آفتاب

جمهوری چک روس‌ها را از پروژه‌های اتمی کنار می‌گذارد

جمهوری چک روس‌ها را از پروژه‌های اتمی کنار می‌گذارد

وزرای دو حزب مهم دولت جمهوری چک در واکنش به حضور نیروهای روسیه در منطقه خودمختار کریمه اعلام کردند، نباید به شرکت‌های روسی اجازه داده شود تا در پروژه توسعه نیروگاه اتمی این کشور به ارزش 10 میلیارد دلار مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌های جمهوری چک، اعضای ناتو و اتحادیه اروپا گفتند، اقدامات روسیه در منطقه خودمختار کریمه در چند روز گذشته نقض قوانین بین‌الملل است و رهبران دولت این اقدام روسیه را به اشغال چکسلواکی توسط شوروی در سال 1968 میلادی تشبیه کردند.

مارتین استروپنیسکی، وزیر دفاع جمهوری چک گفت: روسیه از میان کشورهای دموکراتیک و قابل پیش‌بینی ناپدید شده است. اقداماتی که این کشور انجام می‌دهد، غیرقابل قبول است. بعید است پس از آنچه که در کریمه رخ داده، شرکت‌های روسی بتوانند در این پروژه شرکت کنند.

با وجود آغاز این پروژه، هنوز مشخص نیست که قراردادی در کوتاه مدت امضا خواهد شد یا خیر چرا که قیمت پایین‌ برق در حال حاضر تولید انرژی اتمی را از نظر اقتصادی و بدون حمایت دولت غیرممکن می‌سازد. این در حالی است که اتفاق نظر سیاسی گسترده‌ای در مورد حمایت انرژی اتمی در جمهوری چک وجود دارد.

نقطه نظرات وزیر دفاع جمهوری چک از سوی یری دینستبیر، وزیر حقوق بشر از حزب راست میانه "سوسیال دموکرات‌ها" تحت رهبری بوهوسلاو سوبوتکا، نخست‌وزیر جمهوری چک حمایت شد.

وی گفت: مذاکراتی درباره اعمال تحریم علیه روسیه وجود دارد. شخصا نمی‌توانم تصور کنم که روس‌ها بتوانند به مشارکت خود در این پروژه ادامه دهند چرا که کشوری که در سیاست خارجی متوسل به تهاجم نظامی است، یک خطر امنیتی برای جمهوری چک نیز محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N162147

وبگردی