آفتاب
مقامات سازمان ملل تاکید کردند

لزوم حمایت از مدافعان حقوق بشر در نشست شورای حقوق بشر

لزوم حمایت از مدافعان حقوق بشر در نشست شورای حقوق بشر

بیست و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در حالی روز دوشنبه آغاز به کار کرد که مقامات سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی در خصوص ناآرامی‌های جهانی، حمایت بیشتر از اعضای جامعه مدنی را خواستار شدند.

بیست و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در حالی روز دوشنبه آغاز به کار کرد که مقامات سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی در خصوص ناآرامی‌های جهانی، حمایت بیشتر از اعضای جامعه مدنی را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناوی پیلای کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در آغاز بیست و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت: خیابان‌ها،‌ رادیو و تلویزیون و تمام کشورها پر شده از صدای مردمی که خواستار بهبود اقتصاد و عدالت سیاسی و اجتماعی هستند.

این نشست که روز گذشته (دوشنبه) آغاز به کار کرد، تا بیست و هشتم مارس (ماه جاری میلادی) ادامه خواهد یافت و در آن نمایندگانی از کمیسیون‌های مستقل تحقیق در خصوص کره شمالی و سوریه، کارشناسان حقوق بشر در زمینه‌های اعدام، قتل عام و فعالان جامعه مدنی حضور دارند.

در این نشست که با 47 عضو آغاز به کار کرده است مسائلی چون سوابق حقوقی و تحقیقات در زمینه جلوگیری از بدرفتاری‌ها در سطح جهانی همچون خشونت‌های جنسی در کنگو به علاوه حقوق کودکان و حقوق افراد معلول بررسی خواهد شد.

خانم پیلای ضمن ارائه برنامه‌های این نشست که به توصیف وی کار بسیار سختی خواهد بود، بر لزوم حمایت از فعالان جامعه مدنی و نقش آنها در بهبود وضعیت حقوقی کشورها تاکید کرد.

وی در این باره گفت: ما باید همگی با هم تلاش کنیم تا صدا و دانش فعالان جامعه مدنی در تمام کشورهایمان شنیده شود.

وی همچنین در سخنانش حملات انتقام‌جویانه علیه کسانی که با فعالان حقوق بشر سازمان ملل همکاری می‌کنند را غیرقابل تحمل خواند و تلاش بیشتر کشورها برای حمایت از آنها را خواستار شد.

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل اظهار کرد: سازمان ملل خود باید از کسانی که در این مسیر با آن همکاری می‌کنند حمایت و از جان آنها محافظت کند چون این افراد در معرض خطرات بسیاری قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، علاوه بر این بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل ضمن حضور در نشست آغازین شورای حقوق بشر، گفت: هیچ کس نباید به دلیل صحبت کردن علیه نقض حقوق بشر و حمایت از حقوق بین‌الملل به خطر بیفتد و با تهدید مواجه شود.

وی جامعه مدنی را نمایندگانی از مردم خواند و تاکید کرد که آنها باید آزادانه و فارغ از هرگونه خطر حمله به کار خود ادامه دهند.

ناوی پیلای، بان‌کی‌مون و جان عاش رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در این نشست به طور متفق‌القول از پیشرفت افزایش آگاهی در خصوص حقوق بشر و وجود موانعی بزرگ برای تضمین برخورداری همه افراد از حقوق بنیادین‌شان خبر دادند.

آنها همچنین در مورد ادامه خشونت و بدرفتاری‌های غیرقابل تصور در سوریه، سودان جنوبی و جمهوری آفریقای مرکزی و مصونیت عاملان این بدرفتاری‌ها ابراز تاسف کردند و پایان این وضعیت را خواستار شدند.

بر اساس این گزارش، سازمان‌های غیردولتی مدافع حقوق بشر شامل عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، سرویس بین‌المللی حقوق بشر و کمیسیون عدالت بین‌الملل در این نشست حضور دارند و نمایندگانی از این سازمان‌ها با بان‌کی‌مون دیدار کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N162183

وبگردی