آفتاب

روسیه دستور کار خود در اوکراین را با دیپلماسی و تهدید پیش می‌برد

روسیه دستور کار خود در اوکراین را با دیپلماسی و تهدید پیش می‌برد

"نیروهای مسلح روسیه که تعداد آن‌ها 16 هزار تن تخمین زده شده است، در اقدامی مخالف با خواسته‌های اتحادیه اروپا و آمریکا روز دوشنبه مواضع خود در شبه جزیره خودمختار کریمه را استحکام بخشیدند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است: «هرچند غرب در حال بررسی راهکاری برای مهار روسیه است، اما حتی با تهدیدهای دیپلماتیک و سخن از تحریم اقتصادی نیز بازارهای اقتصادی جهان، تغییرات روشنی را شاهد بودند.

مسکو به نوبه خود هزینه پایان دادن به این بحران را اعلام کرده است: بازگشت اوکراین به قراردادی که حدود دو هفته پیش دولت سابق با اپوزیسیون به امضا کرده است و مفاد آن تشکیل دولتی متحد در کی‌یف بود که اقدامات آن در جهت منافع اوکراینی‌ها و همچنین روسیه باشد.

هرچند آمریکا تعداد نیروهای روسی حاضر در کریمه را 6000 تن اعلام کرده بود اما هیات اوکراین در سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که این تعداد 16 هزار تن است و این موضوع نگرانی‌ها را از اینکه ممکن است کرملین برای تصرف بخش‌های بیشتری از شرق و جنوب اوکراین تلاش کند، افزایش داد.

هرچند آمریکا تمهیداتی را برای مهار روسیه در نظر گرفته است اما به نظر می‌رسد که کرملین همچنان دستور کار اصلی را دنبال می‌کند.

آخرین اتفاق مهم در شبه جزیره کریمه این بود که مقامات اوکراینی اعلام کردند، نیروهای روسیه اولتیماتومی را برای دو کشتی جنگی این کشور صادر کردند که یا تسلیم شده و یا مورد تهاجم قرار گیرند.

در همین راستا اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین اظهار داشت: من از فدراسیون روسیه می‌خواهم تا دست از اعمال تحریک‌آمیز و توطئه بردارد. این‌ها جنایاتی هستند که شما مسئول آن خواهید بود.

وی همچنین گفته بود که فرماندهان این ناوهای جنگی آماده دفاع از کشتی‌های خود هستند این در حالی است که ولادیمیر آنیکین، یک سخنگوی وزارت دفاع روسیه این اتهام را مهمل خوانده و آن را تکذیب کرد.

باراک اوباما نیز در این خصوص گفته بود که روسیه در طرف اشتباه تاریخ قرار دارد و این اقدامات کرملین هزینه‌هایی را در پی خواهد داشت.

همچنان مشخص نیست که غرب چه راهبردی را برای عقب‌نشینی روسیه در نظر گرفته است، اما مشخص‌ترین سلاح غرب و آمریکا تحریم‌های اقتصادی و تهدید آن‌ها به تحریم نشست گروه هشت است که در روسیه برگزار خواهد شد. حتی در حال حاضر که هیچ اقدامی عملی نشده است نیز اقتصاد روسیه از این تهدیدها ضربه دید.

ارزش بازار بورس روسیه روز دوشنبه حدود 10 درصد کاهش یافته و ارزش ارز این کشور نیز به پایین‌ترین میزان خود در مقایسه با دلار رسید. شرکت بزرگ گاز پروم روسیه اعلام کرد که ارزش سهام آن 13 درصد کاهش یافته است، اما از طرف دیگر، تحریم‌های اقتصادی روسیه پیامدهای شدیدی را برای کشورهای غربی نیز به دنبال خواهد داشت که وابستگی زیادی به گاز طبیعی روسیه دارد.

مسکو اقدامات نظامی خود در اوکراین را با دستاویز حفاظت از شهروندان این کشور که در اوکراین اقامت دارند، توجیه کرده است.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل به نقل از ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری برکنار شده اوکراین گفت که زندگی، امنیت و حقوق مردم اوکراین به ویژه در بخش جنوبی کریمه تهدید شده است و اینکه اوکراین در آستانه جنگ داخلی قرار دارد.

از سوی دیگر سرگئی آستاخوف، سخنگوی سرویس مرزبانی اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه با خشونت تمام وارد مرز این کشور شده و خواستار اعلام وفاداری نیروهای اوکراینی به دولت محلی جدید کریمه شده است که حامی روسیه است.

به گفته او چهار ناو جنگی روسیه، 13 هلی‌کوپتر و هشت هواپیما وارد کریمه شده بودند که این کار نقض توافقات بین دو کشور است.

این در حالی است که آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین اذعان کرده بود که کشورش هیچ گزینه نظامی برای مقابله با تحرکات روسیه روی میز ندارد و در همین راستا از کشورهای خارجی درخواست کمک کرد. وی همچنین مدعی شده بود که تلاش‌های روسیه برای تصرف کریمه ناکام خواهد ماند.

شبه جزیره کریمه با دو میلیون جمعیت در جنوب اوکراین واقع شده و اکثر ساکنان آن روس هستند.»

انتهای پیام

کد N162144

وبگردی