پاروبیˈ رییس شورای امنیت ملی اوکراین در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: هیات ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا وارد کی یف شده اند و برای نظارت بر اوضاع کریمه، به این شبه جزیره سفر خواهند کرد.

وی گفت که اوضاع امنیتی در شبه جزیره کریمه ˈپیچیده اما باثابتˈ است.

مقامات دیپلماتیک در مقر سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین گفتند که کشورهای عضو این سازمان از جمله آمریکا ناظران خود را به اوکراین فرستاده اند و ماموریت این هیات از فردا (چهارشنبه) آغاز می شود و یک هفته به طول می انجامد . مقامات مزبور از احتمال تمدید ماموریت این هیات خبر دادند.

هنوز مشخص نیست که آیا روسیه به ناظران اجازه ورود به منطقه کریمه را خواهد داد یا نه. با این حال، دیپلمات های اروپایی اعلام کردند که موافقت روسیه در این رابطه به لحاظ قانونی ضروری نیست.

طبق این گزارش، ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه به نیروهای شرکت کننده در یک رزمایش نظامی در غرب روسیه دستور داد به پایگاه خود بازگردند. به نظر می رسد هدف از این کار کاستن از شدت تنش بین غرب و شرق به دلیل نگرانی از وقوع جنگ در اوکراین است.

این در حالی است که نیروهای وفادار به مسکو کنترل خود بر کریمه را حفظ کرده اند و محوطه های نظامی ارتش و نیروی دریایی اوکراین را در محاصره دارند. پس از برکناری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری اوکراین و متحد روسیه، نیروهای روس وارد کریمه شدند و این منطقه را بدون خونریزی در اختیار گرفتند.

رییس سازمان امنیت و همکاری اروپا پیشتر اعلام کرد که اوکراین باید از این سازمان برای انجام یک ماموریت نظارت در این کشور بحران زده دعوت کند.

مترجمام**9109**1547
کد N162277

وبگردی